Gå til innhold

Overvåkningskamera / Kameraløsning for overvåkning


Anbefalte innlegg

Jeg tenker sette opp overvåkningskamera i bakgården der jeg bor. helst som jeg kan kontrollere via PC-en til å ta bilder når folk beveger seg utenfor. Det jeg lurte på var om noen hadde en god løsning som også virket på natt? minst mulig kabling er å foretrekke da jeg kun leier her. men jeg vil ikke ha noen i nærheten av leiligheten som ikke er fotografert fra minst to kanter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt paranoid? :)

 

Så lenge området utenfor leiligheten din er offentlig rom, eller man kan se offentlig rom i et av kameraene du installerer, så har du vel strengt tatt ikke lov til dette i følge norsk lov. Ikke helt sikker på hva lovverket sier, men du kan nok ikke uten videre installere overvåkningskameraer.

 

Får du tillatelse fra Datatilsynet til å installere kamera (gis ikke uten videre), så må du sette opp godt synlige skilt som advarer om dette.

 

Om du har god nok grunn til å installere overvåkningskamera (trusler eller lignende), så bør du også ha god nok grunn til å be politiet overvåke stedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man søker ikke om tillatelse til overvåkning, man melder fra til Datatilsynet....

 

Opptil hver enkelt å overholde de reglene som finnes. Skulle du få festet noe kriminellt til film og opptakene brukes som bevis stiller kanskje ikke du veldig sterkt om du har overvåket offentlig eiendom. På den annen side se på alle kameraer som er i butikker, rundt større bygg, ved banker etc., samtlige av disse filmer på en eller annen måte offentlig eiendom. Så lenge ting er skiltet og hovedhensikten er å overvåke privat eiendom og du kan beskrive en grunn for overvåkningen, er det ingen problem.

 

 

Axis har gode kameraer for utendørsbruk som også fungerer bra i dårlig belysning. Flere løsninger. Finnes også kameraer for wlan så slipper du å strekke kabler (trenger bare strøm), og det finnes løsninger for å få både data og strøm via én nettverkskabel.

 

Kan også anbefale dette programmet http://www.icode.co.uk

 

Koster litt, men støtter det mest av forskjellige kameraer som gjør at du kan koble til det kameraet du vil.

Endret av fleric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...