Gå til innhold

Nytt kamera, kompakt ultrazoom eller speilreflex?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera, til "daglig" bruk, men også litt fotografering av skikjøring og landskap.

 

Jeg har sett litt på nett, og sett på små digitale speilreflekskamera som Olympus E-510.

 

Ser også at det er kommet kompaktkamera som SP-560 UZ som jo har 18X zoom.

 

Argumenter for og mot disse ulike? Ser jo at andre merker og nå har 18X zoom, noen som har erfaringer?

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke gått for SP560UZ, men SP550UZ. Dette fordi SP560UZ så vidt jeg vet bare har litt flere megapixler, og det lever du uten. Faktisk kan du leve enda bedre uten det, siden du kan ende opp med litt mindre støy.

 

I forhold til E510 har jeg ikke erfaring med dette. Jeg har prøvd et E500, og jeg likte det godt. Selv har jeg E400, og er fornøyd. Dersom du velger E510 vil du få et kompakt speilrefleks med bildestabilisering, LiveView og god bildekvalitet. Det eneste som trekker ned med E510 er sensoren som er mindre enn den du finner på tilsvarende kamera fra Canon og Nikon (EOS 400D og til en viss grad D80), og derfor vil gi mer støy på høy ISO.

 

Dersom LiveView er noe du syns er viktig, og det er bare å innrømme at det er det dersom du skal ta bilder i rare vinkler, fokusere manuelt på makromotiver og lignende. Videre er jo bildestabilisering veldig nyttig. Det er vel egentlig disse to egenskapene som virkelig skiller E510 fra konkurransen fra Canon og Nikon. Ellers syns undertegnede at E500 føles mer solid enn f.eks. EOS 400D, mens D80 føles mer solid, og dessuten har andre praktiske egenskaper.

 

Men som begynnnerkamera er jeg lite i tvil om hva jeg ville valgt. E510. E400/E410 og E500/E510 er noe av det mest lettoppfattelige jeg har vært borti i prisklassen, selv om det er veldig subjektivt. Ellers syns jeg virkelig du bør prøve kamera i butikk, og finne ut hvordan det passer dine hender. Det burde du fokusere mye på.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Takk for det. Men SP560UZ og SP550UZ koster jo praktisk talt det samme. Er ikk 560 en nyere modell?

 

Jeg kan lite om dette. Hva vil i hovedsak forskjellen være på SP560UZ og et speilreflekskamera? Det er sikkert mye teoretisk sett, men jeg bruker jo mobilen til å ta bilder i dag (for å sette ting litt på spissen).

Lenke til kommentar

Har selv brukt mobilen som freelance, på konsert og andre steder. Det kan gi gode resultater det. Ikke sammenlignbart med et "vanlig kamera", men det er en annen sak. Dessuten, når du er på stedet er det jo raskt å sende en MMS eller e-post fra mobilen, og det bildet kan du bruke på nett om nødvendig, i alle fall til du får sendt bedre bilder.

 

Forskjellene er mange, jeg anbefaler å lese gjennom tråden om speilrefleks i Speilrefleks-forumet.

 

Når det kommer til SP550 vs SP560, så stemmer det at sistnevnte er en nyere modell. Men som sagt, høyere oppløsning kan gi negative effekter, som støy.

 

For å være helt ærlig har jeg ikke lest nok tester på superzoom til å si noe om hva du burde velge. Det er mulig det vil være et like godt valg å gå for modeller fra Canon eller andre. Her er det bare å anbefale litt lesing av tester.

 

:)

Lenke til kommentar

Har du vurdert et kamera i mindre størrelse, som muligens øker sjansene for at du alltid tar det med deg (snakker av erfaring :)...)?

 

Panasonic Tz3?

 

P.

 

Edit: glemte et godt argument (siden du nevner landskap): den kraftige zoomen starter på 28mm - få kameraer gjør det.

Endret av perkh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg synes ikke lenger at størrelseforskjellen på sensorene til Olympus og Canon har så stor betydning. Forskjellen er for liten til at jeg bryr meg. Da er hoppet fra APS-C til FF mye mer interessant for meg. Fourthirds og vanlig cropformat er to forskjellige systemer, som er likeverdige i praksis. Det blir litt OT, så jeg lar det ligge nå.

 

Hvis action (skikjøring) står på menyen, så ville jeg valgt slr. I og med at det foregår i snø, så ville jeg vurdert det fantastiske tilbudet som Amentio har på Samsung GX10. Under 6000 for det fantastiske kameraet (Pentax toppmodell K10D i alternativ innpakning) gjør det til markedets aller beste kjøp for tiden. Det er et semipro hus som er både vær og støvtettet, og det bør svare til alle dine behov. Kritikk for AF-hastighet faller på stengrunn i denne sammenligningen siden det likevel er veldig mye bedre enn et superzoomkamera på det området. Det er kanskje ikke like raskt som Canon og Nikons tilsvarende modeller, men de koster da også et femsiffret beløp. Prisen er faktisk så overraskende lav at jeg ble direkte overrasket da jeg leste om det i en annen tråd i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...