Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke instalert Windows. Mangler SATA-driver?


Anbefalte innlegg

Hei

 

En venn av meg skulle formatere maskinen sin for ikke så lenge siden. Men da han skulle installere Windows XP igjen, gikk ikke dette. Jeg ikke hva som hindret det siden jeg ikke har snakket så mye med han, og jeg har heller ikke sett maskinen. Men jeg lurer på om det kan være at han ikke har instalert SATA-driver. Han har ikke den driveren, så jeg lurte på om dere vet hvor det er mulig å få lastet den ned?

 

Hovedkortet han bruker er et Sapphire Tech Pure Element Xpress 200 PE-A9RS482M (Socket 939). Link

 

Skal se om jeg kan finne ut hvilken felmelding han får senere i dag.

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

En venn av meg skulle formatere maskinen sin for ikke så lenge siden. Men da han skulle installere Windows XP igjen, gikk ikke dette. Jeg ikke hva som hindret det siden jeg ikke har snakket så mye med han, og jeg har heller ikke sett maskinen. Men jeg lurer på om det kan være at han ikke har instalert SATA-driver. Han har ikke den driveren, så jeg lurte på om dere vet hvor det er mulig å få lastet den ned?

 

Hovedkortet han bruker er et Sapphire Tech Pure Element Xpress 200 PE-A9RS482M (Socket 939). Link

 

Skal se om jeg kan finne ut hvilken felmelding han får senere i dag.

 

Du finner dem under drivere: http://www.sapphiretech.com/us/support/drivers.php

Lenke til kommentar

Prøve igår å installere Sata-driver fra en USB-disk, men det virket ikke. Den fant disken, men ville ikke starte fra den. Jeg satt USB som eneste i oppstart inne i Bios.

 

En annen ting er at disken er en WD 250 GB sata 300 mens jeg tror at hovedkortet bare har Sata 150. Kan dette være problemet? Den finner disken nå maskinen starter.

 

post-128279-1194274644_thumb.jpg

 

Beklager dårlig bilde. Her står det at den finner disken

 

post-128279-1194274717_thumb.jpg

 

Her finner ikke Windows den.

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Prøve igår å installere Sata-driver fra en USB-disk, men det virket ikke. Den fant disken, men ville ikke starte fra den. Jeg satt USB som eneste i oppstart inne i Bios.

SATA driveren skal innstalleres under XP installasjon. Når xp installasjonen starter (blå skjerm) står det nederst at du må trykke på F11 (tror det er F11) for legge inn SATA drivere. Jeg har ikke prøvd å innstallere en SATA driver med en usb pinne før, så jeg vet ikke om det funker. Men du kan lage en diskett eller slipstreame driveren inn på en xp cd.

Lenke til kommentar
Prøve igår å installere Sata-driver fra en USB-disk, men det virket ikke. Den fant disken, men ville ikke starte fra den. Jeg satt USB som eneste i oppstart inne i Bios.

SATA driveren skal innstalleres under XP installasjon. Når xp installasjonen starter (blå skjerm) står det nederst at du må trykke på F11 (tror det er F11) for legge inn SATA drivere. Jeg har ikke prøvd å innstallere en SATA driver med en usb pinne før, så jeg vet ikke om det funker. Men du kan lage en diskett eller slipstreame driveren inn på en xp cd.

Det kom opp installere Raid eller Scsi-driver, men så ingenting om SATA-driver. Men hvordan "slipstrame-er jeg driveren inn på en CD?"

Lenke til kommentar
Prøve igår å installere Sata-driver fra en USB-disk, men det virket ikke. Den fant disken, men ville ikke starte fra den. Jeg satt USB som eneste i oppstart inne i Bios.

SATA driveren skal innstalleres under XP installasjon. Når xp installasjonen starter (blå skjerm) står det nederst at du må trykke på F11 (tror det er F11) for legge inn SATA drivere. Jeg har ikke prøvd å innstallere en SATA driver med en usb pinne før, så jeg vet ikke om det funker. Men du kan lage en diskett eller slipstreame driveren inn på en xp cd.

Men hvordan "slipstrame-er jeg driveren inn på en CD?"

http://www.nliteos.com/

Last ned programmet. Last ned SATA driveren. Med nLite lager du en kopi av xp cden og integrerer SATA driveren på det image. Brenn ut cden og installerer xp.

Er en stund siden jeg brukte nLite, men se etter "drivers" og "integrate". nLite skal være ganske enkelt å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...