Gå til innhold

Hvordan finne antall bilder eksponert totalt i EXIF?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dessverre ikke mulig på en Canon; det er Nikon som har det.

 

Men hvis du ikke har nullstill filnummereringen; så kan du regne ut hvor mange bilder du har tatt.

 

I mitt tilfelle, så ligger det siste bildet jeg tok, i katalogen DCIM\252CANON og har nummer IMG_5266.CR2.

 

Da første bilde er IMG_0001 og ligger i IMG_100, så kan jeg regne ut at jeg har tatt 15264 bilder (9999 - 1 + 5266 - 1).

 

Tom

Lenke til kommentar
Ok.

 

Nei, jeg har ikke nullstilt nummereringen, men når jeg overfører bilder velger jeg en egen mappe, og bildene blir hetende "Bilde xxx".jpg.

 

Men når jeg overfører RAW, derimot.. :hmm:

Det er ikke noe problem, se på hva bildet heter når du ser på det i kamera. Bildet i mitt eksempel har nummeret 252-5266.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hehe.. Neida, har ikke panikk. Har hatt kameraet snart ett år, og tatt 20.000 bilder. Siden det sies at kameraet "tåler" 100.000 eksponeringer. Vil tro at om 3-4 år har jeg nådd 100.000 bilder, og da er det jo ikke noe problem å kjøpe nytt kamera. Hvis jeg ikke kjøper 40D før den tid..

Lenke til kommentar
Hehe.. Neida, har ikke panikk. Har hatt kameraet snart ett år, og tatt 20.000 bilder. Siden det sies at kameraet "tåler" 100.000 eksponeringer. Vil tro at om 3-4 år har jeg nådd 100.000 bilder, og da er det jo ikke noe problem å kjøpe nytt kamera. Hvis jeg ikke kjøper 40D før den tid..

 

Er vel riktignok 50 000 eksponeringer på 300/350d/400d-serien.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
Hehe.. Neida, har ikke panikk. Har hatt kameraet snart ett år, og tatt 20.000 bilder. Siden det sies at kameraet "tåler" 100.000 eksponeringer. Vil tro at om 3-4 år har jeg nådd 100.000 bilder, og da er det jo ikke noe problem å kjøpe nytt kamera. Hvis jeg ikke kjøper 40D før den tid..

 

Er vel riktignok 50 000 eksponeringer på 300/350d/400d-serien.

Ikke av det jeg har hørt. Har du kilder?

Lenke til kommentar
fann en tråd på foto.no: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=298369

litt ned der er det en som seier at 350d har mellom 30 000 og 50 000. Men dette trenger selfølgelig ikkje å vere sant det heller. Vent litt så skal eg sjå om eg finn litt meir handfaste fakta.

Interessant å høre.

 

Her snakker de om 100.000 garanterte eksponeringer med 350D.

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=274409

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å basere seg på informasjon fra produsent? Canon oppgir vel garantigrensen på antall eksponeringer.

 

tok en snartur inn på canon.no men fann ikkje noko om lukkersyklusene til 350d, ligger muligens gøymd inne i en eller anna submenu.

Tviler på det. Ifølge det jeg leste i utallige tråder på foto.no har ikke Canon valgt å publisere disse opplysningene. Og de har nok letet i de aller fleste submenus.

 

Men hvis noen finner det, så er jeg meget interessert i å lese.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...