Gå til innhold

Aktive høyttalere - flere lydkilder


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg et par aktive høyttalere (Fostex PM-1), primært til bruk av hjemmestudio og musikk.

 

I den forbindelse vil jeg også ha muligheten til å bruke mine aktive høyttalere fra flere kilder, som f.eks. XBOX360 og PC.

 

Jeg trenger noen tips til følgende:

- Jeg ønsker å ha en slags inngangsvelger med fjernkontroll m/volumkontroll.

- Jeg ønsker å koble opp lyd fra PC (via mini-jack -> phono kabel fra lydkortet på PC-en)

- Lyd fra MBOX (via jack-kabler)

- Lyd fra XBOX360 (standard phono-kabler??)

 

Hva skal til for at jeg nå kan bytte mellom disse lydkildene ved hjelp av fjernkontroll m/volumjustering? Må jeg kjøpe en dyr forforsterker eller en like dyr receiver med pre-out?

 

MBOXen kan jeg plugge rett i de aktive høyttalerne, men det funker vel ikke like bra med PC og XBOX360 (tenker på høyttalerinngangene, som er - XLR eller jack).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper en enkel billig mixepult med 4-8 kanaler. Da kan du plugge inn hva som helst og høre alle samtidig. Jeg bruker 12-kanals mixer til synthene mine + PC-en.

En liten mixer koster bare få hundrelapper, min kosta ca 3000. De har også ofte 3-bånds equalizer på hver kanal så du kan booste eller senke bass og diskant separat.

Stor jack->phono overganger finnes overalt, selv spaceworld har sånne.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Du kjøper en enkel billig mixepult med 4-8 kanaler. Da kan du plugge inn hva som helst og høre alle samtidig. Jeg bruker 12-kanals mixer til synthene mine + PC-en.

En liten mixer koster bare få hundrelapper, min kosta ca 3000. De har også ofte 3-bånds equalizer på hver kanal så du kan booste eller senke bass og diskant separat.

Stor jack->phono overganger finnes overalt, selv spaceworld har sånne.

 

Tenkte mer på en løsning med en billig forforsterker, evt. stereo receiver. Må dog ha pre-out, for jeg vil ikke ha noe equalizing eller annen farging av lyden.

 

Eksempelvis en forforsterker med 4 innganger til forskjellige formål (Xbox, PC, Mbox, CD), pre-out (helst balanserte XLR/jack kontakter) og med fjernkontroll til volum og inngangsvelger.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...