Gå til innhold

Access - vil ha en fin kalenderoversikt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat begynt å snuse litt på Access for å finne ut om det går an å bruke det til det jeg trenger (orker ikke engasjere meg så mye dersom det ikke går an da...).

Siden jeg ikke kjenner programmet så godt vet jeg altså ikke om det er mulig... noen som kan access godt?

Jeg jobber i et vikarbyrå, og trenger en oversikt over HVOR vikarene er, og tidsrommet de er der i. Helst vil jeg fylle ut dataene i en tabell sammen med andre opplysninger, så skal disse opplysningene komme selv inn i kalenderen på riktig sted. Kalenderen skal vises månedsvis, som en vanlig kalender der hver arbeidsgiver har hver sin kolonne nedover, og hver dag bortover, så er vikaren som jobber der markert på de aktuelle dagene bortover...litt vanskelig å forklare. Men vil at den skal fungere som f.eks. kalenderen i Outlook, der du kan markere flere dager og skrive inn en hendelse, så vises en stripe på de akutelle dagene i en farge m/tekst osv.

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
det skal vel kunne gå men jeg kan ikke se det skje uten mye programmering i VBS.

Hva er VBS, og hva legger du i "mye programmering" ?

Jeg er temmelig grønn, har ikke tenkt å gjøre dette selv men må vite OM det går eller om vi heller må finne på noe annet.

Har forresten nettopp fått tips om at Frontpage kan gjøre dette sammen med Access...vet du eller noen andre noe om det?

Skrevet

VBS er et scripting-språk som er utviklet av Microsoft. Dette brukes blandt annet i Office-programmer for å utvide funksjoneliteten til de enkelte programmene. Hvis du bruker VBS kan du legge koden rett inn i Access. Bruker du frontpage (eller en annen WYSIWYG-editor for den saks skyld) er du avhengig av å ha et dedikert webserver som kan kjøre denne løsningen.

når dette er nevnt lurer jeg på hvor mange som skal bruke denne databasen/systemet samtidig. Hvis det kun er deg så går det fint men hvis det er flere vil jeg heller anbefale at du bruker en annen SQL-server. Microsoft SQL Server 2005 express edition og MySQL er de beste gratis SQL-serverne jeg kjenner til.

Skrevet

Jeg må få arrestere deg kjære venn. Script er et primitivt "gjør først ditt, så datt"-kommandospråk. Office bruker ikke VBS, men VBA; Visual Basic for Applications. VBA er det samme som VB6, og har typedeklariring, events, klasser og objekter og annen moro et ordentlig programmeringsspråk skal ha. Ryktene om klassisk VB's død er dermed sterkt overdrevne.

Beste hilsen Harald

Skrevet
og du uttrykker deg som vanlig bruker na-na-na ;)

fra spøk til revolver: det er bra å bli rettet på når en tar feil. du er kanskje den jeg vet om her på forumet som har best peiling på slikt.

:thumbup:

Skrevet

Hvis Access-databasen kun skal brukes på en enkelt lokal pc, da er det ganske rett frem å lage løsningen med Access + VBA, men hvis Access-databasen også skal kunne brukes fra andre PC-er innen bedriftens lokale nettverk eller den skal ligge på en server ute på internett, da oppstår flere problemer som må løses, men alternative løsninger finnes om enn alle langt fra er like gode for ikke å si tilfredsstillende brukbare. Derfor kan du nok få mer deltaljerte svar om du opplyser noe mer om dette.

Skrevet

Okei, tusen takk for svar alle sammen. Da er det alstå muligheter skjønner jeg.

Saken er at vi er et relativt lite byrå, som har vokst litt ut av dagens system og må finne bedre løsninger. Dvs. at pr. i dag trenger jeg det egentlig bare lokalt på min pc, men i løpet av veldig kort tid vil vi ha en felles server som vi er minst 3 personer som jobber mot.

Noen tips om hvor man får hjelp til å lage slikt?

Skrevet

du har jo firmaer som Software Innovation som kan lage slike løsninger men det blir ganske dyrt regner jeg med.

du kan eventuelt høre her på forumet om noen kan være lysten på å lage det men du må nok bra opp bla også. dette forumet er iallefall fult med kompetente mennesker som kan lage slikt.

Skrevet

Ett av mine småsystemer er en skreddersydd liten applikasjon som registrerer salg av interne tjenester. Den skriver fra 10-15 brukeres PC-er inn til en helt vanlig access mdb-fil som ligger på et nettverksshare. Den har bank i bordet tikket og gått uten feil i ti år, slik provisoriske løsninger gjerne gjør...

Nevner dette for å si at enkle små ting kan gjøres enkelt og greit, du er ikke nødt til å fyre løs med sqlservere og denslags med en gang.

Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...