Gå til innhold

Blu-ray - kjøpe nå eller vente


Anbefalte innlegg

Det kommer noe nytt hele tiden, CD var fint, DVD enda bedre, men hvordan blir det med Blu-ray? Kjekkt å ha for å redusere antall CD-R og DVD-R plater i samlingen. Synes egentlig ikke det er så dyrt for en Blu-ray brenner men jeg hater å gjøre bomkjøp, bør jo være mulig å fåtak i både brenneren og "blanke" plater til å ta opp på.

Økonomisk sett så er det vel lurt å vente litt til de uten tålmodighet har tømmt første lagerholdning, når de første "haiene" har fått så faller jo prisen ofte litt (Eller hva?)

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kommer jeg til å vente til det kommer ned på et akseptabelt nivå. Det er det ikke nå.

Mange har spådd at det ikke blir noen vinner i blu-ray/hddvd krigen, og at begge formatene kommer til å få omtrent like stor markedsandel (+/-). Kombi-spillere og opptakere vil nok se dagens lys, slik at det blir litt enklere, og forhåpentligvis billigere for oss forbrukere.

 

Det som også sies er at blu-ray/hddvd er siste genrasjon med optisk lagring, før flash-basert lagring overtar (fullstendig overgang til "fast" medium skal visst være på sin plass innen 10 år).

 

Så om du har behov for blu-ray nå er det jo opp til deg selv om du velger å invistere eller ei.

Rent økonomisk sett vil du nok tape litt på å kjøpe akkurat nå, men hvem vet hvor lang tid det tar før prisene begynner å synke?

 

Det min oppfattning er, er at blu-ray kommer til å få et lite overtak over hddvd, om de ikke vinner hele krigen. Men google litt rundt, så danner du deg selv et lite bilde av hvordan ståa er i skrivende stund.

 

Uansett, lykke til med evt. blu-ray kjøp!

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på spiller til å ha i stua, så ville jeg gått for Blu-ray. Enten PS3, eller stasjonær spiller (ca. 4100,-). Blu-ray har størst lagringskapasitet. 50GB mot HD's 30GB (altså ca. 65% mere kapasitet på Blu-ray!) Det er forøvrig også den største forskjellen mellom formatene. Rent software messig, så er codec'ene fryktelig like & man kan konvertere mellom dem.

 

Så derfor kjøp en Blu-ray brenner & HD les til PC-en din. Finner du favoritt-filmen din på HD, så konverterer du den bare til Blu-ray. Andre veien Blu-ray -> HD blir værre, for du kan risikere å gå tom for lagringsplass.

 

:yes: Leif A.

Lenke til kommentar

Ville nok venta en stund til med å kjøpe slikt, det greier ikke å svare seg foreløpig. Blu-Ray platene er dyre, kjøp heller dual-layer DVD-plater nå, for Blu-Ray/HD-DVD kommer til å synke i pris om en stund slik at de får solgt godt. Ville også venta og sett ann hvem som vinner denne krigen (Blu-Ray vs HD-DVD).

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

åssen får du 30 gb til å bli 35% av 50 gb? hehe.. dessuten har 3 lags hddvd nettopp blitt godkjent. dvs 51gb lagring pr plate.

 

toshiba hd-e1 er et billig alternativ til hd-avspilling, ligger på 3 lapper hos komplett, inkl 5 filmer.

 

 

uansett vil prisene på begge formater synke med tia. det spørs bare hvor lenge man gidder å vente.=)

Lenke til kommentar

Jeg selv kommer til å vente, så vil det nok komme en brenner/spiller som støtter begge formatene, LG har vel en nå, men den kan vel bare lese, og de er treige, husker det samme skjedde først med cd, og etter det dvd, og nå blu-ray og hddvd.

 

Men om man _MÅ_ ha en hd spiller eller blu-ray nå, så er det lurest å kjøpe xbox360 eller ps3, får mer for pengene uansett hva du velger, kommer vel en ps3 til 4000+/-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...