Perre Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Hei! Jeg har etter alt for mange år med Windows bestemt meg for å bytte til Linux. Planen min er å kjøpe meg en xbox 360 og bare spille på den slik at PC-en slipper alt det spilletullet. Jeg har enda et par måneder på meg før denne planen skal gjennomføres så nå prøver jeg bare å forstå Linux så godt som mulig før jeg bytter. Så jeg har et par spørsmål jeg håper noen her kan svare på. Fordi jeg i tillegg til xbox'en skal kjøpe ny TV tenkte jeg det ville bli kult å bare kjøre en DVI - HDMI-kabel fra PC-en til TV'en. Da kan jeg jo se filmer og bilder og alt på TV'en. Det jeg da lurer på er følgende: 1. Er det mulig å få full 1080p-oppløsning fra PC-en til TV'en? Jeg har et nvidia 7800 gtx. Kan jeg da ha én oppløsning på PC-skjermen og en annen på TV? PC-skjermen støtter bare opp til 1280x1024 i 60Hz. En bra TV vil jo kunne ha 1900x1080 i 100Hz. 2. Kan jeg sette opp den "cube"-greia i compiz slik at det på én side er videoprogram, på neste er bilde- program, på tredje musikkprogram og på fjerde vanlig desktop? Og så gjøre det slik at dette skjer automatisk ved oppstart? 3. For hvis nr. 2 er mulig så vil jeg gjerne kjøpe en fjerkontroll som kan programmeres slik at jeg kan sitte i sofaen og bytte side på cube'n og så spille av musikk, film eller bilder. Dette må kunne gjøres uten at jeg må bort til PC-en hele tiden. Er denne løsningen mulig på Linux? Det er kanskje et mediaprogram som fungerer bedre enn den cube-løsningen jeg ser for meg? Og vil ideen med fjernkontrollen kunne fungere? Jeg håper noen med god forståelse for Linux kan svare. Jeg vil så utrolig gjerne bort fra Windows. Nok er nok! PS: Og er det noen som har peiling på oppløsningsproblemet med når de to skjermene har forskjellig oppløsning og Hz?
cp-nilsen Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Det meste du spør om burde fungere, det er ikke noe problem å sette opp TV og pc-skjerm med forskjellig oppløsning og Hz. Om du kan få full HD på TV-en er det skjermkortet som eventuelt begrenser. Hvor mye arbeid det er å få til en fjernkontroll kan jeg ikke svare på.
Perre Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Høres bra ut! Den fjernkontrollideen min har jeg ikke sjekket ut oe særlig, men det er forhåpentligvis mulig. Nå er det bare å få kjøpt TV og xbox 360 til jul og så formateres PC-en og Windows forsvinner for alltid!
Mapster Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Hvis du har en nintendo wii kontroll liggende, så kan du bruke den som mus - på samme måte som en gjør på nintendo wii.
Perre Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Hvis du har en nintendo wii kontroll liggende, så kan du bruke den som mus - på samme måte som en gjør på nintendo wii. Hva mener du nå? Kan jeg bruke en Wii-kontroll som mus i Linux? Så hvis jeg sitter i sofaen og har linux på TV'en så kan jeg styre musepekeren med Wii-kontrollen? Det virker veldig kult! Har forresten sjekket litt etter det å bruke fjernkontroll i Linux og har kommet frem til at dette er den eneste løsningen: http://www.lirc.org/ Er det noen som har prøv denne løsningen? Edit: Bedre link Endret 25. oktober 2007 av Perre
anders iver Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 jeg sitter på en gammel ati remote wonder som fungerer delvis. ikke alle knappene fungerer, men resten kan justeres med xmodmap. Men bruker heller et trådløst tastatur med trackball jeg kjøpte på biltema. Dette fungerer nesten perfekt (kun et par av mulitimedieknappene som ikke fungerer)
jokkakim Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Hva mener du nå?Kan jeg bruke en Wii-kontroll som mus i Linux? Så hvis jeg sitter i sofaen og har linux på TV'en så kan jeg styre musepekeren med Wii-kontrollen? Det virker veldig kult! ja, ta en titt på http://www.wiili.org
BeFs Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Vet ikke om denne løser alle problemene dine, men ta en titt på http://linuxmce.com
Perre Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Takk for svar! Har lett rundt på nettet nå og kommet fram til at for å bruke fjernkontroll er nok lirc.org løsningen. Jeg har en media remote-greie jeg fikk med min HP-pc og kanskje jeg har flaks og kan bruke den. Det å autostarte programmer på forskjellige sider av kuben har jeg enda ikke funnet helt ut av. Selve autostartingen ser rimelig greit ut, men å få programmene opp på forskjellige sider er vanskeligere. Jeg får sjekke i ubuntuforumet (tenkte jeg skulle gå for Ubuntu ). Med tanke på Linuxmce blir dette kanskje litt overkill (og KDE passer dårlig med gnome). Har ikke tenkt å gjøre så mye mer enn film, musikk og bilder så jeg går for en veldig enkel løsning. Men takk for forslaget!
jokkakim Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Linuxmce blir nok litt overkill ja. Men hva med å bruke mythtv, freevo eller lignende?
Perre Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 Linuxmce blir nok litt overkill ja.Men hva med å bruke mythtv, freevo eller lignende? Hmm... Freevo så ikke så dumt ut! MythTV er litt for rettet mot TV-bruk, men Freevo så herlig enkelt ut. Og å autostarte det er jo ikke noe problem i det hele tatt. Dette er til og med noe dama kunne ha klart å forstå. Takk for tipset! Nå må jeg bare finne ut av det fjernkontrollproblemet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå