Gå til innhold

Problem med PLS-programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

|----| |-----------------------------( t5 )-----|
|   start
|
|
|----| |------------| |----------------( motor)---|
|  timer (t5)	  stopp
|

 

Er det Siemens pls? I såfall er jeg ikke sikker. På Mitsubishi var det "minne" med forbokstaven t (teller) som man anga i sekunder. Er mulig det er ligende i det programmet du bruker...

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar

Sansynligvis kapittelet om timere, og kanskje kapittelet om SR-funksjonen.

 

Her er et eksempel uten SR-funksjonen.

 

post-6212-1194024912_thumb.png

 

Programmet er laget i ZelioSoft2. Men prinsippet er det samme.

Det eneste hindret jeg kan komme på er hvordan timer funksjonen i WinLDR er. I ZelioSoft kan man velge forskjellige type timere. Den typen jeg har brukt heter "Timing after pulse". Altså, timerene begynner ikke for inngangen har gått høy og lav.

 

Altså, det vil ikke være noe pulsing hvis det f.eks. er en alarm som legger inngang og blir vedvarende.

 

Btw. Hvordan fungerer timeren i WinLDR?. Så kanskje jeg kan prøve å lage en funksjon som virker likens i WinLDR.

 

Det kan også være verdt å merke seg at pulsing på utganger til lamper o.l. ikke er så optimalt hvis det er relé utganger, eller hvis utgangen er koblet via et el-mek. relé (et vanlig relé), da reléene kan bli "slitene" etter x-antall inn- og utlegginger.

Endret av Snorre.
Lenke til kommentar

Det skjermbildet sa meg dessverre ikke så mye. Det jeg lurte på var bare om timeren startet på f.eks. positiv flanke, på høyt signalnivå, eller på negativ flanke.

 

Når det gjelder innkjøp av egen PLS, så er det jo helt spørs hva du skal bruke den til. Er det til opplæring osv. så er bla. Telemecanique sin Zelio en helt grei billig sak. Det eneste som er idiotisk er når man skal programere dem i ladder, så er det noen begrensninger. Du kan bare ha 5 kontakter før du må ha en utgang / internminne. Også kan programmet bare være 120 linjer langt.

 

Strengt tatt så er vel en Zelio et programerbart relé.

 

På denne siden finner du Meillenium III PLSer. De har samme funksjonalitet som Zelio, og programvaren er identisk. Bare et annet merke navn.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke vært borti IDEC, men sånn rett ut i fra spesifikasjonene så kan det se ut som en grei PLS, men som sagt, jeg er ikke noen ekspert på dette.

Men det er mulig du kan klare å finne PLSer som har samme ytelse til en lavere pris, men så er jo spørsmålet om du allerede har programvaren til denne PLSen, for da er det jo også noen kroner å spare siden du slipper å kjøpe programvare til en ny PLS.

 

post-6212-1194283098_thumb.png

Her er et som skal gjøre den funksjonen du ba om. dessverre har jeg vist ikke tilatelse til å laste opp selveste programfila.

 

Forklaring av program:

 

Når man får en alarm (I000) så vil den sette timer T000. T000 setter i sin tur NO-kontakten T000.

 

Kontakten T000 setter timer T001, som i sin tur bryter NC-kontakten T001 som reseter timer T000.

Den nederste NO-kontakten T000 setter utgangen Q0000 i takt med seg selv (1 sek. mellomrom.)

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jeg har jo allerede programvaren WindLDR som jeg har via skolen.

Kan få tak i en slik Idec fra ebay (ny) til 300kr fra Amerika + frakt og evt. toll.

 

Edit: Ser ikke ut til å fungere helt.

Du kan simulere ved å trykke F5

 

Edit 2: Fungerte om jeg bytta NC-kontakten til M1, men likevel er det noe rart.. ?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
Jeg har jo allerede programvaren WindLDR som jeg har via skolen.

Kan få tak i en slik Idec fra ebay (ny) til 300kr fra Amerika + frakt og evt. toll.

 

Hvis du får en IDEC til 300,- pluss frakt og toll, så er det jo egentlig et kanonkjøp. Btw, nå har jeg lagt til programmet ditt. Men vær obs på at det kan være en 110V utgave. Da trenger du en 230 -> 100V trafo. Men de er ikke så voldsomt dyre. Det er vel snakk om rundt 200,- hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Takker! Satte meg på vei den der ja ;)

 

Kan dette gjøres lettere?

http://multimftp.nethome.no/ladder/

Ikke som jeg kan se. Den eneste "haken" i programmet er at hvis du skal ha løpelys, eller utganger som legges sekvensielt så får du en forsinkelse pga. den første timeren som setter hele sekvensen igang. Men nå vet jo ikke jeg om det er meningen eller ikke.

 

Her er et forslag som fjerner den forsinkelsen. Men jeg er usikker på hvordan dette programmet fungerer i praksis, siden det er vanskelig å se hvordan utgangene fungerer i virkeligheten. Sansynligvis blir det et veldig kort blink i den siste utgangen kontra de første.

 

post-6212-1194289856_thumb.png

 

Edit: Det programmet virker ikke slik det skal. Den første utgangen ble feil.

 

Edit2: Her er et program som tenner 1 lampe, så tennes den neste, samtidig som den forrige slukkes. Osv.

 

post-6212-1194292115_thumb.png

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Fett! ;D

 

Men du sier jeg bør være obs om den PLSen kjører 120V!?

I Datasheetn til den står det:

Operating Voltage 120V AC, 240V AC

Oprerer den på begge da montro?

 

Edit: Btw, hva står M for? F.eks. M0001 ? Jeg vet hva tallene er men M-en?

 

For dere andre som vil se hvordan den fungerer siste:

http://multimftp.nethome.no/ladder2/

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...