Gå til innhold

Stabil arbeidsmaskin - P35 eller X38?


martinz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal bygge en stabil arbeidsmaskin til video og bilderedigering, samt andre hverdagslige gjøremål. Den skal ikke spilles på i særlig grad, og heller ikke overklokkes.

 

Bør jeg gå for et P35 eller X38 basert hovedkort? X38 er vel fortsatt ganske nytt og har lest i en noen tester og artikler at X38 sliter med noen småfeil (som kanskje ikke rettes før X48). P35 er kanskje mer innarbeidet og dermed mer stabilt, eller er det ikke noen særlig forskjell?

 

Jeg skal forøvrig bruke en Intel Core 2 Quad Q6600 eller Intel Core 2 Duo E6850, samt Windows XP.

 

Tar også gjerne imot spesifikke kort-tips.

 

Pris er forøvrig ikke en viktig faktor i denne sammenhengen, så vi går for det beste av det beste.

 

På forhånd takk for alle innspill :D

Endret av martinz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har selv bygget meg ny maskin. HK'et jeg bruker er MSI P35 Platinum og det fungerer prikkfritt. Jeg ville gått for P35 såfremt du ikke ønsker å bruke DDR3-ram. Selv ved overklokking har jeg ikke merket noen form for ustabilitet.

Anbefaler kortet på det varmeste og kortet vil kunne takle nye CPU'er innenfor den nærmeste fremtid. Helt nye chipset kan være belemret med div. barnesykdommer, men de fleste problemene vil oftest rettes opp med oppdatering av BIOS.

Selvsagt finnes det sikkert like bra kort på markedet, ASUS, Gigabyte og Abit f.eks.for P35-chipset.

 

Hei,

 

Jeg skal bygge en stabil arbeidsmaskin til video og bilderedigering, samt andre hverdagslige gjøremål. Den skal ikke spilles på i særlig grad, og heller ikke overklokkes.

 

Bør jeg gå for et P35 eller X38 basert hovedkort? X38 er vel fortsatt ganske nytt og har lest i en noen tester og artikler at X38 sliter med noen småfeil (som kanskje ikke rettes før X48). P35 er kanskje mer innarbeidet og dermed mer stabilt, eller er det ikke noen særlig forskjell?

 

Jeg skal forøvrig bruke en Intel Core 2 Quad Q6600 eller Intel Core 2 Duo E6850, samt Windows XP.

 

Tar også gjerne imot spesifikke kort-tips.

 

Pris er forøvrig ikke en viktig faktor i denne sammenhengen, så vi går for det beste av det beste.

 

På forhånd takk for alle innspill :D

Lenke til kommentar
High-end-brikkesettene fra Intel er workstation-sertifisert. Ville faktisk vurdert et billig 975X-hovedkort, på grunn av småproblemer med X38.
Da ville eg heller ha ventet litt til små problemene ble fikset? Å kjøpe en gammel teknologi er ikke alltid det smarteste.

Ville selv kjøpt p35/x38. Grunnen er at de to brikkesettene er fremtids rettet.

PS: Har selv 4 msi power up ED + et gigabyte P35-DQ6.

Lenke til kommentar

Har selv hatt Q6600, X38, og P35, og selv møtte jeg ikke på noen spesielle problemer.

Min favoritt ble nok dog P35 da den hadde mer stabile spenninger på prosessoren. Nå kommer det naturligvis ann på selve hovedkortet og ikke brikkesettet.

 

Ps: 975x har ikke støtte for E6850, da den ikke har 1333Mhz buss. Og du vil da miste mye ytelse/ikke få prosessoren til å fungere. (bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Har selv hatt Q6600, X38, og P35, og selv møtte jeg ikke på noen spesielle problemer.

Min favoritt ble nok dog P35 da den hadde mer stabile spenninger på prosessoren. Nå kommer det naturligvis ann på selve hovedkortet og ikke brikkesettet.

 

Ps: 975x har ikke støtte for E6850, da den ikke har 1333Mhz buss. Og du vil da miste mye ytelse/ikke få prosessoren til å fungere. (bare så det er sagt)

Noen 975x har støtte for 1333MHZ buss, dette kom i senere bios-releases ser du. Mitt Abit AW9D-Max har det, og sikkert flere og.

 

Har du tenkt å oppgradere prosessor og ikke hovedkort ofte, kjøp P35 eller vent til X48. Skal du ikke, kjøp i975x.

 

MHV Todda7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...