Gå til innhold

OS X på Compal IFL90+


aleksano

Anbefalte innlegg

Er det mulig å kjøre OS X på IFL90`en?

Ser ikke noen spesiell annen grunn til å prøve det, enn at jeg er lei windows og syns Linux er teit (misforstå meg rett, men hvorfor gjøre ting mer vanskelig enn nødvendig. Godt mulig en finfint konfigurert linux er laangt bedre enn windows, men likevel vil det alltid være noe man kunne ha konfigurert bedre).

 

Derfor - hva med OS X? Dette er et OS som er ment for mennesker som absolutt aldri har tatt i en PC (unnskyld, MAC) og ønsker at alt skal fungere smertefritt fra dag 1 (på lik linje med oss konservative Windows-brukere).

Ser det ligger en del emulator-greier (osx86project) ute, men tenkte jeg kunne spørre på forhånd - er det noen som har prøvd?

Endret av aleksano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å kjøre OS X på IFL90`en?

Ser ikke noen spesiell annen grunn til å prøve det, enn at jeg er lei windows og syns Linux er teit (misforstå meg rett, men hvorfor gjøre ting mer vanskelig enn nødvendig. Godt mulig en finfint konfigurert linux er laangt bedre enn windows, men likevel vil det alltid være noe man kunne ha konfigurert bedre).

 

Derfor - hva med OS X? Dette er et OS som er ment for mennesker som absolutt aldri har tatt i en PC (unnskyld, MAC) og ønsker at alt skal fungere smertefritt fra dag 1 (på lik linje med oss konservative Windows-brukere).

Ser det ligger en del emulator-greier (osx86project) ute, men tenkte jeg kunne spørre på forhånd - er det noen som har prøvd?

Missforstå meg rett, men du har missforstått de fleste OS.

 

For det første, prosjekt som osx86project er ikke en emulert versjon eller noe slilt, den er blitt hacket til å kjøre uten openfirmware eller EFI. En god del av hardwaren til vanlige PC-er er naturligvis ikke like godt støttet i OSX da apple selvfølgelig ikke har ønske av å legge inn drivere til hardware dem ikke støtter.

 

For min del kan du godt synes linux er teit, men ikke trekk frem konfigureringen som den delen som driver deg vekk ifra det. linux er ikke noe værre her enn Mac eller Windows. Og for min del vil jeg si at ting i linux gjøres gjerne annerledes, men ikke noe vanskeligere. Det samme gjelder her Mac. Mac er heller ikke slik som du sier lagt opp for folk som aldri har tatt i en maskin, jeg synes ikke OSX er noe særlig mer intuitivt enn Windows eller linux(husk dette er mine meninger). Jeg kan dra frem flere gode grunner til at linux er mer brukervennlig enn både windows og mac. Jeg blir litt distro spesifikk, men det får så være. Ved hjelp av aptitude kan man søke/installere/fjerne/oppdatere programmer. Jeg vet det finnes liknende til mac, men fremdeles synes jeg det mangler endel her, og windows kan man ihvertfall bare glemme. En annen ting, når du nå snakker om å legge inn OSX på en PC(Mac er essensielt det samme nå som arkitekturen er lik, men allikevel ikke), ting bare fungerer ikke da. Sannsynligvis vil du slite med speedstep, skjermkort ytelse, sleep/suspend, nettverkskort/wlan-kort. Og alt annet jeg ikke husker(har testet).

 

Men på den positive siden, du vil bli sittende på ett system basert på BSD, knallbra, sikkert og du har gått over til satans rekker(søk på bsd chick), hva enn du ender opp med, håper jeg du finner en løsning som fungerer for deg. Jeg har endt opp med at det enkleste er ofte det beste. Det betyr for min del, xubuntu på laptopen, solaris/debian på serverene og linux/windows på htpcen. Fordelen med xubuntu, god hardware støtte, lettvekts window-manager, aptitude pakkesystem og generelt sett veldig stabilt system.

 

EDIT: Glemte spm om OSX vil fungere på laptopen din, sånn kjøpe OSX fra din nærmeste mac butikk å slenge inni CD-en, nei det vil ikke fungere. Kjøre en eller annen hacket versjon(JaS o.l) mulig, men ikke regn med at all hardware er støttet. På min laptop når jeg testet OSX(osx86project sak), så var det dårlig støtte for intel trådløskort og gikk derfor til innkjøp av nytt atheros basert kort til min laptop.

 

Forøvrig en hyggelig hilsen fra linux/bsd/osx/solaris/alle andre du kan komme på............./og windows bruker.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for godt svar.

Jeg skrev dog innlegget mer som en sånn "fra en som ikke har vært borti noe annet enn Windows",

slik at svarene kunne være forklarende for gud og hvermann.

Men, slik du forklarer, er det ikke gjort i en håndvending å kjøre OSX heller - der legger jeg meg flat.

 

Kjører selv FreeBSD på hjemmeserver og Mandriva på stasjonæren, så er ikke helt grønn på området.

(Skulle dog gjerne kunnet mer).

 

Har prøvd å få linunx (rettere sagt ubuntu) til å kjøre på laptopen.

Problemet er bare at det faktisk ikke støtter mer enn en brøkdel av hardwaren uten å måtte gå gjennom evige

trinn for å lage egne konfigurasjons-filer for skjermkort, lydkort, bluetooth. Videre måtte jeg oppdatere kernel osv.

 

Poenget mitt var derfor at linux kommer litt i annen rekke for "oss vanlige" som ikke har interesse av å prøve

og feile frem til OS'et er godt nok konfigurert.

 

Men, slik jeg forstår det, er jeg like langt med OSX, og kommer vel derfor til å holde meg til (gud forby) Windows

Vista. Fordelen her, er ihvertfall at alt virker mer eller mindre knirkefritt, uten å måtte stresse noe særlig.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at Leopard(nyeste Mac OSX) har blitt overtalt til å kjøre på standard pc allerede(ble gitt ut på fredag). Det er mulig den har ny støtte som jeg ikke vet om, har riktignok installert Leopard på Macen min(som i utgangspunktet heller ikke er støttet, den har for treg cpu visstnok :p). Men, det jeg synes du kanskje burde prøve er, alternate installasjonen til ubuntu, eller openSuSE. Hardware hadde jo en test for ikke så alt for lenge siden, hvor hardware støtten i openSuSE ble trukket frem som eksemplarisk.

Lenke til kommentar

Leste det på ITavisen i dagmorges. Genialt! ;-)

 

Takker for tipset om openSuSE - skal sjekke den ut.

Angående alternate ubuntu, så er det den enste distroen som i det heletatt klarer å boote installen,

så er nok den jeg har prøvd og feilet en del med.

 

Men, nå skal jeg prøve å få tak i leopard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...