Gå til innhold

Problemer med Radeon X 1950 pro


espenta

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har et Powercolor Radeon X1950 pro AGP. Ved spilling av f.eks Oblivion blir skjermen som regel svart etter ca en halvtime og PC-en fryser. Temperaturen i GPU'en holder seg rundt 55 grader og alle spenninger ser ut til å være greie.

 

Men på baksiden av kortet er det en liten chip som har et lyst materiale som ligner på gummi oppå. En liten del av chip'en er synlig i midten, og den blir helt utrolig varm. Brant meg da jeg tok på den, og da hadde jeg kun spilt et par minutter. Er det meningen at den gummien skal være der? Er jo ingen form for kjøling på chip'en. Hadde et kort tidligere som jeg returnerte med samme feil også.

 

Noen som har vært borti dette? Lurer på om jeg skal prøve å fjerne den gummien, men mulig det gjør ting værre.

Endret av espenta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg riktignok ikke prøvd kortet i mer enn noen minutter av gangen, men...

 

Lurer på følgende:

Har alle minnebrikkene full kontakt med kjøleelementet ?

Se i 'sprekken' på toppen. På alle de eksemplarene jeg har motatt(og returnert) har jeg enkelt kunnet stikke papirbiter mellom alu-elementet og minnebrikkene. I tillegg har kortet(alle) hatt en merkbar bøy på enden, rett og slett skeivt.

Kort produsert i 2006 skal visstnok ikke være slik, men who knows...

 

GPU-temperaturen har vært samme som du får. Ingen overklokking.

Og gitt mine relativt korte tester (10-15 min) har jeg ikke sett noe spesielle problemer.

Men har altså returnert pga kortets fysiske tilstand, for å unngå problemer en gang i framtiden.

(tenker å ha dette kortet noen år, og vil bli umulig å få et tilsvarende da)

 

Når er det produsert ? Og når kjøpte du det ?

(se baksiden, øverst til høyre, står noe sånt som 0711 - år/uke - i en hvit skriftbox)

 

Aner ikke hvorfor 'gummien' er der(padding/støtte for å monteres en liten passiv kjøler der? ala det du ofte kan se rundt GPU ?), men chipen er i alle fall Rialto-chipen som oversetter fra PCI-e til AGP.

Ikke noe poeng i å fjerne gummien, la den være - potensielt fra vondt til værre osv...

 

Nvidia's tilsvarende bridge chip har alltid passiv kjøling på, en fancy metallklump eller dekkes av større kjøleelement...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Skal se på de tingene i kveld. Det første ble kjøpt rett etter det kom, rundt jul i fjor tror jeg. Det jeg har nå fikk jeg vel rundt april/mai ellerno. Skal sjekke produksjonsdatoen.

 

Ang. chipen så ble den hvertfall ekstremt varm, men mulig det ikke er noe problem...

Lenke til kommentar

Den gummien er mest sansynlig lim for passiv kjøling. Det har ingen hensikt å kline på noe lim uten å ha en "varmeleder" som leder varmen vekk fra chippen. Det vil bare forverre varmeproblemet. Som "ullteppe" sier har alle Nvidiakort jeg har sett med tilsvarende chip montert passiv kjøling på denne.

Lenke til kommentar

Nei, kan ikke ha noen kjølingsfunksjon den gummien, men kan heller ikke være lim tror jeg. Kjennes omtrent ut som en mellomting mellom gummi og skumgummi. Er et lite hull i midten der chipen stikker ut. Vanskelig å montere kjøling på den vel? Kan vel ikke lime det på chipen heller. Fins det en kjølepasta som limer godt nok til å feste en liten kjøleribbe?

Lenke til kommentar
Nei, kan ikke ha noen kjølingsfunksjon den gummien, men kan heller ikke være lim tror jeg. Kjennes omtrent ut som en mellomting mellom gummi og skumgummi. Er et lite hull i midten der chipen stikker ut. Vanskelig å montere kjøling på den vel? Kan vel ikke lime det på chipen heller. Fins det en kjølepasta som limer godt nok til å feste en liten kjøleribbe?

Dersom chippen er flat på toppen kan du lime på en liten kjøleribbe med "termal glue" er rett og slett kjølepasta i limform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...