Gå til innhold

Fokusering av objekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har sett en del fine naturbilder her inn på forumet. Så nå tenkte jeg at jeg vil ut å prøve å fotografere noe i naturen, som kan være litt stilig.

Jeg legger ved et bilde der dere ser att fotografen har fokusert på objektet i midten.

Må jeg ha en spesiel effekt på kameraet, må jeg redigere det sånn, eller er det bare å knipse?

Takk for svar :D

post-109406-1192968882_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger en stor blender, fokuser på blomsten, og voilá !

Angående svart-hvitt rundt og farge på blomsten, må dette gjøres i etterbehandlingsprogram.

Skrevet (endret)

For det første tror jeg at fotografen har valgt et objektiv med høy lysstyrke og sørget for at denne står på en rimelig stor blender (f1.4-2.8)- Dette gjør at dybdefokusen er ganske kort, og kun kronbladene vil late til å være i fokus (skarpt). Her tror jeg ikke det hadde hjulpet å ha en lang tele for å slå ut bakgrunnen; De har sjelden nærgrensen du har behov for her- og avstanden fra kronbladene til bakken ikke er all verdens. Jeg vil tippe at fotografen enten har brukt manuellfokus, eller brukt kun fokuspunktet i senter av søkeren og låst seg til nettopp toppen av blomsten her. Dermed har bakgrunnen blitt tonet noe ned ved å bli myk.

I tillegg har han jobbet med bildet i etterkant og tatt bort fargene i bakgrunnen digitalt.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Skrevet
Du trenger en stor blender, fokuser på blomsten, og voilá !

Angående svart-hvitt rundt og farge på blomsten, må dette gjøres i etterbehandlingsprogram.

Er nybegynner, så hva er en blender? Er det en sånn ganske stor ting som fotografer bruker i konfirmasjons- og bryllupsbilder?

Skrevet (endret)

Nei, men godt tenkt- det er en reflektor du tenker på (som man bruker til å reflektere inn lys til mørklagte områder av motivet- litt som et speil).

Blender er hullet som dannes av de tynne bladene inni objektivet ditt- som mao regulerer størrelsen på åpningen. Dette påvirker først og fremst hvor fort lys slipper gjennom (litt som slusene i en vanndemning), men også hvor stor avstand i bildet som er skarpt (dybdeskarphet). Objektiver med store blendere (f1.0 - f2.8) gir deg litt mer spillerom i å ta bilder med lite tilgjengelig lys og kreativitet i bruk av fokus. Minuset er at de ofte er litt dyrere, større, tyngre, og finnes oftest som fastobjektiver og ikke zoom. I tillegg er de sjelden på sitt aller beste optisk når du bruker dem med størst "blender/hull".

Endret av Svein Gunnar Kjøde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...