Ozwald Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Har nettopp begynt å bruke miranda og må si jeg er meget fornøyd, samtidig som alt ikke er like helt 100% ennå og jeg har en følelse om at jeg ikke er den eneste nye Miranda brukeren som blir litt forvirret i begunnelsen. Så jeg lagte denne tråden hvor vi kan anbefale plugins til hverandre, og generelt hjelpe til me å få en stabil miranda opp å kjøre! Miranda: Miranda er en lynmeldingsklient med støtte for mange protokoller, MSN/ICQ/IRC/JABBER/osv, dette betyr generelt at du kan bruke Miranda istedenfor din vanlige msn/o.l klient. Det spesielle med Miranda er at du kan tilpassse og forandre på nesten alt, inkludert utseende og funksjoner. Grunnen til dette er at det er Open Source og har en plugins funksjon, noe som gjør at privatpersoner kan lage plugins til det. Dette har ført til at det er en haug med plugins til programmet. Minuset med Miranda er at du fort kan gå deg litt bort i leting av plugins og i å finne ut hvilke plugins du bør ha, derfor har vi denne tråden til å hjelpe hverandre på riktig vei! Det kan også være en del knoting i begynnelsen for å få det til å være akkuratt slik du vil ha den. Plugins: Utseende: Modern Contactlist - gir en større mulighet til å skinne kontaktlisten, du kan laste ned themes her. IEView - gir deg større mulighet til å tilpasse "send/recieve"-vinduet, krever at du har tabsRMM. SmileyAdd. - du kan bytte ut og legge til egne smiley pakker. Funksjonalitet: My Details -legger til en boks øverst i kontaktlisten med ditt navn, avatar ol. Tipper - viser informasjon om kontaktene i kontaktlisten når du holder musen over. Nudge dessverre er det ingen skikkelig plugin for webcam, så dette er ikke støttet av Miranda for øyeblikket. Miranda skaffes HER! Start-up Guide: Miranda er litt anderledes enn vanlig MSN, og du må derfor helt inn på options for å skrive inn din mail og passord. Du trykker først på kronen oppe i venstre hjørne, så velger du "Options", deretter navigerer du til Network og MSN. Der skriver du inn din mail og ditt passord, trykker Apply og går ut av options. For å logge på msn, trykker du på mannen som er oppe til venstre, velger msn og deretter velger du en online status; med andre ord en hvilken som helst status som ikke er "off-line". Deretter blir kontaktlisten fylt inn, og du kan begynne å chatte! Din første plugin/addon: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For å få dere igang starter jeg med å gå skrittvis igjennom hvordan du skal installere "Modern contactlist" pluginen. Navigèr til http://addons.miranda-im.org Deretter, siden du vet hva pluginen heter, søker du i søkeboksen (under logoen oppe til venstre) etter "modern contactlist". Dette vil i de fleste tilfeller gi deg link til pluginen. Først leser du og ser om det er noe ekstra du trenger, i dette tilfellet nei, så da er det bare til å laste ned. Etter du har lastet ned, pakker du ut alle filene fra .zip filen. Som du ser er det bare en enkelt .dll fil i denne, og da er det bare å kopiere den filen over i "Plugins" mappen i Miranda IM mappen der du installerte programmet(C:/Programfiles/Miranda IM" er default). Etter dette er det bare å restarte Miranda, så er modern contactlist installert, og klar til bruk! Da er det bare å laste ned et tema du vil bruke, det finner du her:http://addons.miranda-im.org/index.php?act...splay&id=93 Etter du har funnet et tema du liker, laster du det ned og pakker det ut hvor du vil(bare du husker hvor). Nå går du tilbake til Miranda, inn på "Options" så til "Customize" og velger "Contact List Skin". Trykker på browse knappen og finner fram til themet du nettopp pakket ut, der vil det være en .msf fil som du nå skal velge. Trykk apply på begge knapper, gå ut av Options og gled deg over ditt nye tema! La ved et vedlegg av hvordan Miranda kan se ut etter noen modifikasjoner. Forslag til plugins jeg bør legge til, så bare skriv! La diskusjonen gå om Miranda! Jeg lurer imidlertid på om noen vet om en plugin som gir en liten popUp når noen snakker til deg? Endret 15. oktober 2007 av Ozwald
Mr Walrus Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Det så fancy ut. Skal prøve det ut nå Argh! Får ikke lagt til MSN kontaktene mine! Endret 15. oktober 2007 av Noobish_Geek
Ozwald Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Skrevet 15. oktober 2007 Dette skal gå automatisk, du må nok trykke på mannen oppe til venstre -> msn -> Online. så logger du deg på, også blir kontaktene automatisk lagt til. Du skriver inn mail og passord i Options-> Protocol->msn, hvis du ikke har gjort det.
GibsonLesPaul Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Hadde du giddet å skrive hvordan vi kobler til Msn? Skjønte ikke mye
Ozwald Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Skrevet 15. oktober 2007 Det er nå gjort, er det mer jeg skal legge til er det bare å si ifra!
GibsonLesPaul Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Tusen Takk! Det hjalp meg veldig, veldig fin guide
Skagen Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Håpløst program. Har holdt på i 20 minutter nå på å finne ut hvordan man kobler til MSN. Noen tips?
Mr Walrus Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 (endret) YaY, Virka! Hvilket tema har du Ozwald? Endret 15. oktober 2007 av Noobish_Geek
Ozwald Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Skag1: Det er en guide i første innlegg, hvis det fortsatt er noe du sliter med, så gjerne forklar litt dypere. Tema som jeg bruker er: IEView: GoneDark Modern Contactlist: Dreamtheme Message Window Skin:Dreamtheme(ligger i samme fil) Endret 15. oktober 2007 av Ozwald
Skagen Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Fikk det til nå, men må si Miranda blir litt vel avansert for meg. MSN, etter litt konfigurering, fungerer ypperlig for meg.
Mr Walrus Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Skjønner ikke helt hvor jeg skal legge forskjellige temaer og addons. En FAQ et sted?
Ozwald Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Miranda er litt avansert ja, men når du først har investert litt tid i det, blir det fint! Addons legges inn i "Plugins" i mappen du installerte Miranda i, dvs. etter standard installasjon legger du f.eks "IeView.dll" i C:/"Program Files/Miranda IM/Plugins". Det er noen plugins som er litt anderledes, så det er greit å lese i "Readme" filen, som ofte finnes i en "Docs" mappe i zipfilen du laster ned. Der står det som oftest(Ivertfall hvis det er noe spesiellt) hvordan du skal installere pluginen. Forøvrig, her er en guide:http://wiki.miranda-im.org/How_to_install_plugins Endret 15. oktober 2007 av Ozwald
stoffix Skrevet 19. oktober 2007 Skrevet 19. oktober 2007 Det er lurt å lage en mappe i miranda mappa kalt skins, der man legger skinnene. selv bruker jeg updater plugin i tillegg til det du har nevnt (som jeg husker). man kan også finne skins på www.deviantart.com. såvidt jeg vet, så kan man bruke IEview med scriver også, stemmer ikke dette? du bør gjøre "din første plugin/addon" mer markert, så den er lettere å se. ang. popups, så finnes det i allefall to slike plugins, en avansert, og en mindre avansert. jeg vet ikke hvordan disse brukes eller konfigureres, siden jeg ikke ønsker popups. du kan gjerne legge til i guiden din hvordan man setter/skifter avatar, og gjerne også hvordan man skifter "friendly name". du bør også ta trinnene via hovedmenyen, og ikke ikoner i kontaktlista, da det ikke er alle som har disse. min kontaktliste består KUN av en tekstliste av kontaktene mine, ingen ikoner eller avatarer el.l. Håper du har fått noen gode tips, og jeg håper denne tråden får flere till å innse hvor bra miranda im er. hovedgrunnen til at jeg falt for miranda i utgangspuntet var det lave minnebruket, det kan kanskje også nevnes?
the_auditor Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) La inn miranda i mårrest og etter en dag med custing er jeg endelig iboks! for et fantastisk program Ikke spør meg hva jeg har gjort, fordi jeg har fått haugevis med feilmeldinger og brukt google/miranda forumet flittig. Kan si at jeg bruker satin themet som er det samme som jeg bruker i vista. Har prøvd å få miranda til å bli pin-to-desktop, men har gitt opp. Fører til at krasjer Og ifølge han som laget clist_modern kommer han aldri til å fikse det Trur jeg skal fikse litt på ikonene til venstre for navnene i lista, noe litt mer anonymt. Endret 28. oktober 2007 av Zalaam
Ozwald Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Skrevet 29. oktober 2007 Utrolig bra, for en genial løsning! Du kan ikke bruke et annet windowsprogram for å pinne det? Eller er det det du har gjort kanskje? Får vel ta en oppdatering av førstepost en av de nærmeste dagene, mye skole for tiden..
stoffix Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 @zalaam er det et ie view-skin du bruker i samtalevinduet? hvis du vil ha noe mer anonymt av ikoner i kontaktlista, så hvorfor ikke ta dem helt bort? det har jeg! min kontaktliste er ganske lik, bare at jeg har kun den første linja på hver kontakt, og en mørk gjennomsiktig bakgrunnsfarge, istedet for en striplet hvit som du har.
the_auditor Skrevet 29. oktober 2007 Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Utrolig bra, for en genial løsning! Du kan ikke bruke et annet windowsprogram for å pinne det? Eller er det det du har gjort kanskje? Har prøvd begge deler. Fant til slutt en windows program som skulle gjøre jobben, men også dette førte til miranda krasj. @zalaamer det et ie view-skin du bruker i samtalevinduet? hvis du vil ha noe mer anonymt av ikoner i kontaktlista, så hvorfor ikke ta dem helt bort? det har jeg! min kontaktliste er ganske lik, bare at jeg har kun den første linja på hver kontakt, og en mørk gjennomsiktig bakgrunnsfarge, istedet for en striplet hvit som du har. ie-view ja Genial ide med fjerning av ikonene, skal også fjerne andre linjen som du har gjort trur jeg. Takk for tipset edit: hvordan fjernet du de tha stoffi? Endret 29. oktober 2007 av Zalaam
stoffix Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 inne i instillingene, så velger du å bare velge alternativene fra clist_modern.dll. så velger du "row items" i lista til høyre. så velger du fanen for ikon. så setter du en hake både i "hide icon when showing avatar" og "draw icon in avatar space" det dette gjør er å tegne ikonet i "avatar-ruta", som du har valgt at ikke skal vises
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå