Gå til innhold

Skal ha nytt fastobjektiv til Nikon, hjelp med valg.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har etter en måneds fotografering (men alt for lite deltagelse i oktoberfesten) fått skikkelig sant for fast optikk. Det jeg har nå er et 50mm f/1.8

 

Jeg tenkte jeg skulle utvide objektivsamlingen min med et objektiv med brennvidde på mindre enn 50mm, da jeg synes at 50mm er litt for trangt iblant.

 

De to objektivene jeg har sett på er

 

Nikkor AF 28mm f/2.8D

 

og

 

Nikkor AF 35mm f/2D

 

Slik jeg har forstått av å lese tester, så skal 35mm objektivet være hakket bedre.

 

Nikon Nikkor AF 24mm f/2.8D, er også et alternativ, dog en smule dyrere.

 

Hva tror dere?

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni..._35_2/index.htm

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni...28_28/index.htm

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni...24_28/index.htm

 

Francis :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 28/2,8 og 35/2. 28 mm er en mye mer anvendelig brennvidde til det daglige, men objektivet er ikke spesielt bra. 35/2 derimot er et veldig bra objektiv som fint kan brukes fra full åpning. God kontrast, skarphet og farger. Hakket bedre enn den gamle 50/1,8 jeg har og vesentlig bedre enn en ny 50/1,8D jeg har prøvet i noen dager. Mulig jeg fikk et mandagseksemplar, men den "nye" 50/1,8D (kom vel i -02) var alt for soft på 1,8 dog "bra nok" fra 2,8.

 

35/2 er den jeg bruker mest. Vurderte Sigma 30/1,4 men tok ikke sjansen da det har vært litt ymse erfaringer med denne. Får du derimot et topp eksemplar av Sigma sin er det sikkert ikke et dårlig valg.

 

Selvom du har 50 mm fra før er det ikke noe i veien for å kjøpe 35/2 som både er mer anvendelig, bedre optisk og bedre bygget.

Lenke til kommentar

Takk for mange og gode svar!

 

Jeg leste en del i tråden om Sigma 30mm f/1.4 for noen uker siden, og sitter med litt blandede følelser. Fikk intrykket om at det var mye forskjellig ute og gikk mtp kvalitet (mulig jeg husker feil).

 

Jeg tror at jeg kan komme til å kjøpe 35mm, selv om brennvidden ikke er så langt ifra det jeg har nå, på grunn av den gode optiske kvaliteten og nyggekvaliteten.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg har AiS utgaven av 35mm f/2 og synes dette er et supert objektiv, 28mm f/2,8 har jeg ikke prøvd, har derimot en 28mm f/3.5. Med tanke på utsnitt er steget mellom 28mm og 35mm nesten umerkbart, i alle fall mye mindre merkbart enn steget mellom 35mm og 50mm hvor jeg synes 50mm blir for trang i mange situasjoner. I utsnitt vil en 35mm være nærmere en normal for 35mm film (50-58mm) enn det en 28mm vil være, selv om normalen vil være annerledes mtp perspektiv.

 

Edit:

Jeg vil anbefale 35mm f/2 på bakgrunn av det jeg har lest om dens optiske egenskaper kontra 28mm f/2.8. 35mm'en gir deg også litt mer å gå på på blenderen.

Endret av joostein
Lenke til kommentar
I og med at du har en 50mm, så vil jeg anbefale 28mm. 35mm blir liksom litt for lite forskjell. Et alternativ er Sigma 30mm f/1.4, hvis du er avhengig av mye lys.
Sigma 28mm f/1.8 er også et alternativ, forøvrig...

Det er også et lurt alternativ; jeg vurderer faktsk den fremfor 30mm.

 

Se forøvrig bildene fra Oktoberfesten; mange med 28mm, 30mm og 35mm der. Da kan du få et inntrykk av hvordan objektivene fungerer i praksis. Se fotoaktiveter for detaljer (de som leser dette om noen uker, bør søke på oktoberfest).

 

Tom

Lenke til kommentar
Skal kikke på sigma objektivet, takk for tipset!

 

Er Nikon 35mm f/2.0 fortsatt i produksjon? Jeg finner den ikke i noen nettbutikker :hmm:

Den skal fortsatt være i produksjon, ja. Ligger fremdeles inne i listene til Nikon Norge i hvert fall.

 

Her finner du nettbutikker som har den i listene sine (dog ingen som har den på lager, men den kommer om ikke så lenge til noen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...