Gå til innhold

Pentax 50/1.4 eller Sigma 30/1.4


Anbefalte innlegg

Sist jeg brukte speilreflekskamera, for rundt 15 år siden, likte jeg å ta bilder av folk, i begrenset belysning (inne eller kveldstid). Jeg brukte da gjerne 50/1.8 med stor blender, eller senere en 24/2.0, som jeg syntes var praktisk og lettere å fokusere med (manuelt).

 

Spørsmålet er hva jeg ønsker i bruke i dag. For Pentax virker det som om 50/1.4 eller 30/1.4 (Sigma) er relevante alternativer. Hva tror dere er mest praktisk? Siden filmdagene, er jo ikke lengre 50mm noe normalobjektiv, men har blitt en kort tele, og er derfor kanskje ikke så praktisk lengre.

 

I praksis er det heller ikke sikker jeg kommer til å bruke største blender f/1.4 så mye. Kanskje det er nok med en f/1.8 eller f/2. Eller kanskje digitalkameraene nå for tiden klarer seg like bra med f/3.5-4, slik at en zoom er like greit?

 

En annen ting er at Sigma 30/1.4 er designet spesielt for digital, mens 50/1.4 er en eldre filmdesign.

 

Hva synes dere?

Endret av fredrigl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at du har skjønt prinsippene med crop-factor, så jeg skal ikke gå inn på det.

 

30mm'eren til Sigma kan du sammenligne med den gamle 50mm'eren din. Jeg synes 30mm egner seg best til hel og halvfigur. En 50mm tilsvarer 75mm, og er mer behagelig til ansikter osv.

 

Jeg vil tro at 30mm vil være mer anvendelig til hverdagsfotografering.

 

Tom

Lenke til kommentar

Om du har Pentax med bildestabilisering får du ett steg eller to ekstra i i forhold til bevegelsesuskarphet, og slik sett kan du kanskje klare deg med f1.8 eller f2 dersom du har vært vant med 1.4 tidligere. Jeg har en 21mm, 31mm og 50mm, og 50mm er i smaleste laget om den er første og foreløpig eneste objektiv. En 30, 31 eller 35mm vil være mer anvendelig. Når det er sagt liker jeg Pentax sin 50mm. Om du har eldre objektiver fra Pentax kan de fremdeles brukes.

Lenke til kommentar

I følge Pentax sitt kart over framtidige objektiver kommer de med en ny 35 mm, rykta seier 1.4 men det er ikkje ofisielt bekrefta frå Pentax. Lansering skulle vore seinare i år, men er sansyligvis flytta til Januar og PMA 2008. Har du behov her og nå, har eg to alternativer til så du kan velge mellom.

 

FA28/2.8 og FA43/1.9 ltd.

 

FA28/2.8 er utgått av produksjon, men Fovi/Pentax Norge har den på lager.

 

Her er forøvrig tester av alle dei oppramsa alternativer, med unntak av FA28/2.8. http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

FA31/1.8 ltd er nok gromobjektivet, men prisen er nokså høg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...