Gå til innhold

ZFS. WHS og Windows..... Er det mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en ny filserver nå, har kjørt WHS en stund, og liker produktets samhandling (som Eggen ville sagt) med de andre Windows Maskinene i huset, samt enkelheten i backup og deling over internett.

 

Jeg ønsker derfor å fortsatt ha en WHS-maskin i nettverket som tar seg av dette.

 

Men samtidig så ønsker jeg en filserver som oppererer på egenhånd, har sett litt på Solaris pga ZFS, og det ser rimelig avansert og vanskelig ut, men samtidig ganske bra.

 

Men klarer windows maskiner (Win 2k, xp, vista og whs (2k3)) å lese/skrive til en Solaris 10 filserver med zfs? Hva med Linux maskiner? (LinuxMCE/Kubuntu)

 

Hva med en FreeNAS filserver er den ett bedre alternativ?

 

 

Og er det mulig å sette opp whs slik at den gjør innholdet på filserveren tilgjengelig over internett?

 

Og er det mulig å utvide storagepools (være det seg raid-5, eller Raid-Z) på samme måte som i WHS? Jeg har 8 stk 500GB disker og jeg har endel TV-serier og filmer på de, samt DVD-er, men TV-seriene og filmene tar opp ca 1 TB, og er det som er viktigst pga tidsforbruk på å skaffe dette. DVD'ene kan jeg enkelt kopiere igjen senere.

 

Men kan jeg sette opp ett raid eller ett pool med 6 av diskene, så kopiere innholdet fra de to siste over på raidet/poolet for så å legge til de siste to diskene? Vet at jeg kan gjøre dette i WHS, men hva med hos andre alternativer.

 

 

Om hardware har noe å si så har jeg ett Asus P5nd2 Deluxe HK, samt en ekstra Highpoint rocketraid 2320 raidkontroller

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og er det mulig å utvide storagepools (være det seg raid-5, eller Raid-Z) på samme måte som i WHS? Jeg har 8 stk 500GB disker og jeg har endel TV-serier og filmer på de, samt DVD-er, men TV-seriene og filmene tar opp ca 1 TB, og er det som er viktigst pga tidsforbruk på å skaffe dette. DVD'ene kan jeg enkelt kopiere igjen senere.

 

Men kan jeg sette opp ett raid eller ett pool med 6 av diskene, så kopiere innholdet fra de to siste over på raidet/poolet for så å legge til de siste to diskene? Vet at jeg kan gjøre dette i WHS, men hva med hos andre alternativer.

 

Det er dessverre ikke mulig å legge til flere disker til et Raid-Z eller Raid-Z2 vdev. Man kan dog legge til så mange Raid-Z eller Raid-Z2 vdevs til en storage-pool, men denne begrensningen betyr jo at hvis man feks har 8 disker og starter med å lage et Raid-Z vdev med 4 av diskene, så må man lage et nytt Raid-Z vdev for de resterende 4 diskene. Begge disse Raid-Z vdev'ene kan legges til storage-poolen, men man kaster jo unødvendig bort 1 disk for hvert av raid-z vdevene. I eksempelet ovenfor vil man jo ha kastet bort 2 disker til paritetsdata.

 

Denne mangelen/begrensningen på 'online capacity expansion' på Raid-Z eller Raid-Z2 i ZFS er det ene momentet som har fått meg personlig til å tvile på om jeg har lyst til å gå for ZFS. Jeg vurderer i stedet sterkt å gå for mer "ordinær" software-RAID i Linux - dvs gjennom bruk av mdadm - hvor det nå er støtte for online capacity expansion av både RAID-5 og RAID-6 arrays. Dessverre mangler fremdeles støtte for RAID level migration fra RAID-5 til RAID-6.

 

Angående ZFS og dens begrensninger så står det jo endel her:

 

ZFS - Wikipedia

 

 

Spesifikt under seksjonen 'Limitations' står det:

 

"...It is not possible to add a disk to a RAID-Z or RAID-Z2 vdev. This feature appears very difficult to implement..."

 

 

Forøvrig kan jeg anbefale denne tråden:

 

The search for Media Server nirvana... over?

Endret av Olebrumm71
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Og er det mulig å sette opp whs slik at den gjør innholdet på filserveren tilgjengelig over internett?

 

 

Jeg installerte det for bare et par dager siden, så jeg kjenner ikke systemet så godt ennå, men så i dag morges at du kan aksessere den på https://localhost/ eteller annet, så det burde jo være mulig å sette den opp på en fast ip/port som du kan nå utenfra. Så ut til å fungere bra, og du fikk også full aksess til alle andre PC-er som befant seg i nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...