Gå til innhold

Slå på Compiz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legger seg vanligvis i System->Preferences

Men kommandoen er:

ccsm

 

Kan startes med å trykke Alt+F2.

 

Dersom du har installert en pakke og ikke vet kommandoen som starter programmet, kan du gå frem på to måter (selvsagt kan du spørre her også), men:

dpkg -l | grep compiz

finner at pakken compizconfig-settings-manager er installert.

dpkg -L compizconfig-settings-manager | grep /bin

Viser vanligvis kjørbare filer som er installert av pakken.

 

Du finner også listen over filer som pakken har installert i GUI i synaptic, etter pakken er installert.

System->Administration->Synaptic

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Legger seg vanligvis i System->Preferences

Men kommandoen er:

ccsm

 

Kan startes med å trykke Alt+F2.

 

Dersom du har installert en pakke og ikke vet kommandoen som starter programmet, kan du gå frem på to måter (selvsagt kan du spørre her også), men:

dpkg -l | grep compiz

finner at pakken compizconfig-settings-manager er installert.

dpkg -L compizconfig-settings-manager | grep /bin

Viser vanligvis kjørbare filer som er installert av pakken.

 

Du finner også listen over filer som pakken har installert i GUI i synaptic, etter pakken er installert.

System->Administration->Synaptic

 

Takk for at du tar deg tid å svare, men jeg er dessverre like langt. Under system så finner jeg ikke noe sted jeg kan aktivere compiz. Jeg oppgraderte fra 7.04 til 7.10 via nettet. Kanskje det er det som er problemet? I 7.04, så fant jeg under system, skrivebordseffekter. Det finner jeg ikke i 7.10? Skal det ikke stå skrivebordseffekter under system i 7.10? Det her er merkelig.

Lenke til kommentar

Som sagt, så skal det IKKE stå «Skrivebordseffekter», men «Apperance» (på engelsk), sannsynligvis «Utseende» i norsk oversettelse.

 

Opprinnelig melding:

Jepp, det er nok det at du har oppgradert fra feisty og beholdt samme hjemme-mappe og dermed gammel GNOME-konfigurasjon fra feisty for brukeren din. Om du hadde opprettet en ny bruker, ville det kanskje være anderledes.

 

Du kan prøve å slette mappene:

~/.gconf*

~/.gnome*

~/.gstreamer*

~/.nautilus*

 

der ~ står for hjemmekatalogen til brukeren din. Så trykker du Ctrl+Alt+Backspace for å starte GNOME på nytt. Da skal den opprette ny standardkonfigurasjon. Om det ikke skjer første gangen du logger inn, så prøv å logge ut og inn igjen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Som sagt, så skal det IKKE stå «Skrivebordseffekter», men «Apperance» (på engelsk), sannsynligvis «Utseende» i norsk oversettelse.

 

Opprinnelig melding:

Jepp, det er nok det at du har oppgradert fra feisty og beholdt samme hjemme-mappe og dermed gammel GNOME-konfigurasjon fra feisty for brukeren din. Om du hadde opprettet en ny bruker, ville det kanskje være anderledes.

 

Du kan prøve å slette mappene:

~/.gconf*

~/.gnome*

~/.gstreamer*

~/.nautilus*

 

der ~ står for hjemmekatalogen til brukeren din. Så trykker du Ctrl+Alt+Backspace for å starte GNOME på nytt. Da skal den opprette ny standardkonfigurasjon. Om det ikke skjer første gangen du logger inn, så prøv å logge ut og inn igjen.

Det du foreslår skal jeg prøve. Takk for hjelpen :thumbup: !

Lenke til kommentar
Som sagt, så skal det IKKE stå «Skrivebordseffekter», men «Apperance» (på engelsk), sannsynligvis «Utseende» i ny standardkonfigurasjon. Om det ikke skjer første gangen du logger inn, så prøv å logge ut og inn igjen.

Nest nederst inne på >System>Brukervalg(finner jeg) >Utseende(og fanen)>Visual effects. Det er kanskje her "the road to haven" befinner seg? Jeg skal i hvert fall prøve det, før jeg gjør noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har en fersk installasjon av 7.10 og finner ikke spor etter "Avanced Desktop Effect Settings" - er det den du mener vil komme etter "compizconfig-settings-manager" er installert?

 

Edit: Ja, etter installasjon dukket det opp. en jeg har problemer med å få hurtigtastene jeg definere til å fungere.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Jeg har en fersk installasjon av 7.10 og finner ikke spor etter "Avanced Desktop Effect Settings" - er det den du mener vil komme etter "compizconfig-settings-manager" er installert?

 

Edit: Ja, etter installasjon dukket det opp. en jeg har problemer med å få hurtigtastene jeg definere til å fungere.

Er den som kommer ved compizconfig ja, som du fant ut ;)

 

Hvilke hurtigtaster har du problemer med å definere? Fungerer helt fint her :)

Lenke til kommentar

:blush: Det viste seg å være dårlige batterier i tastaturet som var grunnen til at tastaturet ikke fungerte :blush:

 

Etter å ha installert compizconfig-settings-manager finner jeg "Custom" under "Visual effects", det burde vært opplyst om at det var mulig med flere valg ved installasjon av flere programmer.

Lenke til kommentar

Når jeg slår på avanserte skrivebords-effekter, så forsvinner toppen av alle vinduer og dialogbokser.

Jeg kan ikke lenger flytte på vinduene. Har jo ikke noe å ta tak i.

Jeg hadde det samme problemet etter noen uker i Ubuntu 7.04, og det fortsatte etter at jeg oppgraderte til 7.10.

Og vifta på skjermkortet (gainward 7800) går opp på samme hastighet som når jeg spiller.

Regner med at det er pga 3D blir aktivert. Er det mulig å hindre dette?

Lenke til kommentar
Når jeg slår på avanserte skrivebords-effekter, så forsvinner toppen av alle vinduer og dialogbokser.

Jeg kan ikke lenger flytte på vinduene. Har jo ikke noe å ta tak i.

Jeg hadde det samme problemet etter noen uker i Ubuntu 7.04, og det fortsatte etter at jeg oppgraderte til 7.10.

Og vifta på skjermkortet (gainward 7800) går opp på samme hastighet som når jeg spiller.

Regner med at det er pga 3D blir aktivert. Er det mulig å hindre dette?

Sjekk at section device i filen /etc/X11/xorg.conf ligner på dette:

Section "Device"
	Identifier	 "Videocard0"
	Driver		 "nvidia"
	VendorName	 "NVIDIA Corporation"
	BoardName	  "GeForce Go 6800 Ultra"
	Option		  "AddARGBVisuals"		"True"
	Option		  "AddARGBGLXVisuals"	 "True"
	Option		  "NoLogo"		"True"
EndSection

 

og at du har denne:

Section "DRI"
	Mode	0666
EndSection

et sted i xorg.conf

 

Du kan også sjekke at du bruker nvida-glx-new og ikke nvidia-glx :

dpkg -l | grep nvidia

De pakkene som har ii forran er installert.

 

sudo aptitude purge nvidia-glx

sudo aptitude install nvidia-glx-new

og en restart burde bytte greit til nyeste nvidiadriver.

Lenke til kommentar
Når jeg slår på avanserte skrivebords-effekter, så forsvinner toppen av alle vinduer og dialogbokser.

Jeg kan ikke lenger flytte på vinduene. Har jo ikke noe å ta tak i.

Jeg hadde det samme problemet etter noen uker i Ubuntu 7.04, og det fortsatte etter at jeg oppgraderte til 7.10.

Og vifta på skjermkortet (gainward 7800) går opp på samme hastighet som når jeg spiller.

Regner med at det er pga 3D blir aktivert. Er det mulig å hindre dette?

Sjekk at section device i filen /etc/X11/xorg.conf ligner på dette:

Section "Device"
	Identifier	 "Videocard0"
	Driver		 "nvidia"
	VendorName	 "NVIDIA Corporation"
	BoardName	  "GeForce Go 6800 Ultra"
	Option		  "AddARGBVisuals"		"True"
	Option		  "AddARGBGLXVisuals"	 "True"
	Option		  "NoLogo"		"True"
EndSection

 

og at du har denne:

Section "DRI"
	Mode	0666
EndSection

et sted i xorg.conf

 

Du kan også sjekke at du bruker nvida-glx-new og ikke nvidia-glx :

dpkg -l | grep nvidia

De pakkene som har ii forran er installert.

 

sudo aptitude purge nvidia-glx

sudo aptitude install nvidia-glx-new

og en restart burde bytte greit til nyeste nvidiadriver.

 

 

Takk. Jeg hadde nvidia-glx, og ikke nvidia-glx-new.

Lenke til kommentar
Når jeg slår på avanserte skrivebords-effekter, så forsvinner toppen av alle vinduer og dialogbokser.

Jeg kan ikke lenger flytte på vinduene. Har jo ikke noe å ta tak i.

Kjekt å vite: Hold nede ALT og klikk (venstre museknapp) inni vinduet og dra så skal du kunne flytte på vinduet uten å måtte trykke på selve ramma (hvis det var slik at du hadde en vindushåndterer kjørende, men manglet vindudekoratør/-rammer).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...