Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Irriterende lyd fra bagasjelokket, når jeg kjører min BMW E34


uzzi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en BMW E34, jeg hører irriterende lyder bak i bilen hele tiden når jeg kjører. mest når jeg kjører med lite fart. blir borte ettervært. eller kanskje jeg hører mindre av lydene på grunn av accerasjonen lager lyd.

 

Men jeg tror det er fra fjæra eller dempere på bilen.

 

Noen som veit hva det kan være? lyden kommer ikke innvendig og bagasjerommet er helt tom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når hører du lyden? I humper, eller er det noe som kommer og går?

 

Jeg har utslitte støtdemperlager på min E34 som skal byttes i helgen. Utslitte støtdemperlager fører til "klapring" i humper. Metall som slår mot metall..

 

Nei, ikke bare på humper, det kommer og går hele tiden. uansett hvor jeg kjører og når. men når jeg begynner å kjøre fra 0 opp til 40km/t så føler jeg at jeg hører mer enn normalt.

Lenke til kommentar
Du kan ikke beskrive lyden litt nærmere?

 

Hmm... det er ikke så veldig høyt, men høyt nok til at vi hører altså... først trodde jeg at det var kanskje fra bakdøra. men det er det ikke.

 

litt vanskelig å beskrive lyden altså...

 

Hvordan kan jeg beskrive da?:p

 

sånn lyd som kommer når mann bremser, bare at bremse lyden er for høyt og sterk.

Lenke til kommentar
Sikkert skjedd noe inni brekkfunksjonen bak. En fjær som har hoppa av, et bånd som har løsna eller at saksa sitter fast så brekket ligger på. Kanskje så slakk i hjullageret at skiva subber i klosseholdere/deksler etc.

 

ja kan godt hende det at det er noe av det ja. men hvordan får jeg sjekket det ut? og jeg merker for det meste på høyre side bak, men hører noen ganger fra venstre også....

Lenke til kommentar
Sikkert skjedd noe inni brekkfunksjonen bak. En fjær som har hoppa av, et bånd som har løsna eller at saksa sitter fast så brekket ligger på. Kanskje så slakk i hjullageret at skiva subber i klosseholdere/deksler etc.

 

ja kan godt hende det at det er noe av det ja. men hvordan får jeg sjekket det ut? og jeg merker for det meste på høyre side bak, men hører noen ganger fra venstre også....

 

For å sjekke hjullager tar du tak øverst på dekket og river det frem og tilbake. Er det slakke er hjullageret utslitt.

 

Bremsebåndene derimot kan du sjekke ved å jekke opp bilen og dreie hjulet rundt. Evt. kan du stramme brekket trinn for trinn og dreie hjulet for hvert trinn. Du bør høre det om noe er feil.. For å være sikker på bremsebåndene er det bare å ta av bremseskiva. Tar ikke all verdens tid :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en slags knirking fra bakparten i min 5'er og det var rett og slett ei opphengskule (eller noe lignende) som trengte litt smöring og ifölge verkstedet var det en normal sak for bimmere. Lyden kunne höres i lave hastigheter som f.eks. over fartsdempere o.l. mens i höye hastigheter så ble den mer eller mindre borte. Var også mye tydeligere om jeg hadde vinduene nede på den sida det knirka i.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Jeg hadde en slags knirking fra bakparten i min 5'er og det var rett og slett ei opphengskule (eller noe lignende) som trengte litt smöring og ifölge verkstedet var det en normal sak for bimmere. Lyden kunne höres i lave hastigheter som f.eks. over fartsdempere o.l. mens i höye hastigheter så ble den mer eller mindre borte. Var også mye tydeligere om jeg hadde vinduene nede på den sida det knirka i.

 

Ja det er akkurat det som skjer hos meg altså....

Lenke til kommentar
Ja det er akkurat det som skjer hos meg altså....

 

Om det er det samme saa er det ikke noe dyrt som er galt da :-) Det skal kunne fikses rimelig kjapt og. Vet ikke om hjulet ble tatt av eller ikke for jeg gjorde det ikke selv. Jeg leverte bare bilen til verksted (Emmsport i Trondheim) og fikk det fiksa samtidig med EU kontrollen. Har innsett at mine begrensninger er bytte av vindusviskere, hjulskift og vask...

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Jeg hadde en slags knirking fra bakparten i min 5'er og det var rett og slett ei opphengskule (eller noe lignende) som trengte litt smöring og ifölge verkstedet var det en normal sak for bimmere. Lyden kunne höres i lave hastigheter som f.eks. over fartsdempere o.l. mens i höye hastigheter så ble den mer eller mindre borte. Var også mye tydeligere om jeg hadde vinduene nede på den sida det knirka i.

 

 

 

Altså av smøring så går jo bort lyden men lyden kommer fordi demprene eller fjæra er ødelagt eller rustna eller et eller annet sånt som har gjort dem skjeivt eller noe.... og når dem ikke er rette, i andre ord at dem ikke er på plass så treffer dem hverandre og skaper litt knirkning.

 

Hvis vi smører dem så treffer dem hverandre fortsatt men bare at lyden blir borte, men ganske sikker på at da kommer den tilbake seinere? Det høres jo ut som et midlertidig løsning da.

 

Men hva er opphengskule egentlig? har lite peiling på biler egentlig når det gjelder støtdempera og sånt...

 

alt dt jeg sier er bare noe jeg tror....

Endret av uzzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...