Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3


Anbefalte innlegg

Stille her nå som alle har fått hver sin e-3 ?

 

Forsker vilt på C-AF selv om dagen. Det ser ut til at det er en trace funksjon, selv om manualen er i særklasse syltnn på dette punktet. Dersom du velger gruppe(Dynamisk AF punkt) Så er det mulig å få flyttet fokus rundt på alle punkter også de utenfor gruppen etter at du først har fått fokus på et punkt i gruppen. Men kameraet forteller deg ikke hvilket punkt som er aktivt.

 

Ellers så er valget Skiftenøkkel 1/b/button timer et greit tips og sjekke ut.

 

Største forskjellen til e-510 i bildekvalitet er opplagt at man har gjort kraftige forbedringer i kurver, slik at Dynamisk Omfang oppleves som mye bedre. (Det er bedre og, men det er en annen sak). Eksponering av skyer og landskap er vesentlig forbedret.

 

Det største problemet med E-3 er at de slepper det midt i verste mørketiden !

 

Noen andre som har problemer med kommunikasjon mot linser ved linsebytte (f_._) ?

 

Noen som har hørt noe ang Grep/ryggsekk ? Har ikke fått noen kvittering hverken på registrering av plan om å kjøpe for å bli godkjendt for ryggsekk, eller mottak av email med kjøpsbevis.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stille her nå som alle har fått hver sin e-3 ?

 

Forsker vilt på C-AF selv om dagen. Det ser ut til at det er en trace funksjon, selv om manualen er i særklasse syltnn på dette punktet. Dersom du velger gruppe(Dynamisk AF punkt) Så er det mulig å få flyttet fokus rundt på alle punkter også de utenfor gruppen etter at du først har fått fokus på et punkt i gruppen. Men kameraet forteller deg ikke hvilket punkt som er aktivt.

 

Ellers så er valget Skiftenøkkel 1/b/button timer et greit tips og sjekke ut.

 

Største forskjellen til e-510 i bildekvalitet er opplagt at man har gjort kraftige forbedringer i kurver, slik at Dynamisk Omfang oppleves som mye bedre. (Det er bedre og, men det er en annen sak). Eksponering av skyer og landskap er vesentlig forbedret.

 

Det største problemet med E-3 er at de slepper det midt i verste mørketiden !

 

Noen andre som har problemer med kommunikasjon mot linser ved linsebytte (f_._) ?

 

Noen som har hørt noe ang Grep/ryggsekk ? Har ikke fått noen kvittering hverken på registrering av plan om å kjøpe for å bli godkjendt for ryggsekk, eller mottak av email med kjøpsbevis.

 

Goffen

 

Jeg ringte til Olympus i går etter å ha fakset kvittering og garantikort til dem på fredag. De sa de hadde mottatt all informasjonen de trengte. :new_woot:

 

Må si meg enig i Mørketidsproblemet, med høysesong på jobben, og mørke stort sett de tidene på døgnet man ikke er på jobb, begrenser foto mulighetene litt. Får håpe det blir litt bedre utover våren.

 

Jeg holder foreløpig på med tester. 50mm er utrolig deilig å bruke nå, dersom man har "greit" med lys, veldig mye raskere enn på E1 og E510. 35-100 er også mye raskere. 14-54 har jeg synes vært grei å bruke hele tiden, er spent på hvordan SWD objektivene er. Har planer om å skaffe meg 50-200SWD. Og selvsagt 90-250 om jeg skulle vinne i Lotto :)

 

Søkeren er veldig bra sammenlignet med tidligere. Eneste problemet jeg har er at med briller, må jeg av og til "flytte" øyet for å se alt i søkeren/status baren nederst i bildet.

Lenke til kommentar

Fant en stor forbedring i UI i går.

 

Bruker selv antishock mye ifm stativ. Og denne har alltid irritert meg iog med at den ikke er tilgjengelig fra statuspanelet. Det er den ikke fremdeles, men nå er det bare å sette den permanent på, og så får man et ekstra sett med "drive" settinger. Dvs enkeltbilde uten antishock, enkeltbilde med, tidsforsinket bilde med/tidsforsinket uten etc....

 

Goffen

Lenke til kommentar
Fant en stor forbedring i UI i går.

 

Bruker selv antishock mye ifm stativ. Og denne har alltid irritert meg iog med at den ikke er tilgjengelig fra statuspanelet. Det er den ikke fremdeles, men nå er det bare å sette den permanent på, og så får man et ekstra sett med "drive" settinger. Dvs enkeltbilde uten antishock, enkeltbilde med, tidsforsinket bilde med/tidsforsinket uten etc....

 

Goffen

 

Høres wicked ut. Det må jeg prøve. :) takk for tips

Lenke til kommentar

I går ringte det en kar fra Olympus Norge for å verifisere adressen min. Jeg forstod selvfølgelig med en gang at det var i forbindelse med kampanjen om batterigrep og sekk, så jeg spurte selvfølgelig om når de regnet med å sende disse ut. Svaret var at de holdt på å pakke sakene nå, og regnet med å få sendt de samme dag (altså i går).

Nå blir det bare å vente i spenning på leveranse fra Olympus :)

Lenke til kommentar
I går ringte det en kar fra Olympus Norge for å verifisere adressen min. Jeg forstod selvfølgelig med en gang at det var i forbindelse med kampanjen om batterigrep og sekk, så jeg spurte selvfølgelig om når de regnet med å sende disse ut. Svaret var at de holdt på å pakke sakene nå, og regnet med å få sendt de samme dag (altså i går).

Nå blir det bare å vente i spenning på leveranse fra Olympus :)

 

Hmmm. De har ikke ringt til meg... Betyr det at jeg ikke har kommet meg igjennom systemene, eller betyr det at adressen min er klar som blekk?

 

Er litt nifst at det ikke har kommet noen som helst form for kvittering.

 

Goffen

Lenke til kommentar
I går ringte det en kar fra Olympus Norge for å verifisere adressen min. Jeg forstod selvfølgelig med en gang at det var i forbindelse med kampanjen om batterigrep og sekk, så jeg spurte selvfølgelig om når de regnet med å sende disse ut. Svaret var at de holdt på å pakke sakene nå, og regnet med å få sendt de samme dag (altså i går).

Nå blir det bare å vente i spenning på leveranse fra Olympus :)

 

Hmmm. De har ikke ringt til meg... Betyr det at jeg ikke har kommet meg igjennom systemene, eller betyr det at adressen min er klar som blekk?

 

Er litt nifst at det ikke har kommet noen som helst form for kvittering.

 

Goffen

Adressen min står vel på "profilen" min hos olympus fra når jeg registrerte meg. I tillegg, sto adressen på kvitteringen jeg sendte inn (kvitteringen ble tatt med E-3, så det bør ikke være noen tvil :) )

Jeg prøvde å kontakte Olympus gjennom deres kontaktskjema angående når disse tingene blir sendt ut, men har ikke fått noe svar. Håpte jeg skulle motta det før jul, men det ser skummelt ut.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok tatt en telefon for å høre om de har fått dere med på listen. Jeg spurte etter bekreftelse når jeg sendte inn kvitteringen, og fikk svar fra Kjell Mentzoni:

 

Hei,

 

Takk for at du valgte Olympus E-3!

 

Best regards /Med vennlig hilsen

Kjell Mentzoni

Key Account Manager

Consumer Digital Imaging

 

Mener jeg hadde lagt inn adressen når jeg registrerte meg, men han som ringte meg hadde tydligvis søkt meg opp på nett, for han hadde funnet både den nye og den gamle adressen min. Jeg fikk med andre ord bekreftet Erik Pontoppidans :)

 

Jeg er utolmodig av natur, og de gangene jeg har prøvd å smøre meg litt, så går det alltid galt! Jeg er for føre-var-taktikk og mottoet "spør heller en gang for mye når du venter på noe godt"

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Noen førsteinntrykk fra en amatør (som ikke har noe erfaring med speilrefleks, og kommentarer baseres på hva jeg er vant med fra Fujifilm S9600):

-Flott kamera, skal ikke gjennta alle positive inntrykk som også står i tester.

Resten er små negative ting:

-Live View var kanskje noe dårligere løsning enn forventet (men så er jeg vant med vanlig digitalkamera, og vet jo at det var en noe begrenset løsning). Uansett blir det nok en vanesak, men det var uvannt at man ikke fokuserer ved å trykke utløseren halvveis ned (men bare trykker helt ned så fokuserer den og tar bilde), men man kan fokusere uten å ta bilde med AEL/AFL-knappen.

-Tung linse i forhold til hva jeg er vant med (men det bør man vel forvente av kvalitetsoptikk), og derfor blir jeg litt sliten i venstre hånd, spesielt siden zoom-ringen er så tett inntil huset. Den er også en god del tyngre å vri enn det jeg er vant til fra S9600 er utrolig deilig med passe motstand så det går raskt men stabilt å zoome.

-Hjul for pekefinger er uvant å bruke (oppleves noe tungvint, men det er sikkert en vanesak). Hjulet for tommelfinger er ikke like lett å manøvrer pga. plassering og at det er tyngre enn det jeg er vant med.

-Knappene øverst på kamera på venstre side får jeg ikke til å trykke og samtidig ha noe naturlig grep om kameraet med venstre hånd.

-Knapper under display finner jeg heller ikke naturlig å trykke på dersom jeg skal holde kameraet med et naturlig stabilt grep.

-Av/på-knapp er jeg vant å ha på pekepinger for enkelt å kunne skru av/på kameraet når jeg holder det med vanlig grep med kun en hånd (høyre), her er det mer krunglete.

-Ikke helt komfortabel med hvordan hodet kommer inntil søkeren (men det går vel ann å bytte ut gummien rundt - da det er denne som gjør at jeg føler noe er litt feil).

-Automatisk lysstyrke på LCD-skjerm er jo håpløst når det varierer i styrke når man skal evaluere bilder (+går i strømsparing + man kommer kanskje inntil sensoren som gjør at det dimmer) - men kan selvsagt skrues av. Allikevel hadde en mellomting vært bra, dvs. automatisk regulering men ikke så mye varierende. Mulig noen instillinger hjelper.

-Har ikke helt forstått hvordan fokuseringen jobber i forhold til om man ønsker å ta mange bilder raskt etterhverandre, men regner med litt lesing, prøving, og evt. innstillinger så blir ikke dette noe problem..

 

Husk at dette er objektivt flisespikkeri, og det meste er nok vanesaker. Og det er ikke generelle bedømninger, men egentlig ren sammenligning med mitt tidligere kamera...

Lenke til kommentar
Husk at dette er objektivt flisespikkeri, og det meste er nok vanesaker. Og det er ikke generelle bedømninger, men egentlig ren sammenligning med mitt tidligere kamera...

Dette er som du sier mye vanesaker. Det vil være morsomt om du tar en sammenligning mellom E-3 og S9600 til sommmeren. Da kan det hende at det S9600 som lider av det ene og det andre :)

 

Tom

Lenke til kommentar

Fikk en hentelapp i posten i dag :)

 

Fra Atlas Ekspedisjon eller noe... nærmest løp på posten for å sjekke* hva det var for noe.

 

På posten kom de med en liten eske, som det sto Olympus på på pakkseddelen :)

 

Så nå har jeg Batteri grepet HLD-4 til E-3en min :w00t:

 

Synes det var litt rart at ryggsekken ikke var der, men den kommer vel litt senere(?).

 

Har ikke testet batteri (AA) adapteret som fulgte med, men grepet tar som kjent to BLM-1 batterier i motsetning til SHLD-2 til E-1 som brukte ett BLL-1 batteri. Grepet i horisontal stilling er veldig bra på E-3 sammen med vertikalgrepet i mine hender, skulle nesten tro at det var støpt etter min hånd... Vertikalen har litt dårligere passform pga batterdøra og plasseringen av batteriene. Disse ligger ved siden av hverandre med lengste side "innover" i grepet, som fører til at grepet er over 6cm bredt.

 

Døra til batteriet på E-3 kameraet passer fint inn i grepet og låses fast. Grepet har også i tillegg til utløser, de to valg-hjulene som er foran og bak på kameraet, Fn knapp og fokuspunkt velger. Samt låseknapp for å slå av knappene på grepet.

 

Byggekvaliteten er det ikke noe å si på - samme solide følelse som E-3.

 

 

 

(*) Viste at dette var fra olympus, da jeg har handlet fra et annet firma som bruker dem.

Endret av WildEye
Lenke til kommentar

Jeg ventet til det lengste før jeg pakket sammen og dro til Haugesund for julen, men neida, ingen pakke i dag heller. Satser på at det kommer i romjulen, slik at dama tar det med når hun reiser nedover..

 

Fikk derimot 50mm macro fra USA, så må vel nesten konkludere med at 1 av 2 ikke var så verst ;) Jeg var bekymret i går for at det ikke skulle komme før jul, det var ikke særlig til vær på Gardermoen i går.. men UPS besluttet heldigvis å ha en ekstra utkjøring på kvelden

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Mitt grep kom i går, så de har tydeligvis kontroll på innsendte saker. Det gikk egentlig mye raskere enn forventet. Positiv overraskelse, men jeg syns fremdeles at det er en snodig policy å ikke kvittere pr mail el.l for mottak av dokumentasjon etc.

 

Nå når fridagene setter inn kommer selvsagt drittværet og. Men føre eller senere må det vel gå an å få tatt noen utebilder med e3...

Ville egentlig bare ønske dere alle en God Jul.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg ventet til det lengste før jeg pakket sammen og dro til Haugesund for julen, men neida, ingen pakke i dag heller. Satser på at det kommer i romjulen, slik at dama tar det med når hun reiser nedover..

 

Fikk derimot 50mm macro fra USA, så må vel nesten konkludere med at 1 av 2 ikke var så verst ;) Jeg var bekymret i går for at det ikke skulle komme før jul, det var ikke særlig til vær på Gardermoen i går.. men UPS besluttet heldigvis å ha en ekstra utkjøring på kvelden

Av interesse, hvor kjøpte du 50mm fra, og hva betalte du, inkludert frakt og MVA? :)

 

Gratulerer med kongeobjektiv, sikler på det samme selv.

Lenke til kommentar
Erfaringsmessig med litt regning selv har jeg kommet til cirka 25 % rabatt ved kjøp over dammen. :) Nok på rimelig dyre objektiver, for lite for ting som kan fucke seg, namely kamera.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe E3 i USA etter å ha sett "åpningsprisen" til Japanphoto. Men med den modifisserte prisen, samt grep og ryggsekk kampanjen de har var forskjellen i $ ikke nok til å få meg til å velge vekk den norske forbrukerkjøpsloven.

 

Har derimot kjøpt 50mm f2, 35-100mm f2, teleconverter 1.4x og avstandstykke ex-25, i USA for under halve prisen her hjemme. Kombinert over 3 ferie turer i USA.

 

Kommer nok til å bestille neste linse fra USA også. Sikler på 90-250mm'ern som i Norge koster ca 51 tusen, mens den på B&H koster $5300 sist jeg sjekket. med dagens dollarkurs blir det: ca 30 tusen(gått opp litt siden november, da var kursen på 5.4) ... 21 tusen i forskjell... (vel må betale mva, så det er ikke helt riktig,) legg på ca 8 tusen i mva, og vi snakker om 13 tusen kr i forskjell...

 

Ca samme blir det for 50-200 swd tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...