Gå til innhold

Trådløst hjemmenettverk med Telenor


hhagaz

Anbefalte innlegg

Jeg har i den senere tid gjort noen forsøk på å sette opp et trådløst hjemmenettverk med internettforbindelse hjemme hos mine foreldre, uten særlig hell. Jeg faktisk prøvd med to forskjellige routere, begge gangene med samme resultat. Alt går fint helt til det siste steget i prosessen, når routeren skal teste internettforbindelsen. Selv om jeg bruker PPPoE oppsett med korrekt brukernavn og passord "finner" ikke routeren internettforbindelsen. Nettet fungerer fint når jeg kobler opp kun via ADSL-modemet, og "internett"-dioden på routeren lyser som den skal når den står tilkoblet. Telenor er jo ikke akkurat veldig behjelpelige i sånne saker, så håper noen her kan hjelpe meg! :)

 

Er forresten et gammelt Nokia-modem og en splitter ny Belkin router om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har i den senere tid gjort noen forsøk på å sette opp et trådløst hjemmenettverk med internettforbindelse hjemme hos mine foreldre, uten særlig hell. Jeg faktisk prøvd med to forskjellige routere, begge gangene med samme resultat. Alt går fint helt til det siste steget i prosessen, når routeren skal teste internettforbindelsen. Selv om jeg bruker PPPoE oppsett med korrekt brukernavn og passord "finner" ikke routeren internettforbindelsen. Nettet fungerer fint når jeg kobler opp kun via ADSL-modemet, og "internett"-dioden på routeren lyser som den skal når den står tilkoblet. Telenor er jo ikke akkurat veldig behjelpelige i sånne saker, så håper noen her kan hjelpe meg! :)

 

Er forresten et gammelt Nokia-modem og en splitter ny Belkin router om det skulle ha noe å si.

En ruter skal kun stå rett i adsl modemet, så oppsettett ditt blir slik

 

Veggen - Modem - TråløsRuter

 

Håper du skjønte :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, men dette var noe jeg allerede visste. :)

Ruteren står koblet i en av LAN-portene på modemet og alle diodene som skal lyse, lyser. Tror nok ikke oppkoblingen er problemet her, da alt er koblet i henhold til brukerveiledning.

Men kom gjerne med andre forslag!

Lenke til kommentar
Bruker PPPoE dialer. Jeg bruker også hele brukernavnet ja, inkludert @online.no (har prøvd både med og uten). :)

 

Du bruker ikke PPPoe dialer når Belkin routeren er tilkoblet ,eller ?

 

Når du bruker router skal brukernavn/passord fylles inn i routeren.

Ruteren tar seg av pålogging i stedet for PPPoe dialer.

Lenke til kommentar

Er ingen egen WAN inngang nei, modemet skal inn i inngangen hvor det står "connection to modem". Hadde jeg koblet noe feil ville vel ikke alle diodene lyse som de skal?

 

Jeg tenkte kanskje det kunne ligge noe i det at Telenor bruker PPPoE dialer i motsetning til de fleste andre leverandører, men da ville vel flere hatt samme problemet regner jeg med.

Lenke til kommentar

Er det noen andre instillinger du kan endre på i ruteren? VCI/VPI el.

 

Etter at du har satt opp ruter med brukernavn og passord. Prøv å ta strømmen på både modem og ruter. Så gir du modemet strøm, og venter til det er ferdig synket opp mot sentralen før du starter opp ruteren.

 

Har det nokia modemet kun en port ut? Nokia modem er ikke blit særligt brukt i trondheim, så ikke sett dem noe. Eneste jeg har sett fra nokia tror jeg var modemrutere, da de hadde fire porter for å koble til datamaskiner.

 

Er ikke bare Telenor som bruker PPP, NGT bruker på gamelt utstyr PPPoA, noe som er værre å få til en oE. Og på nytt utstyr bruker også NGT PPPoE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...