Gå til innhold

BK Nordlyset i kveld


Sportive.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er dette tatt? Har jeg rett om det er tatt syd for saltfjellet..?

 

Synes du har gjort en tildels god jobb. Lyset fra veien/bebyggelsen bak deg gir faktisk en god del til bildet, men skyggesiden på låven kan kanskje bli litt vel hard. Dette, sammen med at jeg gjerne skulle sett fjellene der bak litt høyere opp, får meg til å lure på om det kanskje kunne gjort seg uten låven?

Du har fanget opp en god del stjerner, bra! Fine toner på himmelen.. Jeg liker nordlys og har sett en del på forskjellige eksponeringer når det gjelder nordlys-bilder. Kan jeg spørre deg om hvilke verdier blender, lukkertid og ISO hadde?

 

- LM

Lenke til kommentar
62 grader, så det er nok sør for saltfjellet ja....

iso 125, s30, F4

 

Da har jeg et lite tips til deg: Gå heller opp til maks akseptable ISO-verdi du selv synes går(høyeste uten at bildet får FOR store "skader", vurderings-greie) og behold blender på 4, mens du prøver å få så rask lukkertid som mulig. Da vil du fange mer av bevegelsene til nordlyset.

 

Men for all del, det kommer jo ok fram her og.. Kan være greit å ha i bakhodet hvis du prøver igjen. ;)

 

- LM

Endret av lma
Lenke til kommentar
62 grader, så det er nok sør for saltfjellet ja....

iso 125, s30, F4

 

Da har jeg et lite tips til deg: Gå heller opp til maks akseptable ISO-verdi du selv synes går(høyeste uten at bildet får FOR store "skader", vurderings-greie) og behold blender på 4, mens du prøver å få så rask lukkertid som mulig. Da vil du fange mer av bevegelsene til nordlyset.

 

Men for all del, det kommer jo ok fram her og.. Kan være greit å ha i bakhodet hvis du prøver igjen. ;)

 

- LM

 

Hmmmm, hiv ut ditt beste nordlys bilde så kan vi diskutere eksponeringene...... ;)

Lenke til kommentar
62 grader, så det er nok sør for saltfjellet ja....

iso 125, s30, F4

 

Da har jeg et lite tips til deg: Gå heller opp til maks akseptable ISO-verdi du selv synes går(høyeste uten at bildet får FOR store "skader", vurderings-greie) og behold blender på 4, mens du prøver å få så rask lukkertid som mulig. Da vil du fange mer av bevegelsene til nordlyset.

 

Men for all del, det kommer jo ok fram her og.. Kan være greit å ha i bakhodet hvis du prøver igjen. ;)

 

- LM

 

Hmmmm, hiv ut ditt beste nordlys bilde så kan vi diskutere eksponeringene...... ;)

 

Jeg er enig med lma, raskere lukker hadde nok vært bedre enn den "flytende" effekten nordlyset har fått her. Jeg sier ikke at bildet er dårlig, for stemningen er topp. Men hadde vært stiligere å fått mer bevegelser.

 

Måten du har svart lma på; er vel ikke sånn man tar imot kritikk?

Lenke til kommentar

Meget pent bilde :thumbup:

 

Enig i mye som skrives her. Kan høres negativt ut, men det er de bitte lille tingene som mangler for at det skal være et fantastisk bilde ;)

 

Høyere ISO for å få kortere lukkertid (men ikke for høy da... 2-400?). Da blir nordlyset ikke så lett en schwær blur + det reduserer antall hot pixels. Enkelte piksler kan på lange lukkertider bli varme og fremstå på bildet som røde og blå lysendes prikker.

 

Litt synd at ene siden på låven var helt mørk, men ikke noe man kan gjøre med det.

 

Bra motiv, men kamera kunne vært løftet litt opp og litt til venstre så låven kommer litt lenger inn og ned på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...