Gå til innhold

Harddisk fra bærbar inn i stasjonær?


Moradi

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar maskin som har tatt kvelden. Vifte,cd-rom og strømforsyning som har sagt takk for seg.

Jeg har skrudd ut harddisken fra den og tenkte jeg skulle kopiere ut bilder/musikk/mail osv, men harddisken har jo ikke samme tilkopling som HD i den stasjonære, hverken SATA eller IDE. Hva trenger jeg for å kunne koble den opp med min stasjonære for å ta backup?

 

dic specs:

Hitachi Travelstar 4200 rpm 40gb

model: IC25N040ATMR01-0 ATA/IDE

 

Min stasjonære har IDE og SATA tilkoplinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...) men harddisken har jo ikke samme tilkopling som HD i den stasjonære, hverken SATA eller IDE.

 

 

Eh, jo. Disken har et ATA-grensesnitt.

 

 

Hva trenger jeg for å kunne koble den opp med min stasjonære for å ta backup?

 

 

- En enclosure til 2.5" harddisker

- ... eller en 2.5"->3.5" overgang

- ... eller en slik en

 

Det fine med en enclosure eller den siste dimpen på listen er at man får tilgang til disken via et USB-grensesnitt og man slipper å ta maskinen ned/fra hverandre for å koble disken. Den største ulempen jeg kommer på i farten er at man ikke får tilgang til S.M.A.R.T-funksjonaliteten via USB.

Lenke til kommentar

Det er mye man ikke får tilgang til over USB da det ikke er alle ATA-kommandoer det fungerer like bra å oversette for bruk sammen med grensesnitt som USB og FW. Hvor ofte hører vi ikke om problemer som "Delayed Write Failed" og korrupsjon av bootsektorer og filtabeller i forbindelse med eksterne disker? Nei, takke meg til en fysisk 2,5" til 3,5" parallell-ata-adapter som det snakkes om her. Selges bl.a. hos Komplett.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Det er mye man ikke får tilgang til over USB da det ikke er alle ATA-kommandoer det fungerer like bra å oversette for bruk sammen med grensesnitt som USB og FW. Hvor ofte hører vi ikke om problemer som "Delayed Write Failed" og korrupsjon av bootsektorer og filtabeller i forbindelse med eksterne disker?

Er dette et stort problem? Eneste gangen eg har sett en "Delayed write failed" melding i windows er viss eg skriver til en fil på nettveket og det trådløse nettet svikter. Og eg bruker veldig mye USB->ATA (både PATA og SATA, harddisker og flashenheter), men aldri korrupsjon på annet en flashenheter - og da legger eg skylden på litt for lang bruk, siden de da ikkje fungerer internt heller.

 

Slike USB-SATA adaptere er utrolig greie å ha når du skal gjøre noe med harddisken til en annen maskin, slipper å skru den ut så lenge du har lang nok USB kabel. Fikser alt fra kloning, partisjonering og enkle filredigerings operasjoner - men støtte for å lese S.M.A.R.T. data, det er eneste minuset.

 

@moradi

Skal du bare ta backup av dataene så er nok en slik usb sak billigere (og nyttig i fremtiden) spesielt om du bestiller fra kina/eBay eller noe sånt.. Permanent bruk er nok intern montering bedre.

Lenke til kommentar
(...) men harddisken har jo ikke samme tilkopling som HD i den stasjonære, hverken SATA eller IDE.

 

 

Eh, jo. Disken har et ATA-grensesnitt.

 

Ja, den har ATA grensesnitt, men ikke samme kontakt, derfor trenger man en overgang :)

 

Det er mye man ikke får tilgang til over USB da det ikke er alle ATA-kommandoer det fungerer like bra å oversette for bruk sammen med grensesnitt som USB og FW. Hvor ofte hører vi ikke om problemer som "Delayed Write Failed" og korrupsjon av bootsektorer og filtabeller i forbindelse med eksterne disker?

 

Dette har jeg aldri hørt om, og jeg har 4 stk USB 2,5" disker som funker utmerket, en av dem er Hitachi btw. USB-harddisk kabinett til rundt 2-300 kr er jo absolutt det mest anvendelige du kan kjøpe da du kan bruke den som ekstern harddisk etter du har tatt ut filene fra den, og det uten den store ekkle strømforsyningen du trenger på vanlige eksterne harddisker!

 

Et eksternt 2,5" kabinett er absolutt min anbefaling til deg "Moradi" :)

Lenke til kommentar

Mange bra svar her :yes:

 

Jeg trenger ikke noe enclosure da den ikke skal permanent inn i maskinen, men takk for tipset uansett.

 

Den USB dingsen blir også litt mye. Dette er en engangsoperasjon.

 

Det jeg er ute etter der den overgangen mellom travelstardisken og IDE eller SATA.

Da hovedkortet mitt primært er for SATA disker vil vel kanskje en overgang til SATA være mest

hensiktsmessig. Noen som vet hvor jeg får tak i den?

Lenke til kommentar
Mange bra svar her :yes:

 

Jeg trenger ikke noe enclosure da den ikke skal permanent inn i maskinen, men takk for tipset uansett.

 

Den USB dingsen blir også litt mye. Dette er en engangsoperasjon.

 

Det jeg er ute etter der den overgangen mellom travelstardisken og IDE eller SATA.

Da hovedkortet mitt primært er for SATA disker vil vel kanskje en overgang til SATA være mest

hensiktsmessig. Noen som vet hvor jeg får tak i den?

 

Jeg har brukt denne noen ganger.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang....htm?_25_193_95

 

Er ikke SATA, men de fleste maskiner har IDE uansett. (Helt grei til backup)

Lenke til kommentar
Her er addressen til Elfa I Oslo.

Mulig prisene er noe høyere i butikken, og jeg ville også ringt å sjekket om de har den inne i butikken.

 

Butikk / OSLO

Sandakerveien 76

0484 Oslo

Telefon: 23 12 49 00

Telefaks: 23 12 49 20

07.30–16.30 mandag–fredag

 

Sjekk også.

http://www.elfa.se/no/about-2-oslovag.html

 

 

he-he. Mere inn med teskje enn dette går det vel ikke an å få det :thumbup:

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...