Mapster Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg trenger hjelp/veiledning til en del valg jeg må gjøre nå, utifra hva jeg ønsker å lære og oppnå med hva jeg lærer. Først og fremst mitt forløbige ultimate mål; programmere spill for flere plattformer i openGL - C++. Men nå til å begynne med har jeg bestemt meg for å holde meg til et plattform. Problemet mitt er vel det at jeg nettopp (en delvis overgang over 6mnd) har byttet plattform, nemlig fra windows til linux. I windows vil jeg si at jeg har en sådan god forståelse for programmering i c++ med opengl (altså ikke noe høyt nivå), hvor jeg har laget to 2d-spill (snake og pacman). Det jeg trenger nå er ett spark i ræven via en bok Det har nemlig holdt meg tilbake en god stund, det at jeg ikke har helt peiling på hvor jeg skal begynne. Hva jeg trenger å lære er hvordan en kompilerer i linux, samt selve grunnmuren til opengl i linux, hvis noen skjønner hva jeg mener :S Altså programmere grunnmuren, kompilere den og ha ett resultat i "Hello world" opengl app. Noen bøker/guider som forklarer dette for meg? Jeg har søkt på google og gamedev etter bøker, men det er jo så mangen forskjellige. Hvilket IDE bør jeg velge? (btw skrivebordsmiljøet mitt er gnome i ubuntu) Håper ikke jeg har oversett svar på dette ellers i forumet :S Og nei, til de som måtte tro det, jeg er ikke en fjortiss som plutselig, midt på natten, fikk ett kick for å lære å programmere.
Frysning Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Du trenger ikke IDE under linux, du kan bruke GCC og Makefiles. Makefiles er det gcc trenger for å kompilere kildekoden din riktig. Du kan kanskje se på Eclipse med C++ og GCC, det syns jeg fungerer fint. Jeg bruker "How to program C++ -Sixth edition", den passer for meg. Det går vel bra å lese på engelsk? Opengl er akkurat som alle andre tredjeparts-kode, du kan jo C++. Du må lese om OpenGL og 3d programmering. The redbook kan lastes ned her.
Mapster Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Engelsk går nok helt fint ja Kjøper meg den jeg då. Fikk kompilert meg en hello world c++ i går via g++, men makefile som du snakker om - det har jeg ikke helt forstått ennå. Det kommer seg vel etterhvert... takk for hjelpen. edit: Steike den boken var dyr Endret 21. oktober 2007 av MapSter
Frysning Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Bestill den på amazon.com, C++ how to program er en god bok.
Mapster Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 Var ikke så ille på amazon nei, men på bokkilden koster den 1600,-
Frysning Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Var ikke så ille på amazon nei, men på bokkilden koster den 1600,- Det er den siste utgaven, 2007. En side er til og med dedikert til hendelsen ved Virginia Tech. Eneste grunnen til at den boken er bedre enn den femte utgaven er at den går igjennom en åpensource 3d-spill motor. Ogre. Samt boostbibliotekene, verdt å få med seg.
Mapster Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 Då er boken bestilt for 660,- på amazon.com
Frysning Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Gode greier, det følger også med aktiveringskode du kan bruke på sidene til forlaget. Der får du tilgang til online stuff. Det tar noen uker før du får den tough, så sant du ikke valgte hastefrakt.
Mapster Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Jeg valgte den nest raskeste leveringen, 6-22 dager vs. 12-36 dager - en forskjell jeg gjerne betaler 25 kroner for. edit: [LØST] Kjapt spørsmål; under kompilering får jeg opp denne feilmeldingen "undefined reference to '*' " - hvor stjerne er en hvilken som helst gl/glu/glut funksjon. kilde: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #include <GL/glut.h> void display(void) { glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT); glColor3f(1.0, 1.0, 1.0); glBegin(GL_POLYGON); glVertex3f(0.25, 0.25, 0.0); glVertex3f(0.75, 0.25, 0.0); glVertex3f(0.75, 0.75, 0.0); glVertex3f(0.25, 0.75, 0.0); glEnd(); glFlush(); } void init(void) { glClearColor(0.0, 0.0, 0.0, 0.0); glMatrixMode(GL_PROJECTION); glLoadIdentity(); glOrtho(0.0, 1.0, 0.0, 1.0, -1.0, 1.0); } int main(int argc, char** argv) { glutInit(&argc, argv); glutInitDisplayMode(GLUT_SINGLE | GLUT_RGB); glutInitWindowSize(250, 250); glutInitWindowPosition(100, 100); glutCreateWindow("Helloworld_Open-gl"); init(); glutDisplayFunc(display); glutMainLoop(); return 0; } Endret 21. oktober 2007 av MapSter
Dead_Rabbit Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Du linker ikke med riktige biblioteker,
tresko Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Jepp, kompilering må bli noe slik: gcc *.cpp -lGL -lGLU -lglut Hvis det ikke funker er det path til libraries som er feil.
Mapster Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 stemmer, jeg er vel litt for vant til automatikk Men jeg fant ut av det en stund senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå