Snurreleif Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Triosphere Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Fra venstre: Marcus Silver (Lead Guitar), Ida "Pico" Haukland (Vokal/Bass-gitar), T.O.Byberg (Rythm Guitars) og Ørjan Åre Jørgensen (Trommer) Generell Informasjon om bandet Triosphere ble "stiftet" i det herrens år 2004 i trønder-hovedstaden, Trondheim, Norge, av lead guitarist Marcus Silver og bassist/vocalist Ida "pico" Haukland. Målet deres var å lage et band med styrken, fokuset, og standheftigheten, til at deres musikalske ambisjoner kunne bli en realitèt. Etter å ha vært i mange forskjellige band, og ha erfart problemene som kommer med band-medlemmer som kommer og går, så ble det også veldig viktig for de to og finne folk som de visste ville bli i bandet, og som ville prøve å bli med og lage et band som ville skille seg ut. Konsekventen av dette, ble at de brukte nesten 6 måneder, med å lete over hele Norge etter de riktige folkene, for å bli med i dèt som skulle bli Triosphere. I løpet av høsten 2004, ble de siste bitene av dette metal maskineriet samlet, ved den erfarne trommisen Ørjan "Hurricane" Jørgensen, og gitarist Christer Harøy. Bandet besto nå av 4 medlemmer, som alle hadde erfaring både ved studio og på scenen, og for å se at bandet ville jobbe som et ordentlig band, og èn enhet, svippet de innom studio etter å ha bare trent med hverandre i èn uke. Resultatet av det besøket, ble bandets første demo, som også resulterte i en internasjonal plate kontrakt. I et forsøk på å beskrive musikken deres, så kan man si at den er en mix av alle bandets forskjellige innflytelser, der den kan beskrives som moderne heavy metal, med et uhyre sterkt fokus på melodier, raske energiske gitarer, og alt oppi dette kommer også hard, men teknisk tromming inn i bildet. Dette, kombinert med Ida's utrolige sterke kvinnelige vokal, som gir bandet et unikt sound, som man håper på skal kunne fange nysgjerrigheten til verdens metalheads. Deres enorme diskografi består av: 2006 - Onwards Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 1. Onwards Part I 00:26 2. Onwards Part II 03:32 3. Trinity 04:55 4. Lament 03:45 5. Spitfire 03:54 6. The Silver Lining 04:31 7. Gunnin' for Glory 03:50 8. Sunriser 04:46 9. Twilight 04:21 10. Onwards Part III and IV 13:18 Om albumet "Onwards" Det hele sparkes i gang med en intro akkompinert(?) av en krigs sirenè, trommer, bass og gitar i rytmisk takt, frem til sitatet "At my signal, unleash hell", og hvis helvete består av Ida Hauklands kraftige vokal, som ville fått mange mannlige kollegaer, såkalte "tung metalls mennemenn" til å bli flaue og gjemme seg bare med tanken av at denne kvinnen utklasser de innen tung melodisk vokal, så skal jeg synde så meget jeg kan for å komme dit. Makan til kraft den stemmen har! Men nok om dèt, "Onwards Part. II" er tydelig et verk om å komme over èn eller annen tufs som har utnyttet personen som har skrevet sangen, og sangen gjenspeiler dette i den brutale kraften, men samtidig melodiøse musikken, med overraskende tunge trommer for noe så melodiøst. (undertegnede var på konsert med dè i Mai, og fikk tak i èn trommestikke, halv sådan, etter bare 2 sanger, metal!) Hva ellers er sangen utenom klassisk melodiøs heavy metal? Jo, det er BRA, klassisk melodiøs heavy metal, med en noe unik gitar lyd på soloen, som får meg til å knise i pur glede. Triosphere treffer rett i hjerterota med en gang. "Trinity" er akkurat på samme måte, med en tøff gitar solo på starten, melodiøs gitar, pakket inn i rå trommer, noe som snart merkes å være deres varemerke (utenom "Pico's" vokal såklart) gjennom hele skiva. De ville ha melodiøs heavy metal, og jaggu klarte de dèt også tenker man, bare 2 hele sanger ut i skiva. "Lament" blir dog noe roligere, der det fokuseres litt mer på "mykere" vokal, men for all dèl, dette er slettes ingen ballade. Men i "Lament" beviser også Ida, at hun ikke er redd for høye toner (merk: ikke gothmetal sådane). og hvorfor skulle hun dèt? "Spitfire" spytter deg rett ut i dèt klassiske "heavy" igjen, med en tromme intro som faller i smak hos undertegnede, vel vitende at den er ikke noe så særskilt unik at det gjør noe. Denne fortsetter litt mer i "Lament"'s fotspor, der verset domineres av litt høyere tone leie enn i de foregående sangene. Men min favoritt på denne skiva, er nok uansett "Gunnin' for Glory", rett foran platens lange sluttspor "Onwards pt. III and IV". GFG starter med solo gitar, før Ida bryter inn "rrrrrrip it open!", og her i denne sangen blandes de høye versene med de litt tyngre, og man får vers med blandede tone høyder, noe jeg setter absolutt smak på. Denne sangen viser alt jeg krever av Heavy Metal, tyngde, og variabilitèt. Men jeg gir ikke skiva full pott, hvorfor ikke? Vel, bandet har jo så langt bare gitt ut en skive, (selv om dette ikke merkes), og det virker enda litt "uferdig", men ikke på en negativ måte. man FØLER, at de kan bedre, de er så genialt flinke, at du vet at noen som er så flinke, ikke gir ut en plate, for så å forsvinne helt i det ukjente. Og nettopp derfor, (urettferdig og egentlig usaklig nok) blir dèt ikke full pott fra meg, fordi med et lite håp innerst inne, at neste plate blir 10 ganger bedre, og skyter seg inn i alle som ikke har hørt om de sine hoder, og rocker skiten ut av de. 8.7 / 10 Så, hva venter du på? Skaff deg denne skiva asap! -Nixx. Endret 22. oktober 2007 av NiXx
haakka Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Du glemer jo en EP-en de ga ut i 2005. Deadly decadence. Den er jo verd å ha med.
Snurreleif Skrevet 1. november 2007 Forfatter Skrevet 1. november 2007 (endret) Sånn jeg forsto det så er den ikke til salgs? Men jau, kan sikkert legge den til så snart jeeg har mulighet til det. Endret 1. november 2007 av NiXx
jonnor Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Noen som vet hva som skjer med Triosphere fremover, om det er noe nytt å høre fra den kanten snart? Debutalbumet er knakandes godt, drivende og energisk med en unik vokal. Kjøpte det rett etter jeg så de live første gang (Kamelot, Sentrum Scene, 2007) og det er stadig med meg, spesielt på treningsturer.
T-ooT Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Så bandet live som warmup for W.A.S.P på glassheim og likte deg jeg hørte, fikk også skiva signert av alle i bandet, gleder meg til å se mer til triosphere
Livert Skrevet 18. desember 2007 Skrevet 18. desember 2007 Kanskje noen av dere er interessert i å sjekke ut Draw the Curtains... som er gamlebandet til Ida og Ørjan. De har med seg flinke folk her også, dog jeg har et litt ambivalent forhold til vokalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå