Gå til innhold

Støyfjerning - flere som vil prøve?


Anbefalte innlegg

Jeg har et bilde med masse støy. (S001.jpg)

Bildet har jeg prøvd å gjøre lysere med Photoshop: Image-->Adjust-->Levels (S001_Photoshop7_edited.jpg)

Til slutt prøvde jeg å fjerne støy med NeatImage (S001_Photoshop7_edited_NeatImage_filtered.jpg)

 

Resultatet ble kanskje litt bedre men ikke særlig bra. Har noen tips til hvordan det kan gjøres bedre (evt også enklere), og kan dere prøve å legge ut resultatet? Prøv gjerne med mitt bilde, det er ikke noe viktig eller bra bilde men det egner seg bra til slik utprøving og triksing...

 

Anders

 

 

P.S. Jeg har også prøvd med et annet bilde (S008.jpg) med litt mindre støy, da brukte jeg blitz. Her slapp jeg å forandre levels. Resultatet med NeatImage ble ikke så verst (S008_NeatImage_filtered.jpg), ihvertfall bedre enn på det forrige eksempelet. Bildet er fortsatt uklart pga lang lukkertid/uten stativ, men støyen forsvant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk nesten samme resultatet som deg, men uten å prøve de mange finurlige innstillingene som finns i Neat Image.

Legger ut ei lenke til et bilde som var meget vellykket.

Bare last ned det første bildet og se nøye på det. Det er tatt med blits og ISO400 innstilling.http://home.no.net/skarsk/

Jepp, det bildet har jeg sett før. På noen bilder får jeg bra resultat på denne måten, men på det første bildet mitt her (001) sliter jeg med å få et bra resultat. Det blir relativt store felter med ulike farger, dvs støy på kanskje 15*15 pixler, som ikke forsvinner i filteret.

Kanskje jeg får bedre resultat ved å forminske bildet (om jeg ikke har bruk for et så stort bilde) før jeg gjør støyfjerningen - da vil vel de store feltene også bli "renset bort"..

Lenke til kommentar

Det går an å eksperimentere med hvilket felt man måler på, for av og til treffer man 100% slik som med det bildet som jeg lenket.

 

Det kan også være lurt å teste filteret på mindre bilder siden utførelsen på store bilder tar tid.

 

Best er det om man aktiverer støyfjerneren på kamera om man har slik.

 

Har skaffet Fred Mirandas Actions til PS, men Neat Image er best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...