Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart problem, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

PC-en min har stått ubrukt i noen uker nå pga. problemer.

Det har skjedd noen ganger før, og jeg har virkelig ikke lyst til og miste alt på hardisken igjen!

 

Det som skjer er att PC-en blir veldig treig, og jeg skrur av PC-en! skal man starte den på nytt loader den helt fram til den windows greia som går frem og tilbake.

så skifter den over til en blå bakgrunn hvor det står noe, dette skjer ved ett blink! så jeg har ikke sjangs og se hva det står det, etter dette restarter den! og samme skjer igjen.

 

Det jeg har gjort før er og formatere hardisken og innstalere på nytt, men det vil jeg ikke nå :thumbdown:

 

noen tips om hva jeg kan gjøre?

eller skal jeg bare kjøpe en ny harddisk og innstalere operativsystemet på den?

 

Edit:

Og jeg finner heller ikke dvd\cd stasjonen i bios! så må boote med cd fra ekstern dvd brenner.

 

-

Robert

 

Edit2: leif.

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du her mener at maskinen blir treg og så dør kontant? Eller at den rebooter? Hvis den dør, er det ingen lys/lyd? I så fall har du en maskinvare feil. Skal ikke se vekk ifra at det er hardisken, men stiller meg litt tvilende til det. Pleier vanligvis være verre ting som forårsaker død maskin.

 

Har du prøvd å trykke F8 - og velge safe mode/sikkerhetsmodus i oppstart?

Kommer du da inn?

 

Hmm...siden du heller ikke finner cdrom, går både harddisk og cdrom på samme IDE kabel? I så fall, resett kabel og kontaktpunkt, evt bytt/ prøv med separat kabel til hver enhet.

Lenke til kommentar

PC-en blir bare sykt treig, så JEG rebooter den (så jeg skrev feil i første post)

Og da vil den ikke på igjen, sikkerhetsmodus funker heller ikke.

 

Cd rom'en kjører jeg på en annen kabel.

Det er lys og "allt funker" til viss grad...

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar

Vel, siden det sist gang med samme symptom fungerte med formatering så kan det i tillegg til å være OS feil, være feil på disken, evt kontroller på hovedkortet. Er jo skjeldent sistnevnte tar kvelden, men siden cdrom'en din og har feilet er det litt mer sannsynlig.

 

Bluescreener maskinen ved safe mode og, så er OS'et rimelig kaputt, eller det er en annen maskinvare feil.

 

Jeg hadde nesten tatt en disktest på den (gå inn på produsentens hjemmeside og søk) Kommer den opp uten feil da - Prøvd disken på en annen maskin jeg (ta med til kamerat feks) og se om den kommer opp der i safe mode. Har den samme feil der, så er det nok heldigvis bare et software problem.

Lenke til kommentar

Jeg får på en måte ikke bluscreen, det bare flasher opp i ett millisekund! kan se ut som den greia "som søker etter feil på disk" når strømmen f.eks. har gått.

 

Problemet er att det er en s-ata hd, og de andre pc'ene i huset er id (?)

Men i første omgang kjøper jeg en ny Hd, og innstalerer os på den!

Kanskje jeg blir kvitt problemene på den måten :)

 

Hvis det samma skjer igjen kan jeg jo formatere bare Os hardisken, mens den ande hardisken står!

 

og en ting jeg lurer på, jeg har en ekstern harddisk! er det mulig og putte den "ødelagte" hardisken inn i det kabinettet? så den fungerer som en ekstern?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker hvorfår den gjor det men dette kan rettes ved å formatere dessverre.

 

Det har gjør ingen ting at du har sata og de ide...

 

Harddisken er ikke ødelagt... bare Os som har f**t seg.

 

Skulle du ville bruke den interne hdd`en i den eksterne går det fint an... men det adapter kortet som er inni den eksterne er kansje ikke for sata.

De fleste gamle eksterne hdd`er er Ide

 

Er det en nyere ekstern går det fint vis det ikke er ide.

 

Mvh Beyeren

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så lyst til og splitte den eksterne forløpig.

 

Men når jeg skal innstalere os, så kan man velge "reparer" eller noe.

Når jeg velger dette står PC-en en liten stund før det kommer en melding "tast EXIT og trykk enter for og restarte maskinen"

 

Hvorfor kan jeg ikke skrive "fortsett" eller noe? når jeg skriver exit blir jo operasjonen avbrytt :dontgetit:

 

Edit:

jeg har en annen harddisk med xp liggende, men PC-en vil ikke starte opp på denne, selvom jeg endrer på booting rekkefølgen i bios, Hvorfor? denne hardisken funker i andre PC-er.

 

Jeg har klart og få en hd med windows 98 på til og funke,men kun i sikkerhets modus.

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...