Gå til innhold

Digital Doc 5


Gekki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes egentlig at den virker litt upraktisk, i og med at den kun slår vifter av og på, og ikke kan regulere hastigheten. Jeg har lenge tenkt på å lage en viftestyring der en kan regulere hastigheten på viftene trinnløst, i tillegg til at hastigheten kan reguleres etter temperatur. Nå vet jeg akkurat hvordan jeg skal lage den, men nå mangler jeg penger :sad:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte meg Dig Doc først og fremst til temperatur måler og 8 målere til den prisen er ikke så ille hvis du tenker deg vanlig termometer med kun 2 følere koster over 200 kr.

 

Itillegg skal jeg lage en vifte-styring med en par reostater og noen vippebrytere med dioder som indikatorer på spenningen!

 

Dessuten er d he***tes dyrt for reostater, og de er ikke på mange ampere!

 

 

_________________

Just waiting 4 ABIT KG7 & AMD Palomino :cool:

 

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: arnter på 2001-08-05 22:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Sjekk ut


 

Joda, har sjekket ut denne og mange andre. I motsetning til Cliff, som kun satser på en reostat, har jeg tenkt å satse på en aktiv regulator, der spenningen blir regulert av en spenningsregulator-chip. Dermed slipper en en del problemer : Reostater klarer maks 4-5 W (større reostater er DYRE), en aktiv løsning kan klare det mangedobbelte (selv har jeg tenkt å satse på en chip på 1.5A (18W)), en får samme spenning uansett belastning, og en har mulighet til å kunne regulere spenningen etter temperaturen. Men det blir selvsagt ganske mye mer komplisert (en utfordring for meg som nesten aldri har vært borti en loddebolt...)

Lenke til kommentar

Nei, men du kan stille den inn til å slå på bestemte vifter når en av temperaturene blir for høye, og slå de av når temp'en er lav

 

Quote:


Joda, har sjekket ut denne og mange andre. I motsetning til Cliff, som kun satser på en reostat, har jeg tenkt å satse på en aktiv regulator, der spenningen blir regulert av en spenningsregulator-chip. Dermed slipper en en del problemer : Reostater klarer maks 4-5 W (større reostater er DYRE), en aktiv løsning kan klare det mangedobbelte (selv har jeg tenkt å satse på en chip på 1.5A (18W)), en får samme spenning uansett belastning, og en har mulighet til å kunne regulere spenningen etter temperaturen. Men det blir selvsagt ganske mye mer komplisert (en utfordring for meg som nesten aldri har vært borti en loddebolt...)


 

Dette har jeg ikke hørt om før, har du noen kobligs skjemaer og hvor mye koster en slik regulator(full pakke)?

_________________

Just waiting 4 ABIT KG7 & AMD Palomino :cool:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: arnter på 2001-08-05 22:16 ]

Lenke til kommentar

Du kan også bruke et kjekt lite program som heter SpeedFan, som overvåker temperaturer og kan regulere hastigheten på de viftene som er koblet til hovedkortet enten i forhold til temperatur eller til en fast hastighet du setter. Det er selvfølgelig grenser for hvor mange vifter du kan koble på hovedkortet, men det er ypperlig om du ikke har så mange vifter å kontrollere.

 

Beskrivelse og mulighet for nedlasting finner du på Alfredo Milani-Comparetti's hjemmesider. Link til fila ligger langt nede på sida, så scroll i vei. Programmet fungerer ikke på alle hovedkort, men det står det mer om i beskrivelsen.

 

Det er veldig enkelt å lage 5/7/12V styring til de andre viftene, det er nok justeringsmuligheter for mange av dem.

 

 

_________________

Lars Bjerke

Ansvarlig leder og redaktør,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2001-08-06 01:34 ]

Lenke til kommentar

Jeg har digital doc 5, og er ikke imponert. Det eneste jeg bruker den til er og slå viftene på elelr av. Går ikke ant å regulere hastigheten. Et pluss er at man kan koble til 8 termometer som man kan legge rund i kabinettet.

Noe som også er irriterende er at den har en alarm som piper når voltstyrken blir for høy, og den piper OFTE, og jeg har ikke funnet ut om den går an å slå av. Det er selvfølgelig tøft med dd5, men egentlig ikke verd prisen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-06 13:38, |Flame| skrev:

Jeg har digital doc 5, og er ikke imponert. Det eneste jeg bruker den til er og slå viftene på elelr av. Går ikke ant å regulere hastigheten. Et pluss er at man kan koble til 8 termometer som man kan legge rund i kabinettet.

Noe som også er irriterende er at den har en alarm som piper når voltstyrken blir for høy, og den piper OFTE, og jeg har ikke funnet ut om den går an å slå av. Det er selvfølgelig tøft med dd5, men egentlig ikke verd prisen.


 

Et forslag - RTFM :razz:

Du behøver ikke å slå det av, bare juster opp den akseptable alarm verdien for voltstyrkene. Trykk set knappen et par hundre ganger til du kommer til voltverdiene :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jøss da. Men du bør være oppmerksom på følgende :

 

- De klarer ikke så veldig høye strømstyrker. Kan ikke huske å ha sett rheostater på særlig over 5W. Så om du har en veldig kraftig 120mm vifte, kan du nok muligens få problemer.

 

- De vil "oppføre" seg forskjellig på ulike vifter. La oss si at du har en svær 12V 0.5A vifte (motstand=24 ohm). Hvis du setter på en rheostat på 25 ohm på denne, vil du kunne regulere spenningen mellom 6 og 12 volt. Men om du senere bruker en mindre vifte på la oss si 12V 0.12A, vil du med denne rheostaten kun regulere mellom 9.6 og 12 V, ergo kan det lønne seg med en rheostat med større motstand.

 

- Enkelte vifter klarer ikke å starte hvis de får for liten spenning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først, les om reostater og potensiometre på denne tråden: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...um=12&replies=4

 

Så, er ikke helt sikker på hva du mente, men det går ikke an å redusere effekten(watt) direkte. Det man gjør er å sette inn en motstand som endrer spenningen(volt), og i et stereoanlegg kan jeg garantere at strømen til høytalerne ikke går igjennom potensiometert! det gjør den nesten aldri ellers heller, unntaket er vell viftestyringer som lages selv. Og der bruker man reostater som er store potensiometre...

 

Skal nå lage en ny viftestyring, med minst 2 spenningsregulaterer med kretser på 2A. blir faktisk billigere enn reostater og tåler høyere strøm, og er mye artigere å lage :smile:

Skal ta inn strøm direkte fra 230v'n og lage egen strømforsyning som leverer ca 15v og da får jeg justerbar spenningsregulator fra 6 til 15 Volt og slipper å belaste strømforsyningen!!!

 

gleder meg til jeg får delene :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

bruk Digital doc 5 til å regulere transistorer i stedet.

bruk disse transistorene til å regulere diverse vannpumper eller vannregulerings sylindre for å kjøre vann dit det trengs mest. DD5 setter du da inn temp som den skal reagere på og servo ventilene styrer vannet mot den enheten som er nærmest sin maks temp. Tungvint men djises dissen tingene kallt vifter BRÅKER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...