Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje - merking


Shell90

Anbefalte innlegg

Hei jobber på bensinstasjon å trenger å lære litt div bil. Dagens spørsmål går på olje.

Hva betyr merkingen på olje egentlig? F. eks 5w40? Har hørt noe om at 5w sier noe om viskositeten ved lave temperaturer, alltså når man starter opp bilen. Men 40 sier noe om viskositeten ved høye temperaturer, under kjøring.

Men dette sier meg likevel ikke mye siden jeg ikke vet hva det at oljen har en viskositet på 5w ved lave temperaturer? Eller 40 ved høye temperaturer for den saks skyld.

Dessuten lurer jeg på om spesielle biler krever olje med en spesiell viskositet, eller om det er fett hvilken viskositet olja har i forhold til biltype. Hvilke olje anbefaler dere nå om vinteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Olja blir tykkere når det blir kaldere, det burde si seg selv. Viskositet er litt vanskelig å forklare men det er hvor "lang" en dråpe kan bli før den slitner. Altså at snørr har høyere viskositet enn vann hvis man skal ta ett "vanlig" eksempel

 

10W40 er en olje som kan brukest på allt, den er en flott "helårs-olje" for vårt klima

Lenke til kommentar
Det er jo fint du vil lære om dette så du vet mer. Men er det overhode ikke noe sånn grunnopplæring på bensinstasjonen? Er jo greit å vite hva man selger, og evnt kunne hjelpe.

 

Nei det er det som er så dumt. Vi får kun opplæring på kasse å gjøremål, ingenting om bil, produkter ol.

Lenke til kommentar
Olja blir tykkere når det blir kaldere, det burde si seg selv. Viskositet er litt vanskelig å forklare men det er hvor "lang" en dråpe kan bli før den slitner. Altså at snørr har høyere viskositet enn vann hvis man skal ta ett "vanlig" eksempel

 

10W40 er en olje som kan brukest på allt, den er en flott "helårs-olje" for vårt klima

For de fleste biler er det 5-40 som er best rundt hele året.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Syns jo det er flott at du ønsker å lære deg litt om slike ting når du jobber på bensinstasjon. Jobbet selv på en Fina stasjon for en god del år siden, og dengang ble en del av oss sendt på kurs både for å lære om oljer, og dekk, mm. Men den tiden er vel definitivt over, og junk- food er vel kjerneområdet i dag...

 

Viskositet er som du sier, kort sagt tykkelse/flyteevne på oljen. W tallet (det første) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer. Jo lavere tall, jo bedre flyter den ved lav temp, og dette er altså en fordel fordi man får god smøring, og mindre treghet ved kaldstart. Det andre tallet angir populært sagt hvor tynn den er driftsvarm. Mer presist er det oljens bæreevne ved 100 graders temp som angis, jo høyere tall, jo bedre bæreevne har den. Bæreevne er på en måte oljens evne til å beholde en film mellom bevegelige deler. Holder den ikke mål på dette området for vi i prinsippet metall mot metall, og stor slitasje/havari som følge.

 

Oljens kvalitet kan angis på flere måter, med det enkleste og forholde seg til er vel API standard. Første bokstav S er for bensinmotorer, mens første bokstav C gjelder diesel. Andre bokstav angir kvaliteten, og jo lenger ut i alfabetet, jo bedre er oljen. Går fra SA til SM, og CA til CI såvidt jeg husker.

Så en SG olje er altså bedre enn en SF merket olje.

Kvalitet kan også angis med ACEA, en europeisk standard, men denne kan jeg ikke gjøre skikkelig rede for. Men det er vel der bensin A, diesel B, og et tall etter, og i prinsippet er det høyere tall er bedre. Men det er også andre ting som spiller inn som går på utslipp, svovel ol. Så dette systemet overlater jeg til andre å forsøke å forklare, jeg kan det ikke.

 

Generelt er alle "vanlige" oljer, kvalitetsmessig god nok for "vanlige" biler i dag, og som det blir sagt er 10W-40, og etterhvert 5W-40 det mest vanlige å bruke på normale biler. Vil du være helt sikker, se i instruksjonsbok til bilen hva det står.

Lenke til kommentar

ACEAs oljemerking er ikke en ren "kvalitetsmerking" slik systemet fra API er. ACEA merker olje etter bruk/bruksmønster/motortype:

http://www.infineum.com/information/consumer.html

 

Her er kravene til oljens viskositet iht. SAE:

http://www.infineum.com/information/api_ta...%20-%202006.pdf

ikke pdf:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

 

Kravene fra API for å få SM merking:

http://www.infineum.com/information/api_ta...%20-%202006.pdf

 

Kravene fra API for å få SJ/SL merking:

http://www.infineum.com/information/api_ta...%20-%202006.pdf

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Generelt er alle "vanlige" oljer, kvalitetsmessig god nok for "vanlige" biler i dag, og som det blir sagt er 10W-40, og etterhvert 5W-40 det mest vanlige å bruke på normale biler. Vil du være helt sikker, se i instruksjonsbok til bilen hva det står.

Veldig bra innlegg fra pcp men her ble det litt feil. SAEs viskositetssystem sier i seg selv ingenting om kvaliteten til oljen. Det du bør se etter er API merkingen. En API SL eller SM olje vil være bra nok for rundt 90% av alle bensinmotorer/(små)dieselmotorer på markedet, så lenge man velger riktig SAE grad og IKKE praktiserer "longlife" oljeskiftintervall.

 

Vær oppmerksom på at mange bilprodusenter har egne oljespesifikasjoner. Spesielt de tyske bilprodusentene er "kreative" her. Amerikanske og japanske bilprodusenter er bedre men krever ofte spesiell olje på "high-performance" modeller. Se alltid i instruksjonsboken/servicemanual for å finne ut hvilken kvalitet og SAE grad oljen skal ha.

Lenke til kommentar
bar1 Lagt til I dag, 17:38

Veldig bra innlegg fra pcp men her ble det litt feil. SAEs viskositetssystem sier i seg selv ingenting om kvaliteten til oljen. Det du bør se etter er API merkingen. En API SL eller SM olje vil være bra nok for rundt 90% av alle bensinmotorer/(små)dieselmotorer på markedet, så lenge man velger riktig SAE grad og IKKE praktiserer "longlife" oljeskiftintervall.

Takk for den lille "irettesettelsen", du har naturligvis helt rett, og jeg ser nå at den setningen var litt dårlig formulert :blush: . Det burde vært et punktum etter det med kvalitet, slik at det ikke ser ut som det var i direkte sammenheng med hva som er mest vanlig viskositet.

 

Som du sier, det er ingen sammenheng mellom kvalitet og viskositet. :)

Lenke til kommentar
Men har er det noe måling på smøreevnen ved en olje da? Har den noe sammenheng i det hele tatt med viskositeten?

Smøreevne og viskositet er ikke direkte relatert.

 

For at en olje skal få godkjenning fra ACEA og/eller API må slitasjen i en testmotor være under grenseverdier (satt av API og ACEA). Dette gjelder uansett hvilken viskositet oljen har.

 

Ved å følge motorprodusentens anbefalinger bruker du olje som har riktig viskositet. For tykk eller for tynn olje gir økt slitasje.

 

På eldre biler har man ofte oppgitt et stort spenn i viskositeter man kan bruke mens nyere gjerne bare har en anbefaling (en forenkling).

F.eks. min gamle Audi kan bruke alt fra 10W til 20W-50 alt etter temperatur (iht. instruksjonsboken http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eng.html#oil ).

Endret av bar1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Finnes det noen øvre grense for ønsket viskositet når bilen er varm? Med andre ord, er det mulig at oljen blir FOR tyntflytende?

 

Jepp, det er derfor eldre biler kan miste oljetrykket når motoren blir varm. Oljen blir for tynn i forhold til slitasjen på lagrene.

 

Forutsatt at oljepumpa fungerer er oljetrykket bestemt av lagerklaring, dysestørrelse og oljens viskositet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...