Gå til innhold

Installere Ubuntu paa egen partisjon


mske

Anbefalte innlegg

Bruker Live-CDen til Ubuntu 7.10 naa, og har tenkt aa installere ubuntu paa en egen partiisjon, slik at jeg kan velge om jeg vil starte Vista eller Ubuntu naar jeg starter opp. Hvordan gjoer jeg det? Er redd for at jeg plutselig overskriver Vista og alt jeg har der.. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre er å lage en partisjon på minimum 2 GB som du monterer til / (rot partisjonen) og en partisjon på minimum 256MB til SWAP partisjonen.

Velg den partisjonen du vil installere Ubuntu på og trykk på "edit partition" og skriv "/" under "monter:". Det samme gjøre du med den partisjonen som skal være SWAP bare at der velger du SWAP under hvor den skal monteres.

Endret av alec1
Lenke til kommentar

Det Ubuntu her ber om er at du må sette av en plass for selve systemet (rot), som er "/". I Linux er nemlig mappoppbygningen litt annerledes enn i Windows. Her har du en absolutt øvre mappe, som heter "/", og under den ligger alle filer på datamaskinen. Selv filer på andre harddisker, cd-rom-filer og minnepinnefiler ligger under denne. Dine filer ligger f.eks. i /home/<brukernavn>. Håper du skjønte det.

 

Uansett, "/" er du nødt til å definere. Det du må gjøre er å gå tilbake, og sette "/" på den ledige partisjonen (ser den er på 3068 MB). I tillegg må du bruke litt av plassen til en swap-partisjon på f.eks. 512 MB. Antar du bare skal teste Ubuntu litt, for 2.5 GB til systemet blir litt smått om du skal installere en del.

 

For å sette plass til "/", merk partisjonen du vil redigere og trykk enter. Velg en størrelse på ca. 2.5 GB. Under hva som skal ligge på partisjonen velger du "/". Lagre endringene, og gå tilbake. Merk nå den resterende ledige plassen og trykk enter. Bruk hele plassen til swap. Swap velger du under filsystem, tror jeg.

 

Hvis du ikke skjønte noe av det jeg sa, prøv denne guiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...