Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg PC. Prosessor overbelastning?


Anbefalte innlegg

Hei! Denne PC-en jeg sitter å skriver på akkurat nå, tror jeg har sett sine bedre dager. Det er en Packard Bell IMEDIA 5028. Den har 500 GB harddisk, ATI Radeon 9550 LX (RV350) Graphics Card (256 MB DDR + TV-Out), Intel Pentium 4 3.2 GHz og 1 GB RAM for å nevne noe... Dette er noe jeg egentlig aldri har opplevd, for den har heletiden vært småtreg. Internettet går sakte, og den takler få oppgaver. Jeg har lite innstallert på PC-en. Det eneste jeg har er redigeringsprogrammer, musikkprogrammer og såklart word og slikt... Og et par spill, men det er så betydelig lite.

 

Jeg vil bruke PC-en min til en arbeidsstasjon. Jeg lager masse filmer, men denne dataen lar meg ikke gjøre noe. Uansett hvilket redigeringsprogram jeg bruker, hakker alt, og maskinen går i overbelastning. Da skrur den seg av! Dette skjer hver gang dataen begynner å virkelig arbeide. I tillegg får jeg ikke tatt systemgjennoretting, for de blir bare ufullstendige. Diskrydding nytter ikke, for det har blitt så mye at det blir overbelastning, og den skrur seg av. Diskfragmentering... Overbelastning, og den skrur seg av.

 

Det jeg tror kan være en nøkkel i dette ekle problemet, er at det er mange prosesser som kjører på en gang. Jeg tror mange av disse er totalt meningsløse! Er det et program som tar seg av slike ting? Da jeg kjøpte maskina, stod det "kraftpakke!" Jeg lurer på når den kraften har tenkt til å vise seg... Den har vært veldig usynlig de tre årene jeg har eid denne maskina...

 

Håper på svar! Hilsen en frustrert Magne :hmm::)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post en logg så skal jeg se åssen det ser ut.

Når du trenger hjelp til å få fjernet spyware eller bare sjekke

 

Temp kan være grunn til restart.

Rengjør alt av vifter-cpu-skjermkort-kabinett.

 

Last ned virker i 30dager.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en

Gå til maskinavn-sensor.

 

Hdd test.

Hd Tune

 

Minnetest.

Memtest86+ 1.70

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

God jul i heimen alle sammen! :)

 

Jeg har ikke fulgt opp noe av det som er blitt sagt her i denne tråden enda... Jeg har ikke hatt tid til å drive med oppfølging av dataen pga. lite tid hjemme. Nå er det jul, og jeg sitter en del hjemme. Dette har også resultert i en del brudd på PCen. Den går plutselig i svart når den får noe å jobbe med. Nå planlegger jeg å reinnstallere hele skiten. Jeg kjører på Norton i dag. Alle sier at Norton er noe drit. Hva bør jeg erstatte det med, og hvor får jeg tak i det? Jeg vil ikke reinnstallere noe før jeg vet hva jeg gjør rett etter innstallasjonen. Jeg tror jeg også skal åpne kabinettet å støvsuge litt, for det er ikke noe som skjer for ofte. Jeg ser det henger litt støv ut av maskina, så det kan være sundt. Er det noen som har noen tips å komme med nå i disse juletider, eller er det bare å ta backup av PCen min før jeg reinnstallerer?

Lenke til kommentar

La meg gjette.

Hva er det som gjør PCer ustabile under last etter at den har vært stabil i lang tid siden den var ny?

Hmm :hmm:

Jo det er stort sett støv som klarer dette.

Søv samler seg i kjøleribbene på både prosessor og skjermkort og skaper overoppheting, noe som får beskyttelsen i bios til å slå av PCen slik at CPU ikke skal bli permanent skadet.

Åpne opp kassa og gjør rent kjøleribbene med trykkluft eller støvsuger.

Lenke til kommentar

Takk for et raskt og greit svar! Jeg skal gjøre dette i løpet av dagen!

 

Meen, jeg tror ikke dette er den eneste løsningen på dette problemet. Ta en titt på dette bildet...

 

76725-bilde.jpg

 

Som vi kan se her, ligger det maaaange prosseser å kjører. Det ligger veldig mange på "Magne" (som er meg) som jeg ikke aner hva er fornoe. Det er ganske mange systemgreier oppe å kjører også. Er det riktig at "Ledig Systemprosess" skal ta 99% av CPUen min? Den beveger seg fra 70% - 99% hele tiden...

Lenke til kommentar
Takk for et raskt og greit svar! Jeg skal gjøre dette i løpet av dagen!

 

Meen, jeg tror ikke dette er den eneste løsningen på dette problemet. Ta en titt på dette bildet...

 

76725-bilde.jpg

 

Som vi kan se her, ligger det maaaange prosseser å kjører. Det ligger veldig mange på "Magne" (som er meg) som jeg ikke aner hva er fornoe. Det er ganske mange systemgreier oppe å kjører også. Er det riktig at "Ledig Systemprosess" skal ta 99% av CPUen min? Den beveger seg fra 70% - 99% hele tiden...

haha, dette var dagens.

 

 

Du har jo hatt pcen ganske lenge? Jeg tror det er anbefalt å formatere pcen engang i året eller noe sånt. Hvis du har sånn refromaterings disk da

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den åpna vi, og der fant jeg 15 tonn med støv :) Den har ikke skrudd seg av i det siste, men jeg har heller ikke kjørt den hardere enn normalt... Den går greit, men det kommer mange ulyder fra selve harddisken. Men, så lenge den ikke blacker, er jeg ganske fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...