Gå til innhold

Kan batch gjøre dette for meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke med batch om programmet kjører, du kan bruke windows planlagte oppgaver til å starte batch-filen.

 

set otl = nothing

on error resume next

set otl = getobject(,"navnpåprogram.application")

on error resume next

 

if otl is nothing then

START navnpåprogrammedfulladresse

else

programmet ditt kjører? Hva vil du da?

end if

 

Lagre quoten med rettelse i en bat fil, sett så windows planlagte oppgaver til å kjøre den hver dag 07.00.

Hva vil du gjøre hvis programmet allerede kjører?

Lenke til kommentar

Hei takk for rask tilbakemelding. Men fikk error på "on error resume next" on ble ikke gjennkjent som en kommando. Hvordan ville scriptet blitt seende ut om programmet som skal sjekkes heter fubar.exe og ligger i rota på C disken? Forresten om fubar.exe allerede kjører skal ikke scriptet gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar

Takk for at du prøver å hjelpe meg, men skjer ikke noe her når jeg tester det. Har det noe å si at programmet som jeg skal teste/kjøre ligger på en nettverksstasjon? Ser at når jeg endrer til .vbs er det Microsoft® Windows based script host som brukes til eksekvering av filen, er dette riktig eller må jeg installere noe annet får å kjøre .vbs? Skal prøve å lage Hello World i vbs bare for å sjekke om det går.

Lenke til kommentar

VBS scriptet over ble bare tull. Man kan ikke åpne vanlige applikasjoner som om de skulle være COM objekter.

 

Start - Applications - System - Scheduled Tasks <-- legg inn programmet ditt der

 

Eller:

 

at.exe

at.exe /? <-- for å se hjelp.

 

 

Ellers har ikke dette så mye med programmering å gjøre. Prøv i Windows forumet isteden....

Lenke til kommentar

Her har jeg snekra på 1 2 3 et vbs-script som sjekker som eksempel om Notepad.exe kjører eller ikke. Hvis kjører allerede, da gjøres ingenting, men hvis ikke kjører, da startes Notepad.exe opp.

 

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set y = CreateObject("WbemScripting.SWbemLocator")
Set x = y.ConnectServer()
Set z = x.ExecQuery("select name, description from Win32_Process where name = 'Notepad.exe'")
w = z.Count
If w > 0 Then
'Programmet kjører allerede
Else
'Programmet kjører ikke allerede
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Run("c:\windows\notepad.exe")
End If

På Set z = linja, bytt Notepad.exe med fubar.exe, og på den nest siste linja, bytt ut c:\wondows\notepad.exe med den fullstendige referanse til fubar.exe. Lim hele greia inn i Notepad og lagre som for eksempel doffen.vbs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...