Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

valg av router med QoS!


Anbefalte innlegg

hei.. jeg sitter for tiden på en 6mbit/6mbit kabel forbindelse som brukes av 5-6 PC-er... har en jensen 7954LR som står for routingen.. problemet mitt er at flere i huset inkl. hybelboer bruker mye båndbredde eks. torrentprogrammer o.l. jeg er ivrig online spiller og spiller mye fps og trenger derfor "stabil" linje for minst mulig latency. linjen klarer jo dette, men jeg begynner å bli lei av å sifra til alle i huset at de må gi seg med dl/ul hver gang jeg vil spille..

 

er jo greitt at de laster, men hadde vært fint å få prioritert det lille jeg trenger til spillinga..

 

 

har derfor nå sett litt på noen routere med QoS, noe jeg forstår kan prioritere trafikk...

 

D-Link DIR-655 og Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware begge disse har mulighet for QoS, men hva bør jeg velge?

 

er 4 maskiner koblet til routern med kabel og 2/3 som er på trådløst!

 

Takk på forhånd for all hjelp!

 

-Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for hurtig svar!

 

screenshot'et ser jo greit og oversiktelig ut og selve routern er jo halvparten av prisen til D-Link DIR-655.. spørsmålet nå er om jeg ønsker gigabit lan og om det med mye trafikk gjennom routern lønner seg å ha D-linken som har gigabit wan port..

 

er det noen som vil tenke høyt med meg her? :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder gigabit lan er det ikke verre enn at du kobler på en gigabitswitch etter routeren din. Ellers har jeg nogelunde grell erfaring med QoSen i DDWRT, selv om jeg ikke har prøvd den så mye.

 

Eksempel:

Prioritere HTTP. Ganske greit.Så sitter jeg, da.

Laster ned for full pupp med dc++/torrent, deretter går jeg på diskusjon.no - iløpet av et sekund bremses alle nedlastninger ned til 10KiB/s.. Uansett hvor mye/lite jeg "reserverer" til HTTP. Den QoSen er HELT nazi!!

 

Nå har jeg WRT54GL 2.2 og DDWRT2.23. - vet ikke om det er bedre med WRT54GL?

Lenke til kommentar

ok.. så bedre å gå for Dlinken da? men har den samme QoS som i DGL-4300 for den prioriterer kun på opptrafikk etter hva jeg har forstått? Screenshotet som Pepsico har lagt ut viser jo at en kan sette Maxrate på ethernet portene også? vil ikke det funke å f.eks gjøre bare det?

 

er litt i tvil her for jeg vil gjerne ha noe som funker, men hvis jeg kan slippe unna med en WRT54GL så er jo det halve prisen av en dir655 ;)

Lenke til kommentar

om cabelmodemt (what so ever du har) ikke takler mer enn 500 globale connections (feks i bit torrent) så er det lite vits med qos..kom til å tenke på dette selv, helt til jeg tenkte over det hele en gang til.

men om du har muligheten til å bestemme hvor mange connections hver enkelte port for ha såer det jo en annen sak..

Lenke til kommentar

Litt lesestoff om erfaringer med tomato-firmware som visstnok skal ha en bedre QoSfunksjon enn DDWRT. DDWRT er mer funksjonell enn tomato, men however.. om det er QoS som gjelder..

 

http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...cfm/595559.html

 

Tomato's working very well for me. Super stable, and seems more efficient than DD-WRT V23 SP2 did. QoS works nicely indeed! :)

 

I bought a WRT54GL on Friday, tried the default Linksys QoS and found VoIP was still choppy if you started up a torrent.

 

Installed DD-WRT V23 SP2, and found that the QoS was still a major disappointment. Found much favourable comment about tomato, so decided to give it a fly.

 

One word.

Fantastic!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg sitter med akkurat samme problem som deg og håper det er greit jeg stiller et par spørsmål i denne tråden istedet for å starte en ny.

 

Vi har NextGenTel 20,000/1,000 nå og fikk nettopp en Speedtouch 585 router fra dem fordi den gamle ikke ville taklet oppgraderingen av nettet. Jeg spiller også mye online og sliter med at et par andre driver å laster ned (og opp).

 

Jeg lurer på om noen vet om det er mulig å stille inn QoS på denne routeren (Speedtouch 585)? Noen som har erfaringer. Jeg fant ingenting via web grensesnittet, men det er noen IPQoS valg i CLI. Jeg er såpass blank på sånt dog at jeg aner ikke hvordan jeg skal ta tak i det. Det ser ut som det er beregnet for IP telefoni. Destination feltet er ihvertfall en "AMT Phonebook entry" står det i dokumentasjonen (Speedtouch 585 CLI).

 

Uansett, jeg har også tenkt på å skaffe meg en router selv istedet (hvis denne ikke funker). Selv med 20,000/1,000 får jeg opptil 1000ms latency i de fleste spill når folk kjører igang her. Jeg har bedt dem om ihvertfall å begrense opplasting til 40kbps på ettermiddag/kveldstid, men de vil ikke høre etter.

 

Jeg er som sagt litt blank på nettverk så jeg lurer på, med NextGenTel som vi har så får jo routeren instillinger fra dem. Er det mulig for meg å koble på en egen router idet hele tatt? Må jeg bruke deres router som bridge eller noe?

 

Thomas

Lenke til kommentar

@thomasrh:

som jeg nevnte tidligere;

torrent (som det sikkert er snakk om) er som de fleste vet koblet til flere peers eller global connections. Det er forskjellig fra modem til modem hvor mange connections det greier å takle. Feks mitt tidligere ZyXEL-modem taklet dette meget bra, men etter at jeg byttet ISP og fikken Vood-sak har det blitt mye tregere (spesielt merkbart med feks HTTP-trafikk når µTorrent kjører.

 

Kjøp deg heller en SDSL-tilkobling på 1/1 eller noe, så holder det lenge til online-spillinga di :p

Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i det som tråden dreier innpå her nå.

 

Det jeg lurer på er om det bare er båndbredde (og tildeling via QoS) som gjelder, tenker på hvor mye som er tilgjengelig etter at andre programmer/maskiner driver med p2p og torrents (spes det siste), eller om spill er ganske tilpasningsdyktige til båndbredde, men mer følsomme for forsinkelse (latency). Min høyttenking blir om ul/dl programmer stresser (søker/sjekker alle som man står kø hos/divdiv?) forbindelsen slik at selv om det er tilgjengelig båndbredde igjen, vil det ikke funke særlig bra å spille på nettet ved siden av. Grunnen til det er at jeg har opplevd veldig høy latency i WOW selv om Azureus ikke har noe særlig høy ul/dl speed. Sammenligningen kan bli litt som å flytte mangemange små filer, eller èn stor en.

 

:dontgetit: Skal sjekke Azureus Wiki en dag i våken tilstand...

Lenke til kommentar

khaakon - når du nevner det så har jeg opplevd det samme her. Jeg får fort 500-700ms latency i WoW selv om langt ifra hele båndbredden er i bruk.

 

viiite - SDSL? Er det fysisk mulig å få flere bredbåndstilknytninger til samme leilighet? Isåfall kan det faktisk være en ide å skaffe meg en billig en bare til spilling.

 

Thomas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...