Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstern HD sluttet å virke etter fall i bakken


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da jeg skulle flytte min WD My Book Essential 16MB 500GB disk fra et sted til et annet, kom jeg til å miste den i bakken fra ca 40cm høyde. Det smalt noe himla (datt mot parkett), men HDen var flott som ny utseendemessing. Da jeg koblet på HDen, kom det imidlertidig opp en boble om at USB-enheten var ukjent for maskinen min. Javel tenkte jeg og startet PC-en på nytt. Og vips, så fant maskinen min HDen. Det eneste problemet var at alle mappene på HDen var tomme, altså 0 byte, selv om brukt plass på disken min var 436 GB! Så jeg stakk til enhetsbehandling. Der sa maskinen min at det ikke var installert noen driver på USB-enheten min. Så nå står jeg altså her, med en maskin som ikke vil ta imot min HD, eller en HD som ikke funker etter fallet i bakken.

 

Denne HDen er så og si helt ny, bare noen uker og er stappa full av rimelig viktige saker og ting. Trenger hjelp sårt! Hva kan ha gått galt i fallet, kan fallet være årsak og hvordan kan jeg komme inn på mappene min igjen?!

 

På forhånd takk!

 

edit: Den knappen i front med grønn "tenke"-ring rundt er forresten veldig hard å trykke inn nå, kommer liksom ikke det klikket som pleier å komme. Kan selve HDen ha forflyttet seg inni beskyttelsesboksen? Men skal ikke eksterne HDer tåle små fall da?

Endret av glimpze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei, nå skjedde det noe rart her! tenkte at kanskje HDen inni var forflyttet seg fremover mot knappen med grønn ring rundt foran, så jeg banket forsiktig 3-4 ganger mot fronten av selve boksen. da holdt jeg den med den grønne knappen opp. Plutselig kunne jeg trykke på knappen og den klikket som før. Samtidig ble også "ukjent USB-enhet" til "USB-masselagringsenhet" og alle filene mine ble funnet av maskinen min. Men så fort jeg snudde HDen til stående posisjon, så funket ikke knappen og den ble "ukjent USB-enhet" og HDen min forsvant fra min datamaskin. Akkurat nå ligger den nede på siden, og da funker den som den skal. Men så fort jeg reiser den til stående posisjon (med de myke "putene" ned), så slutter den å virke. Hva pokker? Er den forskjøvet inni boksen eller? Kan dette være en reklamasjonssak?

 

edit: nå sluttet den å virke igjen i liggende "format"....hmmm

 

så fort jeg holder den "opp ned", altså med grønn knapp i været, så funker den.....

Lenke til kommentar

Garanti samt reklamasjonsrett mener jeg du har mistet i denne saken, da disken har blitt behandlet på en måte som åpenbart ikke er bra for den, tolket både gjennom Western Digitals garantibestemmelser, og en generell tolkning ut fra misbruk ved reklamasjonsvurderinger.

Av og til er det ikke annet man burde gjøre enn å kjøpe en ny vare (både moralsk og sikkerhetsmessig), men det er klart det kan være sure penger.

 

Du får lære til neste gang at det å ha alle filene sine på en ekstern disk slettes ikke er noe tryggere, snarere tvert i mot, enn å ha det internt i maskinen.

Lenke til kommentar
Du får lære til neste gang at det å ha alle filene sine på en ekstern disk slettes ikke er noe tryggere, snarere tvert i mot, enn å ha det internt i maskinen.

 

Er ikke så mange muligheter når du har en knøttliten HD på laptopen.

 

Men når først dette er skjedd og dere mener at reklamasjon allerede er gått, hva kan jeg evnentuelt gjøre selv? Åpne den og så sjekke hva? Bare koble den i en stasjonær og sjekke om den funker da?

Lenke til kommentar

Uavhengig om du får en ny disk eller ikke så vil jo reklamasjonsrett/garanti ikke dekke innholdet på disken.

 

Jeg har gjort det samme som du og min klare anbefaling til deg er å få kjøpt en ny disk fort som fy og kopiere over filene på den slik at du ikke mister de.

 

Når det er gjort så anbefaler jeg deg til å sende den inn til WD og se hva de sier. Er du heldig får du en ny (som jeg fikk) og da har du sikkerhet i form av dobbel backup.

 

Du får lære til neste gang at det å ha alle filene sine på en ekstern disk slettes ikke er noe tryggere, snarere tvert i mot, enn å ha det internt i maskinen.

 

Er ikke så mange muligheter når du har en knøttliten HD på laptopen.

 

Men når først dette er skjedd og dere mener at reklamasjon allerede er gått, hva kan jeg evnentuelt gjøre selv? Åpne den og så sjekke hva? Bare koble den i en stasjonær og sjekke om den funker da?

 

Du bør absolutt ikke åpne den, hva tror du at du oppnår med det egentlig? Åpner du den så får du ihvertfall ikke noe hjelp med garantien.

 

Skaff deg en ny lagringsenhet (alternativt kopier innholdet over på PC-en midlertidig) og kopier det du har! Hvis du ikke gjør dette men prøver på egne "smarte" løsninger basert på andres forslag så kan du fort risikere å måtte sende den til IBAS, og det - er definitivt ikke billig!

Lenke til kommentar

Satt og tenkte på det....! Sikkert 450 gig av den eksterne er filmer og mp3 jeg allerede har på den stasjonære hjemme. Men resten er "unikt", som jeg har lastet i det siste og arbeid i senere tid. Det ønsker jeg ikke å miste overhodet. Men tar og kopierer alt det "unike" over på den stasjonære og så sender jeg den inn og sier jeg ikke har behandlet den stygt. Så får det bare stå til. Har nok ikke råd til ny HD med det første nei :s

Lenke til kommentar
Satt og tenkte på det....! Sikkert 450 gig av den eksterne er filmer og mp3 jeg allerede har på den stasjonære hjemme. Men resten er "unikt", som jeg har lastet i det siste og arbeid i senere tid. Det ønsker jeg ikke å miste overhodet. Men tar og kopierer alt det "unike" over på den stasjonære og så sender jeg den inn og sier jeg ikke har behandlet den stygt. Så får det bare stå til. Har nok ikke råd til ny HD med det første nei :s

Bare et lite råd. Når det har forflytta seg nok til at det er vanskeligere å trykke på knappen så er det garantert enkelt for en proff å se at disken har fått et kraftig mekanisk støt med en gang han åpner den opp.

Så det beste du kan håpe på er at vedkommende er i godt humør og lar deg få lov å trekke reklamasjonen uten noe mer kommentarer.

 

Har han nettopp krangla med dama så risikerer du at han politianmelder deg på stedet.

Lenke til kommentar

Det du har er et skall med en helt ordinær HD inni. Du kan ta den ut av skallet og koble den til din stasjonære PC. Går ut ifra du ikke bare har laptop.

 

 

Uansett kan du åpne og see om det er løse kontakter osv. Prøve å dytte de skikkelig inn i socket'ne i alle fall. Bare for å se om det bedrer seg . Det er ikke no avansert elektronikk vi snakker om her.

 

Synes i alle fall ikke som om selve harddisken har tatt uopprettelig skade så tror ikke du skal bekymre deg for at alt er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...