dor123 Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 (endret) Oppsett: Gigabyte x38 Hovedkort Cpu:q6600@3,6 Minne:2gig ocz ddr2@900 Lydkort:x-fi gamer Disk:WD raptor 34g Vista Home premium 64bit Skjermkort:7900GTO@7900GTX 3Dmark06:7700 Alle updates og nyeste Bios og drivere er langt til(64-bits),kjørt ad-aware og norton antiv er kjørt. Sliter vanvittig med treg maskin i vista,ikke det at det hakker men ting går tregt,virker som om harddisk jobber mer her enn i XP. Selv poker bordet går sakte.... Starter opp EQ2 og setter grafikken på extreme Performance å det hakker seg fremover,jeg kunne spille på Very high quality i XP uten problemmer. Får jo nesten samme 3dmark score i Vista som i XP,jeg skjønner ingen ting! Noen som kan hjelpe meg?Er det pga at jeg bare har 2gig med ram?Minne bruk står på 50% og cup 3% på desktop Endret 2. november 2007 av dor123
Nonsens Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Det burde jo være raskt og veldig smooth det der. Sikker på at du ikke har tatt i litt for mye når det gjelder overklokking av enten minne eller cpu?
dor123 Skrevet 2. november 2007 Forfatter Skrevet 2. november 2007 Det burde jo være raskt og veldig smooth det der. Sikker på at du ikke har tatt i litt for mye når det gjelder overklokking av enten minne eller cpu? Ja har testa begge og de er begge dønn stabil,kjørte minnet med memtest86 over natta og ikke en feil se!
9hdoksaet4 Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Slå av indeksering på maskinen, da jobber harddisken mye mindre. Dette gjelder spesielt hvis du har nyinnstallert maskin, da jobber Vista utrolig mye.
dor123 Skrevet 2. november 2007 Forfatter Skrevet 2. november 2007 Aha det kan jeg prøve,hvor skrur jeg av det?
9hdoksaet4 Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 I kontrollpanelet, der fjerner du alle hakene på plasseringene som Vista vil indeksere.
Nonsens Skrevet 2. november 2007 Skrevet 2. november 2007 Indeksering og andre bakgrunnsprosesser i Vista kjører dog på veldig lav andel av systemressursene sammenlignet med i XP, så selv om harddisken går så er det ikke sikkert at dette stjeler stort av ressursene - i motsetning til når harddisken går i XP og alt går tydelig tregere. Er det en helt nyinstallert maskin som har store disker som skal indekseres (og som ikke har 'skjønt' bruksmønsteret ditt enda slik at den får gjort klar cache'n på optimal måte) så hadde jeg bare avventet et par dager.
cizz Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 (endret) Hos meg bruker uTorrent usannsynlig mye av minnet. Skiftet til Azereus, da ble alt mye bedre. Du hadde sikkert lagt merke til om minneforbruket lå på 95% da, men jeg bare nevner det. Endret 3. november 2007 av cizz
L O G I M A N Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Jeg ser nå at du bruker en WD raptor disk. Det er raportert flere tilfeller av feil med bruk av den sammen med vista. Selv har jeg opplevd tull med andre WD disker og vista. Diskene fungerte perfekt med xp og ikke vista. Bytta disker og vista fungerte. Har du mulighet, test med en annen harddisk merke, maxtor, samsung osv.
dor123 Skrevet 3. november 2007 Forfatter Skrevet 3. november 2007 (endret) Hos meg bruker uTorrent usannsynlig mye av minnet. Skiftet til Azereus, da ble alt mye bedre. Du hadde sikkert lagt merke til om minneforbruket lå på 95% da, men jeg bare nevner det. Jeg bruker faktisk uTorrent,men minne bruken min ligger bare på 50%! Ang Raptor disk så kan jeg teste en annen disk og se om det hjelper,syns det er litt rart at den skal gå sånn utover ytelsen. Jeg har 350gig,3 dager siden jeg la inn idag så når jeg kommer hjem fra jobb så skal jeg sjekke om det er indekseringen Endret 3. november 2007 av dor123
andylove Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Gjør som nevnt her, skru av indekseringen av disken. Den jobber stort sett hele tiden ved nyinstallering, men også så fort du får nye filer, så vil den jobbe igjen. Spør du meg er dette en møkkafunksjon som det burde vært spurt om skulle vært slått på ved installering. Jeg la også merke til at så fort jeg avinstallerte Kaspersky Internet Security ble maskinen generelt raskere, men browsing i FF gikk langt raskere. Etter at jeg la inne SP1 BETA (BUILD 6001) ble også maskina raskere, men enkelte programmer har kranglet litt. Forøvrig merker jeg at 2GB minne slettes ikke er nok og at dette OS'et kanskje ville hatt det bedre på x64 plattformen med 4GB ram. Ganske sjukt, men det er min erfaring i allefall. Hadde 2 stk raptorer som i tur og orden døde (uviss grunn), byttet ut den og kjører nå RAID0 på Samsung 500GB x 2. Generelt har vel ytelsen blitt mye bedre, men føler at jeg merket langt mer av RAID0 i XP enn Vista. Alt i alt er jo XP langt raskere som OS og at vi nok må vente på en del oppdateringer og kanskje sterkere HW før Vista blir å oppleve som like raskt. Flere som deler miner synspunkter?
Nonsens Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Flere som deler miner synspunkter? Ikke i så veldig stor grad egentlig Jeg kan skjønne at indekseringen er irriterende hvis man har bråkete disker, men den stjeler ikke noe særlig av systemets totalytelse - det er en lavt prioritert prosess som stiller langt bak i køen hvis maskinen jobber med andre ting samtidig. Men det er jo greit å skru det av hvis lyden er et problem. MEN indekseringen åpner jo for en helt annen måte å jobbe på hvis man klarer å endre inngrodde vaner; istedet for å bla seg frem til en mappe eller ha en drøss med snarveier f.eks. så kan man nå bare skrive inn mappe- eller deler av filnavnet i søkefeltet og du får opp treffene umiddelbart. Utrolig mye mer effektivt enn å åpne utforsker, finne disken, finne mappen og så filen. Eksempel: Jeg skal plukke ut noen bilder i mappen Hege. Denne ligger hos meg på G:\Foto 2007\Portretter\Hege Jeg trykker Windowstasten og F (får opp søkeboks uansett hvor du er), skriver Hege og badabing; mappen vises som et av treffene på Hege på under et sekund. Å gå via Utforsker -> Disk G >- Foto 2007 -> Portretter -> Hege er utrooolig tregt i forhold. 2GB minne kan kanskje være snaut for optimal ytelse, men hos meg (har 4GB men kjører 32-bit så bare 3,3GB er ledig) så er det ganske sjelden at jeg bruker mer enn 2GB ved 'normal' bruk (og det er inkludert caching via Superfetch som jo frigjør minne hvis man er i ferd med å gå tom). Nå må det legges til at jeg er en ganske konservativ bruker som sjelden har en haug med ulike applikasjoner og 7-8 ulike nettleservinduer oppe samtidig da
L O G I M A N Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 2GB RAM skal holde for hvermansen i vista. Det er bare krevende spill og programmer at mer vil være nødvendig. Vista skal fungere helt fint med 2GB. Det er også fint mulig å kjøre med 1GB RAM, men da merker man mer "lagg"
dor123 Skrevet 3. november 2007 Forfatter Skrevet 3. november 2007 Ting har forbedret seg kraftig det siste døgnet,jeg har ikke gjort no!bare latt PC-en stå på!Kanskje det var indekseringen som gjorde det alikevel! Eneste problemet nå er,hvis jeg ska se film(divx),skal jeg begynne midt i en film eller spole tar det lang tid! de ligger ikke på raptoren,men på en annen disk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå