Gå til innhold

Kjøpe NES-konsoll fra utlandet?


CREDiBLE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IKKE kjøp engelsk NES. Det er min soleklare anbefaling.

 

Grunnen er at disse benytter PAL-A formatet. Du kan IKKE spille spill fra Norge eller kontinentet (disse er PAL-B). Riktignok kan maskinen gjøres sonefri relativt enkelt (kutt pin 4), men en del spill vil ikke virke optimalt. Det er følgelig relativt begrensete muligheter til å få tak i spill.

 

Mitt tips er å kjøpe en maskin fra USA, av følgende grunner:

 

1) Det er lett å få tak i alle spill fra godt brukt til nytt og forseglet for gode priser på Ebay.

2) Alle gode spill er gitt ut i USA, dette imotsetning til Europa. Som eksempel kan nevnes Final Fantasy (dette virker forøvrig dårlig på en ikke-usa sonefri maskin)

3) Alle spill, manualer og esker er på engelsk. Til norske/PAL-B maskiner er en stor overvekt av spill tilgjengelige med tysk eske og manual. Av og til er det tysk tekst i spillet. Klassikkere som Deja Vu og Shadowgate er nesten bare tilgjengelig på svensk og tysk.

4) Maskinen er bedre! Fullscreen og 60hz, mot PAL-A og PAL-B sine 50hz og store sorte kanter øverst og nederst. Man merker forskjell!

5) Maskinen støtter forenklet SCART (Gul og rød plugg rett i TV - ENKELT!) (kan ikke garantere at alle utgivelsene gjør dette, men min maskin gjør det)

 

Merk at gamle TV-er som ikke støtter NTSC ender opp med svart-hvitt bilde. Tror dog alle moderne TV'er støtter dette formatet uten problemer.

 

Til engelsk NES trenger du en forlegning på strømpluggen, til usa NES en omformer til strømmen (ca 200-400 kroner)

Endret av P1ay
Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe en konsoll fra UK. Jo, man kan spille europeiske spill på denne konsollen. De fleste spill er klargjort for enten PAL eller NTSC, uten noen restriksjoner på PAL-X.

 

Det er billigere å bestille spill fra den engelske ebay.co.uk, prisene er lavere og frakten billigere. I tillegg var selve konsollen ekstremt billig, og jeg slepper å kjøpe en omformer til strømkoblingen.

 

Men allikevel, takk for alle innspill.

 

Dette følgte med for 50 pund. Har også bestilt et par ekstra godbiter fra ebay.co.uk, noen gamle klassikere jeg husker jeg syslet med før i tiden. Chip N Dale - Rescue Rangers, Rescue Rangers - Embassy Mission og Nintendo World Cup :)

 

1. NINTENDO NES SYSTEM + ALL CABLES AND POWER SUPPLY

2. HARD CASE FOR SYSTEM + HARD CARRY CASE FOR GAMES

3. 16 DIFFERENT GAMES

 

ALL GAMES COME COMPLETE WITH BOX AND INSTRUCTIONS AND ARE IN FULL WORKING ORDER

 

INSTRUCTIONS FOR NES SYSTEM INCLUDED

---

EXTRAS - TWO ORIGINAL CONTROLERS

 

3X DIFFERENT JOY STICK CONTROLERS

 

GAME GENIE - CHEAT SYSTEM

 

ALL ITEMS IN PERFECT WORKING ORDER

 

Spillene som fulgte med var:

 

BURAI FIGHTER

 

MC DONALDLAND

 

ULTIMATE AIR COMBAT

 

POWER BLADE

 

JURASIC PARK

 

METAL GEAR

 

SNAKES REVENGE

 

JIMMY CONNORS TENNIS

 

SUPER TURRICAN

 

DOUBLE DRAGON

 

SUPER MARIO BROS

 

GAUNTLET II

 

SUPER MARIO BROS 3

 

ASTERIX

 

MICRO MACHINES

 

SUPER SPORTS CHALLENGE - QUATTRO SPORTS

Lenke til kommentar

Så ut som et meget bra kjøp. Mye moro i vente her.

 

MEN nes er låst til to PAL-soner. PAL-A (England, Italia og Australia) og PAL-B (Europakontinentet). En PAL-A maskin vil antagelig ha tittelen "NES VERSION" eller "MATTEL" på lokket, mens PAL-B "EUROPEAN VERSION". Franske PAL-B maskiner har dog ingen tittel, mens spanske PAL-B maskiner har "SPANISH VERSION". Ser dog ikke bort fra at det kan finnes unntak her. Men man kan IKKE spille PAL-B spill på en PAL-A maskin som ikke er gjort sonefri. Da vil skjermen blinke og det lille lyset blinke rødt.

 

Det står også normalt presisert på PAL-B spill at "This Game Pak cannot be used with the Mattel or NES versions of the Nintendo Entertainment System" - som da er engelske maskiner.

 

Finnes dog bra utvalg av engelske spill på Ebay.co.uk da.

 

Denne merkelige delingen av PAL-regioner er ikke på SNES eller nyere maskiner dog.

Endret av P1ay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...