Gå til innhold

Bridge faller ut, legge kabel?


Vikdal

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med nettverket mitt hjemme.

Jeg har et lite rom som jeg benytter til kontor (se tegning). Her har jeg en 3com ruter som sender ut trådløse signaler og med kabel videre til en 3com gigabit switch mellom 2 maskiner og en server. Jeg har selv lagt ledning fra telefoninntaket i stua (rett ved siden av kjøleskapet) over døra, gjennom veggen ut i gangen og gjennom veggen inn på kontor (den blå linja på bilde)

 

I stua har jeg en mediacenter maskin som jeg i utgangspunktet kjørte via trådløs forbindelse. Da denne ikke alltid fikk kontakt med nettverket gikk jeg til innkjøp av enda en 3com ruter (identisk med den andre) og har nå satt opp bridge mellom disse (ref bilde). Det fungerer bedre, men er fortsatt ikke optimalt med tanke på streaming av musikk og film fra serveren. Ikke alltid den klarer og koble seg til nettet nå heller, selv om den er koblet til den ene ruteren med kabel. Når jeg får kontakt så får jeg ca 1.5MB/s ved overføring.

 

Har noen spørsmål vedrørende mitt oppsett per idag:

 

1. Den trådløse bridgen er aktiv hele tiden selv om HTPC'n ikke er på ? De to ruterene skal ha kontakt hele tiden eller kobler de seg til hverandre når det er en aktiv enhet i den ene enden? I dette tilfelle HTPC'n.

 

2. Jeg vurderer, pga tilkoblingsproblemene via trådløst, å legge kabel bort til TV benken. Er det noen som har noen tips til hvor det vil lønne seg å legge kabel?

 

3. Mellom serveren og min maskin (begge på kontoret) skal det være 1gbps men jeg får maks overføringshastighet på 12-13MB/s (som er ca det samme som jeg hadde på 100mbit. Burde jeg ikke ha høyere overføringshastighet når det står at begge er tilkoblet 1gbps? Serveren er en socket A maskin, den andre er 775. Diskene i serveren er tilkoblet et pci s-ata kort (om det skulle ha noen betydning).

 

Edit: fiksa bilde

post-24372-1193595997_thumb.jpg

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...