Gå til innhold

Connected/Excellent - men ikkeno' internett


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et ålreit fungerende trådløst nett hjemme i noen år. Telenor ADSL-abonnement, Speedtouch modem og Dlink router. For en uke siden kom jeg ikke lenger ut på internett - hvitt skjermbilde med standard feilmelding.

 

Men PC-en forteller meg at jeg er tilkoblet hjemmenettverket og at signalstyrken er utmerket. Slik det alltid har vært, men nå kommer jeg meg ikke på nett.

 

Jeg har gått inn på både modem og router, som ser ut til å være satt opp slik de har vært. Altså neppe noen "hikke" hos dem.

 

Dette skyldes ikke nettverkskortet i PC-en min idet jeg får inn andre nett med den. Jeg får heller ikke koblet meg til via husets to øvrige PC-er.

 

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være linja di som fusker. Lyser dsl-lampa konstant på modemet? Dersom den lyser, er linja syncet, og problemet ligger antagelig på PPPoE autentiseringen.

 

Ved problem med linjesync, må du kontakte telenor så de får sjekket linja.

 

Dersom det er PPPoE problemer, kan du koble vekk routeren og koble deg rett i modemet, og sette opp PPPoE tilkoblingen på PC-en. Kommer du på nett da, er det routeren som fusker. Ellers ligger problemet hos telenor.

 

Min erfaring er at 05000 kjapt får sjekket ut om de får kontakt med modem, og setter i gang feilretting. Har de derimot problemer med autentiseringen prøver de å skyve ansvaret over på kunden så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

Start - kjør - cmd.

 

Prøv følgende kommandoer, i denne rekkefølgen:

 

"ping 10.0.0.138"

Svarer ikke: Du ikke kontakt med modemet (eller det er satt til en annen ip-adresse enn det telenor har default)

Svarer: Du har kontakt med modemet, se videre nedover

 

"ping 195.159.0.100" (som clvn sa)

Svarer ikke: du ikke kontakt ut mot nettet

Svarer: Du har nett. Kommer du ikke inn på nettet likevel, se videre nedover

 

"ping ns1.powertech.no"

Svarer ikke: Sannsynligvis har du feil innstillinger for DNS-server

Svarer: Feil med nettleser

 

PS: Dette er bare første ledd i feilsøkingen

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

"ping 10.0.0.138"

Svarer ikke: Du ikke kontakt med modemet (eller det er satt til en annen ip-adresse enn det telenor har default)

Svarer: Du har kontakt med modemet, se videre nedover

 

Request timed out, også her. Ingen kontakt med modemet, altså.

 

DSL-lampen på modemet lyser konstant.

 

Telenor forteller at de får kontakt med modemet men at det ligger inne et feil brukernavn/passord og at dette er årsaken. Men jeg har ikke endret brukernavn/passord (= samme un/pw som på telenor onlinne-kontoen, antar jeg) på det tidspunktet forbindelsen sviktet...

 

Jeg logget meg på modemet og fant at jeg kun kan skrive brukernavn/passord når jeg har valgt PPPoE. Det må bety at det er riktig valg, siden jeg husker at jeg i sin tid la inn brukernavn/passord der og fikk det hele til å funke.

 

Er det noe i det jeg skriver nå som er oppklarende?

Endret av LarsLE
Lenke til kommentar

Fire telefoner til Telenors kundeservice i løpet av to uker, ga meg aldri informasjonen jeg fikk i går kveld. Da sa plutselig en automatstemme på 05000:

 

"Det har vært en linjebrudd i ditt område. Dette har ført til at du har vært uten forbindelse med internett i noen dager. Linjen er nå i orden."

 

Nei, sier du det! Tenkte jeg. Og lurte på hvorfor kundeservice ikke har visst om dette i hele perioden. Så en omstart av router og modem og - vips! - så var hjemmenettverket i orden igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...