Gå til innhold

Dyr og Bra vs. Billig og Mindre Bra


Anbefalte innlegg

Formuleringen på topic'en til denne tråden er kanskje ikke den beste, men jeg tror at flesteparten skjønner hvor jeg vil hen.

 

Hvilke meninger har folk mellom å bruke 20-30.000 på en ny PC som så og si er "perfekt" eller å kjøpe en billigere pc (ca 10-15.000), som ikke er av nyeste sort?

 

(Merk at jeg skrev "perfekt" og "dårligere" i anførselstegn siden disse to ordene er svært relative)

 

De argumentene som jeg har lest stort sett er at:

-Du trenger ikke så bra maskin (overdrevent i forhold til behov).

-PC en blir svært dyr, spar heller pengene og kjøp en ny en om ett år.

-Maskina di vil være utdatert om et halvt års tid likevel, hvorfor bruke så mye penger?

 

Personlig vil jeg vel tro at en "perfekt" pc vil gi deg bedre ytelse, på grunn av for eksempel at den har deler som passer bedre sammen (tenkte på Ferdig-PC'er fra elkjøp osv.), og samtidig her den sikkert mere Kjøling og bedre komponenter, som igjen gjøre at levetiden til komponentene blir bedre.

 

Noen som kan komme med noen argumenter For/Imot?

 

btw: Dette er den pc'en jeg tenker på å kjøpe: http://home.himolde.no/~thomasha/computer/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audigy kortet er unødvendig siden du har nforce2 med god nok onboard lyd allerede.

 

Kabinettet ville jeg byttet ut med et Lian Li..

 

CPU ville jeg byttet til XP2400+ og klokket opp..

 

Og for all del, ikke tenk på å bytte ut R9700PRO kortet med GFFX!

 

Plextor brenneren er definitivt av de bedre, men ville muligens sjekket litt mere rundt støtte for div. ting hva denne angår. Synes å huske at selv den nyeste Plextoren ikke er så kompatibel som ex.vis LiteOn.

 

Men selvsagt, alt er avhengig av smak 8)

Andy

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg vel tro at en "perfekt" pc vil gi deg bedre ytelse, på grunn av for eksempel at den har deler som passer bedre sammen (tenkte på Ferdig-PC'er fra elkjøp osv.), og samtidig her den sikkert mere Kjøling og bedre komponenter, som igjen gjøre at levetiden til komponentene blir bedre.

 

Problemet med en dyr pc er at når man kommer over en viss ytelse, så betaler man fryktelig mye for å øke ytelsen bare litt til. Eks. her er pc'en din som du skal kjøpe med AMD 2700+ til kr. 3.180,-. AMD 2600+ koster kr. 2.320,-. Mao betaler du kr. 860,- for 100 ekstra mhz (jada, jeg vet at det egentlig ikke er 100 mhz), noe som er ganske mye og knapt merkbart.

 

En "perfekt pc" kjøper vi fordi rå pc rulez! En noe billigere pc kjøper vi fordi det er det logiske å gjøre - får da mest for pengene og en meget bra pc.

Lenke til kommentar
Formuleringen på topic'en til denne tråden er kanskje ikke den beste, men jeg tror at flesteparten skjønner hvor jeg vil hen.

 

Hvilke meninger har folk mellom å bruke 20-30.000 på en ny PC som så og si er "perfekt" eller å kjøpe en billigere pc (ca 10-15.000), som ikke er av nyeste sort?

 

(Merk at jeg skrev "perfekt" og "dårligere" i anførselstegn siden disse to ordene er svært relative)

 

De argumentene som jeg har lest stort sett er at:

-Du trenger ikke så bra maskin (overdrevent i forhold til behov).

-PC en blir svært dyr, spar heller pengene og kjøp en ny en om ett år.

-Maskina di vil være utdatert om et halvt års tid likevel, hvorfor bruke så mye penger?

 

Personlig vil jeg vel tro at en "perfekt" pc vil gi deg bedre ytelse, på grunn av for eksempel at den har deler som passer bedre sammen (tenkte på Ferdig-PC'er fra elkjøp osv.), og samtidig her den sikkert mere Kjøling og bedre komponenter, som igjen gjøre at levetiden til komponentene blir bedre.

 

Noen som kan komme med noen argumenter For/Imot?

 

btw: Dette er den pc'en jeg tenker på å kjøpe:http://home.himolde.no/~thomasha/computer/

 

Ditt valg dette her, men jeg ville aldri ha gått for en "perfekt" PC til 20.000 - 30.000 kr,-. Hvorfor ikke? Jo, fordi jeg har gjennom tidene hatt ett par slike maskiner der min naivitet lurte meg godt. Problemet med den "perfekte" PC er at den er kun perfekt på papiret, straks du har kjøpt maskinen er den å regne for å være gammel. I noen få måneder vil du kunne glede deg over å ha noe av det beste av det beste, så vil prisen falle dramatisk på de samme komponentene og den som vil ha fått mest ut av det er hardware-produsentene og butikken. Argumentene du har lest er fullt gyldige etter min mening. For det er liten tvil om at fortjenesten er nettopp høyest på de dyreste/nyeste komponenten. Og det er langt fra alltid at prisen har sammenheng med kvaliteten ( og ikke minst ytelsen ), og det samme gjelder for merke pc'er i en viss utstrekning. Kvaliteten på ferdig-pc'er varierer så godt som like mye som på enkeltkomponenter. I noen tilfeller ender man opp med å være en prøvekanin for et betaprodukt.

 

Legg merke til at hvis det er den første maskinen du skal sette sammen av komponenter, da kan det være lurt å bruke litt ekstra på komponenter med forventet lengre levetid. Det kan f.eks lønne seg å kjøpe en bra skjerm, strømforsyning og ikke minst kabinett. Likevel, jeg tror at du vil angre hvis du bruker masse penger på en maskin som du likevel får lyst til å oppgradere om 1 - 1.5 års tid :)

Lenke til kommentar

En perfekt pc er fremtidsrettet imo, ikke slik at du har det råeste skjermkortet, cpu og ram. Men du har nok til å ha akseptabel ytelse i hva enn du skal bruke maskinen til. Men jeg sa at maskinen skulle være fremtidsrettet, jo, en maskin du ikke trenger bytte hovedkort eller ram eller hva enn det måtte være hver eneste gang du skulle oppdatere noe. Dette er kanskje litt vanskelig nå, siden amd kommer ut med ny sokkel etc, men da er det jo også viktig at du ikke legger for mye penger i dette, er det ikke? =)

Lenke til kommentar

De komponentene som mest sannsynlig bli byttet ut "neste" gang er vel Hovedkort, CPU, RAM og Kjøler, mens resten av delene vil jo vel holde i "lang" tid framover.

 

Selvsagt så vil det komme ut nyere og bedre CD-brennere, DVD-spillere osv, men hvem trenger vel å oppgradere det hver gang.

 

Hovedkort, CPU, kjøler og RAM blir tilsammen ca 7.300, mens resten blir omtrent 19.700

 

Har også tenkt å ikke bestille alt på en gang, slik at jeg bare bestiller støydempings-mattene og de ekstra Papst viftene hvis jeg hører at maskina blir for støyete.

 

http://home.himolde.no/~thomasha/computer/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...