_norse_ Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Hvordan skulle det gagne dem og deres aksjonærer å ikke selge et produkt som tilsynelatende selger bra her til lands? Det er jo en grunn til at de gjør dette. Hvis det er slik at de vil presse innkjøpsprisene ned så tror jeg aksjonærene vil sette pris på det. Men vi vet jo fra før av at du syns det er helt greit når store firmaer bruker markedsposisjonen sin til å straffe andre. På det punktet vil vi nok alltid forbli uenige. Straffe er et litt merkelig ordvalg, men at firmaer gjør det de kan innenfor lovverket for å kapre markedsandeler og sikre det økonomiske resultatet er helt naturlig og riktig.
prebenl Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 (endret) Hvordan skulle det gagne dem og deres aksjonærer å ikke selge et produkt som tilsynelatende selger bra her til lands? Det er jo en grunn til at de gjør dette. Hvis det er slik at de vil presse innkjøpsprisene ned så tror jeg aksjonærene vil sette pris på det. Det er vel mer noe i retning av at de ikke fikk presset gjennom innkjøpsprisen de ville, og derfor furter nå. Men vi vet jo fra før av at du syns det er helt greit når store firmaer bruker markedsposisjonen sin til å straffe andre. På det punktet vil vi nok alltid forbli uenige. Straffe er et litt merkelig ordvalg, men at firmaer gjør det de kan innenfor lovverket for å kapre markedsandeler og sikre det økonomiske resultatet er helt naturlig og riktig. Du syns det er helt naturlig og riktig i en servicenæring å la interne konflikter gå ut over hva man kan tilby kundene sine? Jeg er jo kapitalist selv, men det fins da fortsatt etikk og skikk. Du fremstår på mange måter som kapitalistenes hengivne hore, der du står og forsvarer de "store" uansett hva de finner på. Selv om det til syvende sist er forbrukere som meg og deg det rammer. Endret 18. november 2007 av Geofrank
KjellSpell Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Jepp, expert i byen her har mye mer utvalg! Heldig du. Her i "byen" er det ikke et eneste PS3 spill hos expert.
_norse_ Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 (endret) Hvordan skulle det gagne dem og deres aksjonærer å ikke selge et produkt som tilsynelatende selger bra her til lands? Det er jo en grunn til at de gjør dette. Hvis det er slik at de vil presse innkjøpsprisene ned så tror jeg aksjonærene vil sette pris på det. Det er vel mer noe i retning av at de ikke fikk presset gjennom innkjøpsprisen de ville, og derfor furter nå. Men vi vet jo fra før av at du syns det er helt greit når store firmaer bruker markedsposisjonen sin til å straffe andre. På det punktet vil vi nok alltid forbli uenige. Straffe er et litt merkelig ordvalg, men at firmaer gjør det de kan innenfor lovverket for å kapre markedsandeler og sikre det økonomiske resultatet er helt naturlig og riktig. Du syns det er helt naturlig og riktig i en servicenæring å la interne konflikter gå ut over hva man kan tilby kundene sine? Jeg er jo kapitalist selv, men det fins da fortsatt etikk og skikk. Du fremstår på mange måter som kapitalistenes hengivne hore, der du står og forsvarer de "store" uansett hva de finner på. Selv om det til syvende sist er forbrukere som meg og deg det rammer. Er det slik at Elkjøp ikke tilbyr PS3 spill da? Jeg har sett PS3 spill både på nettbutikken deres og i fysiske butikker. Så hvordan rammer det meg at de ikke reklamerer for det eller dedikerer mindre plass til det i butikkene? I forrige generasjon var Xbox nedpriorietert en rekke steder uten at folk gikk av skaftet av den grunn. Hvis store selskaper gjør noe som direkte påvirker meg i negativ retning går jeg over til å bruke andre produkter og butikker. Slik skal markedskreftene fungere. F.eks synes jeg MS Office er i dyreste laget. Hva gjør jeg da? Jo jeg laster ned OpenOffice. Gidder ikke å bruke tid å sutre fordi de er "slemme" Endret 18. november 2007 av Norse360
Defekt Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 (endret) Istedet for å sitte på forumet og surmule har vi jo faktisk to andre alternativer: 1. Ikke handle på Elkjøp. Finnes masse andre butikker som faktisk fører PS3-spill. Dersom du ikke er så heldig at du bor i nærheten av slike, så er det flust med alternativer på nett. 2. Ta det opp med dem direkte. Enten ved å dra på butikken og spørre om har noen PS3-spill, og eventuelt hvorfor ikke. Slike forespørsler tas alltid seriøst, da formålet med butikkene naturligvis er å selge mest mulig. For de late går det bare å hive en mail til elkjøp via hjemmesidene deres. Endret 18. november 2007 av Defekt
Linuxguru Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 (endret) Burde jeg f.eks være opprørt fordi Komplett.no ikke tilbyr plasma TV'er fra Pioneer? Hva hvis Komplett.no i samarbeid med Datakjeden laget et magasin som tar mål av seg å "informere forbrukeren om hva som rører seg i markedet, slik at du bedre kan velge det som er riktig for deg og din familie". Ikke noen sted i magasinet står det oppgitt pris el. på produktene, kun artikler som presenterer alle andre alternativ enn Pioneer Plasma som neste-generasjons TV. For enkelthets skyld la oss anta at det kun finnes 3 TV-merker på markedet, og at Pioneer er en av disse. Deretter tar du med i beregningen at Komplett.no og Datakjeden distribuerer dette til alle husstander i Norge 1 måned før jul. Ser du fortsatt ingen betenkeligheter med dette? Etter min mening er dette et slag under beltestedet mot Sony. Stuntet fra Elkjøp var ingen reklameavis - det var et selvutnevnt faktamagasin - helt blottet for prisinformasjon - som med fargede artikler bevist forsøker å styre forbrukeren mot de produktene Elkjøp ønsker å selge. For å sponse herligheten, så hadde Elkjøp selvfølgelig med masse reklame for andre produkter også (f.eks. antivirus programvare, Verbatim brennbare optiske medier osv). Disse firmaene er mao med og sponser svertekampanjen til Elkjøp. Hadde mitt firma blitt invitert til å sponse en slik kampanje, og i ettertid funnet ut at vi var en del av en skjult agenda, så hadde vi rett og slett følt oss ført bak lyset. Saken er mye mer omfattende enn argumenter som at "Elkjøp kan da reklamere for det de selv finner for godt ..." OT: Denne saken er tidligere omtalt i følgende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=831226 Endret 18. november 2007 av Linuxguru
prebenl Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Istedet for å sitte på forumet og surmule har vi jo faktisk to andre alternativer: Jeg ser ingen som surmuler. Vi har en diskusjon gående på hvorvidt dette er ok eller ikke. 1. Ikke handle på Elkjøp. Finnes masse andre butikker som faktisk fører PS3-spill. Dersom du ikke er så heldig at du bor i nærheten av slike, så er det flust med alternativer på nett. Vi som er misfornøyde handler ikke på Elkjøp. Vi oppfordrer også med denne tråden andre til å gjøre det samme. 2. Ta det opp med dem direkte. Enten ved å dra på butikken og spørre om har noen PS3-spill, og eventuelt hvorfor ikke. Slike forespørsler tas alltid seriøst, da formålet med butikkene naturligvis er å selge mest mulig. For de late går det bare å hive en mail til elkjøp via hjemmesidene deres. Slikt blir alltid tatt seriøst? Mitt inntrykk er at de fleste store kjeder driter fullstendig i slike forespørsler. De som arbeider i butikkene er iblandt enige i at utvalget er dårlig, men vet som regel samtidig at det er langt utenfor deres makt å gjøre noe med. Derfor anbefaler vi folk å benytte andre butikker, i stedet for å mislykket forsøke å "hjelpe" Elkjøp.
_norse_ Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Burde jeg f.eks være opprørt fordi Komplett.no ikke tilbyr plasma TV'er fra Pioneer? Hva hvis Komplett.no i samarbeid med Datakjeden laget et magasin som tar mål av seg å "informere forbrukeren om hva som rører seg i markedet, slik at du bedre kan velge det som er riktig for deg og din familie". Ikke noen sted i magasinet står det oppgitt pris el. på produktene, kun artikler som presenterer alle andre alternativ enn Pioneer Plasma som neste-generasjons TV. For enkelthets skyld la oss anta at det kun finnes 3 TV-merker på markedet, og at Pioneer er en av disse. Deretter tar du med i beregningen at Komplett.no og Datakjeden distribuerer dette til alle husstander i Norge 1 måned før jul. Ser du fortsatt ingen betenkeligheter med dette? Etter min mening er dette et slag under beltestedet mot Sony. Stuntet fra Elkjøp var ingen reklameavis - det var et selvutnevnt faktamagasin - helt blottet for prisinformasjon - som med fargede artikler bevist forsøker å styre forbrukeren mot de produktene Elkjøp ønsker å selge. For å sponse herligheten, så hadde Elkjøp selvfølgelig med masse reklame for andre produkter også (f.eks. antivirus programvare, Verbatim brennbare optiske medier osv). Disse firmaene er mao med og sponser svertekampanjen til Elkjøp. Hadde mitt firma blitt invitert til å sponse en slik kampanje, og i ettertid funnet ut at vi var en del av en skjult agenda, så hadde vi rett og slett følt oss ført bak lyset. Saken er mye mer omfattende enn argumenter som at "Elkjøp kan da reklamere for det de selv finner for godt ..." OT: Denne saken er tidligere omtalt i følgende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=831226 Dette er jo ikke en uvanlig praksis. Det hender Maxbo gir ut "infobrosjyrer" om f.eks interiør der kun et par av produktene på markedet blir omtalt. Elkjøp er da i sin fulle rett til å markedsføre de produktene de selv velger. Når brosjyren må vel folk forstå at det er reklame og ikke noe annet. Mulig jeg tror for godt om menneskerasen.
Mr. Bridger Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Når det gjelder den Elkjøp blekka som kom i posten for et par dager siden så er det helt klart at de burde tatt med PS3. Men Blu-ray fikk god omtale mens HD-DVD ikke ble nevnt med et ord. Det var bare et bilde av et HD-DVD cover på siden med Transformers reklame. Ord som ble brukt til å beskrive Blu-ray var: "Blu-Ray er neste generasjons DVD format..Man vil faktisk få en uforglemmeligfilmopplevelse med høyoppløselig Blu-Ray..Om du har lyst på den beste filmopplevelsen i hjemmet, kom til oss og få en Blu-Ray spiller og filmer, det vil du ikke angre på." Litt artig, men mest trist er at jeg opplevde en butikk som var helt motsatt av Elkjøp her om dagen. Var innom Morenen kjøpesenter på Slitu for å se etter noen spill. Dette er et Coop Obs Hypermarked med egen elektro avdeling og der hadde de kun 2stk Xbox360 tittler og mellom 10-15 forskjellige PS3 spill. Så jeg kan godt forstå at PS3 eiere blir sinte og fortvilet når landets største(?) elektro kjede ikke prioriterer PS3.
Alastor Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Nå tar vi å venter ca 2-3 uker, også ser vi hva som annonseres av ps2, ps3 og psp-spill . Jeg tenker at enkelte her vil bli fornøyde. Når man ikke er enige med distributøren av ps3 i norge - så er det da rimelig logisk at man ikke bruker annonseplass (som faktisk koster PENGER å produsere og distribuere rundt i norge) på denne distributøren? Men nå som man er enige - så er det også rimelig logisk at det forandrer seg.
GreenEye Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 På Elkjøp Kongsvinger har de ihvertfall masse PS3-spill. Og de tar de inn til release
Nordmoen Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Nå tar vi å venter ca 2-3 uker, også ser vi hva som annonseres av ps2, ps3 og psp-spill . Jeg tenker at enkelte her vil bli fornøyde. Når man ikke er enige med distributøren av ps3 i norge - så er det da rimelig logisk at man ikke bruker annonseplass (som faktisk koster PENGER å produsere og distribuere rundt i norge) på denne distributøren? Men nå som man er enige - så er det også rimelig logisk at det forandrer seg. Hva med Cod 4 og Assassin's Creed til Ps3? 499 vs. 549 på begge titler...
FedoraHelper Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Fikk den derre elkjøp juleavisen dems, wii og 360 er overalt, litt ds stuff der, men ingen ps3 og psp annonser....
Alastor Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 3 poster opp, så har jeg forklart hvorfor.
Aafloey Skrevet 18. november 2007 Forfatter Skrevet 18. november 2007 Hele poenget mitt med tråden var å finne en grunn til hvorfor elkjøp har lite ps3 spill i butikken. Jeg ville vite det fordi elkjøp har fine priser på nye spill og sånt og det er den butikken jeg foretrekker her i byen jeg bor i. Nå har det blitt funnet et svar på spørsmålet mitt, og jeg/vi får håpe dette forandrer seg i nærmeste framtid. Eller så får vi håpe at elprice satser på ps3 spill og siden de har en sabla bra pris på 60gb versjonen av ps3!
S-r-ex Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Kanskje vi PS3-eiere skulle flokke til elkjøp-butikkene og sende PS3-forespørselen til himmels så innser de at de burde få inn i det minste maskinen inn i blekka?
Eddie81 Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Er det slik at folk her ikke forstår hvorfor Elkjøp ikke prioriterte Playstation selv om Alastor virkelig forklarer det bare noen poster oppfor her ? Nordisk film som er distributør av Playstation i Norge og Elkjøp har hatt litt problemer angående ting og tang seg imellom. Derfor har ikke Elkjøp prioritert Playstation. Når du da ikke er enig med et firma så tar du heller ikke med produktene dems i reklamer du betaler for. Det er jo ikke akkurat gratis å lage disse avisene, så hvorfor reklamere for noen du ikke er enig med ? Selv om avisen blir presentert som et fakta blad, så er det fremdeles ment som elkjøp reklame og betalt av Elkjøp. Her har vi akkurat det samme fra Mediamarkt, men Mediamarkt bruker sinnsykt mye plass på de nye plasmaskjermene til Panasonic og nevner ingen andre, selv om de selger mange andre TVer også. Men folk er klar over at dette er reklame.
tidus2k4 Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Utrolig kjipt uansett.. Fikk i dag en ny "stilig" spill & film reklame blekke fra elkjøp.. hvor de har masse om 360 og wii.. også hopper det til film. PS3 er ikke engang nevnt. Ser altså ikke spesielt bra ut ennå.
Xabi2k Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 (endret) Fikk en elkjøp-katalog med avisen i dag, og der reklamerte de kun for xbox360 og wii-spill samt konsoll. Under enkelte 360-spill stod det "Finnes på ps3". Uansett har elkjøp her i område blitt mye bedre. Har en halv hylle med spill og de fikk til og med cod4 inn 4 dager etter release! Endret 19. november 2007 av Xabi2k
Enigma123 Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Handler veldig kjeldent spill hos Elkjip. De har dårlig spillutvalg (PS3, PC og 360) og har aldri spill klare til release. Synes Platekompaniet er veldig bra, har alltid spill klare til lansering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå