mysjkin Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Om et par uker skal jeg ta opp en akustisk trio, jeg ønsker å gjøre dette så enkelt som mulig, både for å ha minst mulig å drasse med og for å være visuelt minst mulig til stede på en forøvrig akustisk konsert. Plan 0 er da (selvfølgelig) å bruke 2 mikrofoner i xy konfigurasjon. Imidlertid, et eller et annet sted på nettet har jeg lest om en liknende konfigurasjon hvor mikrofonene i stedet krysser hverandre i (jeg mener å huske) 110 graders vinkel og står med kapslene ca 20 cm fra hverandre (Det blir omtrent 'kunstig hode' opptak, bare uten hodet). Det kunne vært interessant å testet dette også, men nå finner jeg ingen av referansene jeg en gang hadde til dette. Er det noen her som kjenner navnet på den konfigurasjonen, så jeg kan google den, eventuelt har en url til noe informasjon? M edit, blæh, fant det selv 20 sekunder etter at jeg hadde postet, det heter OTRF og har (egentlig) ikke noe med kunstig hode å gjøre. Kan jo allikevel høre om noen har erfaring med denne i forhold til XY? Endret 22. oktober 2007 av mysjkin
bobafett Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Kan legge inn min erfaring med disse oppsettene, selv om mine erfaringer er litt over 10 år gamle. Jobbet som lydteknikker fra ca. 1985 til ca. 1997-98. OTRF kalte vi bare "stereopar", og ble hovedsaklig brukt til mic'ing av kor eller grupper med akustiske instrumenter. Alt fra trio'er til større orkestere. Tommelfingerregelen var å bruke OTRF når det kun var live, og xy hvis det skulle gjøres opptak. Så vidt jeg husker ga OTRF et bredere stereobilde, men kunne lage vanskeligheter hvis dette ble avspilt på en mono avspiller. F.eks. en gammel radio.
mysjkin Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 (endret) takk! Kan se ut som om OTRF er metoden om jeg velger å se bort fra monokompabilitet. Får teste det jeg er god for under soundcheckingen. M. Edit: leif på besøk Endret 22. oktober 2007 av mysjkin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå