Gå til innhold

90kg -> 75kg før jul... Mulig?


Anbefalte innlegg

Hepps.

 

Er det mulig uten alt for stor helsemessig risiko å redusere vekta med 15kg før jul? :)

Jeg er nå tett oppunder 90kg og vil gjerne ned på mellom 75 og 80 kg. Hva er det som fungerer best?

Jeg har en ergosykkel stående som jeg evt. kan bruke :)

 

Mtp tid så jobber jeg full dag og har en liten en på 2 år. Så det er ikke så mye overskudd av tid :)

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du var større, eller om du var veldig fet så ville det være mulig, men iom. at du "bare" veier 90kg så tror jeg ikke det. 2,5 måned igjen til jul og du vil gå ned 70,000-105,000 kalorier, det blir å slanke seg 1400 kalorier om dagen i 75 dager. Tror ikke du har så mye fett på kroppen at du klarer det. Vet du noe om hva fettprosenten din er eller hvor mange kilo fett du har?

Lenke til kommentar
Mageøvelser som situps, rotasjon, crunches, masse cardio, drikke skummetmelk, spise mer protein og mindre mettet fett, og forsøke å trappe ned littegrann på kalorier totalt... det funker :)

Man kan vel ikke punktbrenne fett? Er det ikke bedre å trene øvelser som forbruker mye karbo hydrater, evt trene store muskelgrupper som fører til at kroppen forbruker mer energi?

Lenke til kommentar
Man kan vel ikke punktbrenne fett? Er det ikke bedre å trene øvelser som forbruker mye karbo hydrater, evt trene store muskelgrupper som fører til at kroppen forbruker mer energi?

 

 

skal man få synlige magemuskler, så må man trene mage, sier vel seg selv...

går ikke ann og punktfjerne nei, men med mengder av mageøvelser og MYE cardio treing, og ett bra kosthold kan man komme langt med vaskebrettet.. :p

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte samme tanken for et par uker siden. Veide da 95 kg, og tenkte å ta av meg 20 kg før jul (20 desember.). Det har nå gått 2 uker og jeg veier nå 90 kg. Det eneste jeg har gjort er å legge om kostholde til å spise mer sunnere løsninger. Gikk veldig mye pizza og annen dritt mat til middag, spiser heller ikke godteri. Har ikke hatt noen spesiell form for trening enda, har jogget et par ganger + at jeg har gått hjem i stede for å ta trikk/buss. Skal etterhvert begynne å jogge regelmessig + trene styrke så jeg ikke mister all for for muskler.

 

Jeg trur det er fult mulig å klare 15 kg innen jul.

Lenke til kommentar

tviler på at det er sunt å gå ned såpass mye i vekt så kjapt. det kommer antakeligvis kjapt tilbake igjen fordi du ikke greier å holde dietten etter perioden. Hvis du har store kaloriunderskudd vil kroppen din reagere ved å lagre så mye som mulig, dette gjør at det vil gå saktere.

 

Selv gikk jeg ned fra litt over 85 til 70 på ca. 20 måneder, men jeg fiksa ikke kostholdet før etter et halvt år. Samtidig fikk jeg mer muskler og ble rundt 6 cm høyere. Nå har jeg begynt å bygge opp muskler og ligger på 74-75. Jeg har forøvrig aldri brukt noen form for kosttilskudd, og har heller ikke trent særlig aktivt med vekter.

Lenke til kommentar

Absolutt mulig(litt avhengig av hvilken kroppsbygning du har, høyde osv.)

Jeg startet på 107kg i april og veide 80kg i starten av august. Jeg er forøvrig rundt 185cm høy.

 

Jeg gikk på relativ hard diett. Jogget jevnt og trente mellom 3 og 5 dager i uken med styrketrening.

 

Etter august så la jeg kostholdet litt tilbake mot det normale og kuttet ned på kardio trening. Styrketrening har jeg for øyeblikket 3-4 ganger i uken og trives med det. Sist gang jeg veiet meg så tror jeg det var rundt 82-83kg. Og det er rundt der jeg vil holde meg.

 

Ser at noen tipser om veiledning fra f.eks.elixia og det ville jeg absolutt ikke anbefalt. De setter opp programmer som er kjedelige og demotiverende. Les deg frem til informasjon rundt trening på egenhånd. Da vil du få en dypere forståelse for hva du gjør og hvorfor og det vil sannsynligvis være motiverende.

 

Ta også og husk å dokumentere fremgangen din. Det er alltid litt ekstra motiverende og se hvordan kroppen forandrer seg i positiv retning :)

 

*Edit, jogging kan være vanskelig og kjedlig i begynnelsen og jeg kan absolutt anbefale og prøve å svømme i stedet. Jeg svømte 5 ganger i uken før jeg startet og jogge og det gir absolutt resultater det også(selv om det ikke er like effektivt som jogging)

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Husk at 0,5 til maks 1 kg i uka er det realistiske og gå ned om man veier under 100kg.

Først vil man gå ned en del pga glykogen og væske første uken og dette kommer tilbake når man er ferdig på en diett.

Har akkuratt redusert fettprosenten med 10 prosent og itillegg til det over så er det kjekt å vite at:

 

Siden du spiser litt mindre en før dvs kaloriunderskudd så er vektløfting kun før å beholde muskelaturen mest mulig og forbrenning av kalorier, man vil ikke bygge noe mukelatur på kaloriunderskudd.

 

Om du kutter 500 kcal i maten og trener for 500 kcal (min) pr dag gir dette totalt 1000 kcal i minus pr dag = ca 0.7-1kg ned i uka.

 

For å hindre muskelforbrenning på en diett er protein i kosten viktig, 2-3gram pr kg fettfri kroppsvekt.

Som skrevet over det er kosten som er 80% og treningen 20%

Man trener nesten likt om man skal opp eller ned i vekt man bare endrer kosten og sett på vektløftingen.

 

Siden du veier 90kg skulle kostholdet ligge på ca

260g protein

50g fett

250 g karbohydrat delt på 4 måltider.

Noe som gir en start på 28kcal pr kg kroppsvekt da ca 33 er det man trenger for å holde vekta.

Lenke til kommentar
For å hindre muskelforbrenning på en diett er protein i kosten viktig, 2-3gram pr kg fettfri kroppsvekt.

Som skrevet over det er kosten som er 80% og treningen 20%

Man trener nesten likt om man skal opp eller ned i vekt man bare endrer kosten og sett på vektløftingen.

 

Siden du veier 90kg skulle kostholdet ligge på ca

260g protein

50g fett

250 g karbohydrat delt på 4 måltider.

Noe som gir en start på 28kcal pr kg kroppsvekt da ca 33 er det man trenger for å holde vekta.

 

Mye bra i innlegget ditt, men denne biten er litt tvilsom. 2-3g x fettfri kroppsvekt er sinnsykt mye protein, og de fleste eksperter anbefaler max 1,5 g x kroppsvekt. Hvor mye fett og karbohydrat man bør få i seg kommer helt an på hvor mye man trener og hva man trener for. Hvis trådstarter ikke får i seg mer mat enn det du har satt opp kommer han garantert til å gå inn i ketose.

 

260 g protein = 1040 kcal

50 g fett = 450 kcal

250 g karbohydrat = 1000 kcal

 

Totalt = 2490 kcal

 

Hvis han trener mye kardio og styrke kommer han til å trenge minst 3000 kcal/dag for å unngå sultmodus.

 

I forhold til trening vil jeg anbefale sykling og svømming som kardiotrening, og vekter eller funksjonell styrke for å øke muskelmassen. Kampsport er evt gøy! Hvis du får mer muskler får du også høyere forbrenning.

Lenke til kommentar

Stemmer ikke med tidligere erfaring og andre oppdaterte linker.

 

Karb,prot,fett

Protein

Kalorier

 

Les disse tre , har holdt på med dette i 4 år og vet hva som fungerer og ikke og det finnes vel neppe noen som holder seg mer oppdatert en børge fagerli med egen erfaring med alle han har trent.

 

I forhold til trening vil jeg anbefale sykling og svømming som kardiotrening, og vekter eller funksjonell styrke for å øke muskelmassen

Det er vanskelig å øke muskelmassen på en diett pga kaloriunderskuddet.

Det er mulig men det vil redusere fremmgangen, det er en grunn for at man har deff og bulk.

 

Jeg har en ergosykkel stående som jeg evt. kan bruke

 

Mtp tid så jobber jeg full dag og har en liten en på 2 år. Så det er ikke så mye overskudd av tid

Det tolker jeg som kun redusere i kosten og trimme hjemme

Selv om det vil gi mye bedre resultater om man kunne snike inn vektløfting.

Da blir nok svømming osv lite aktuelt for kardiotrening.

 

Siden 3000 kcal er det en på 90 kg med normal aktivitet må spise for å holde vekten

Så er ikke 2490 som du sier noe stort underskudd , det er lite underskudd og man øker dette til det dobbelte med en annen treningsform så det totale blir på ca 1000 kcal i underskudd.

 

Proteininntaket øker på en diett for å redusere forbrenning av muskelatur

Øker utskillelse av CCK (metthetshormon)

Og de kaloriene man kutter i proteinen må man fylle opp igjen med foreksempel

karbohydrat eller fett .

Man får gjevnere blodsukkernivåer som gjør det lettere å holde dietten.

TEF (termisk effekt) vil øke, med 3gram protein pr kg pga kroppen vil bruke ekstra energi

5-10% på å oksidere og omdanne protein til glykogen som igjen er karbohydrat.

I teorien vil man da spise like mye mat men siden man valgte så høyt proteininntak vil man få en 5-10% forbrenningsbonus uten å kutte i mengden mat/kalorier.

 

Og som du finner i linkene over så vil kroppen spare på fettet på en diett/kcalunderskudd

og heller/like mye ta av muskelaturen noe som fører til ca 50/50% tap av fett og muskelmasse. (proteiner) Og med å øke mengden protein fra et vanlig kosthold samt vekttrening vil man forhindre det.

 

.............................................

For de som ikke orker å lese så mye og vil ha noe å starte ut ifra som er enkent

så er det ikke værre en kutt ut 1 måltid om dagen i mengde og/eller bytt ut det usunne med sunt. Og tren 30 min hver dag gjerne med vekter3 ganger i uken.

Det er det alt over egentlig betyr og selfølgelig må man gjøre justeringer etter vekt,alder,tilgang på utstyr ,tid ,råd ,aktivitetsmengde osv.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hør på WaR.

 

Jeg kan på det sterkeste anbefale deg en ketose diet.

 

Det går ut på at du spiser kun Fett og Proteiner. 0Karbs

 

 

Du er alltid veldig mett på denne dietten, og du holder deg lett unna søtsakker og det som værre er.

 

Skal du drive med en slik diet må du ha et høyt fettinntak.

 

Bra mat:

-Fet fisk

-Kylling

-Bacon

-Egg

-Kjøttdeig

 

og alt annet som ikke inneholder karbohydrater.

 

 

Søk "Ketose" på google for å lære mer om en slik diet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...