Gå til innhold

ikke et spørsmål om gud og andre eventyrfigurer...... men


Anbefalte innlegg

Jeg er sikker på at det ikke finnes noen slags gud i det hele tatt... men det er mye undrer jeg meg over..... Det må da finnes noen natulige grunner til saker og ting da...

 

da tenker du kansje på det at vi stammer fra apene, og at dette er svaret på ett av mine dypeste spørsmål... men det var ikke helt det jeg mente, jeg mente egentlig å sette et spørsmålstegn ved vår skapelse i fra begynnelsen av , la oss si aper... okey apene ble sikkert utvikklet fra noe di også, men jeg begynner med di...hvordan kan det ha seg at apene kunne ha utvikkelet seg så jævelig velykket hele veien slik at vi ble mennesker som kan snakke lage øl, kjøre biler osv, å hva med kjønnsorganet? Vårt skjønne instrument! som er "plantet" i mine øyne på et heelt pefekt sted(hadde jo vært litt kjedelig om den skulle sitte fast nedi halsen helder no:)... høhø...ikke bare dette men kroppen vår er også ganske fantastisk godt gjennomført, jeg stiller disse spørsmålene fordi det virker som om ikke folk tenker på det, i alle fall ikke i den retning som jeg nå gjør...

 

Ok... Ingen har designet den... vell jeg skjønner godt at folk kan finne seg i og tro på mye forkjellig ettersom det passer dem.... men det kan bare være en sannhet. Spørsmålene mine vil aldrig bli et av dem som spørr etter om Gud eller Allah existerer, fordi det er egentlig klart. Når man må diskutere og spekulere i om en gud finnes eller ikke finnes.... så kan man da sette et Jesus kors(tankekors) ved det... altså hvis en god gud hadde existert ville vi ha vist det, vi ville ikke grubbelet oss ihjel...

 

Hva har drevet oss så langt på vei? hvordan kan alt ha gått så umååtelih bra under evulusjon og utvikkelig å ja i det hele tatt?? når man tenker over det er jo veeeeeldig mye skjedd til vår fordel.... hvis man tenker seg om.... Jeg er i ferd med og revne her jeg altså! :) bare jeg ser en levende ting f.eks en fugl tenker jeg.... ahh tenk så vakker :lol: vell gjør vell egentlig ikke det men... dere skjønner sikkert hvor jeg vil henn...

Det er myyyye mere som er waaay more complicated that this u know... hele det perfekte sammspillet i naturen får meg til og spørre meg selv....hvordan er det muuuulig å ha så forbanna flaks her i verden at man plutselig bare ut i fra **** blir ett menneske som kan undre seg over det..... mærkelig.... dette er naturens spill....er det naturens inteligens da eller????? WHAT THE FUCK IS IT???? WHAT THE FUCK IS THE TRUTH???

 

Er det bare GRISEFLAX at vi er her eller har det en årsak?

 

PS: Kristne er ikke dumme.... bare ignoranter......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kalle det 'griseflaks', se på fx de andre planetene i solsystemet, de har ikke hatt flaks når det gjelder å utvikle liv (etter hva vi vet). Men så er det jo også slik at spørsmålet til en viss grad er selvoppfyllende. 'Hvorfor er alt sånn det er?' fordi det ble sånn. Hvis vi hadde vært grønne slimklumper med seks øyne og tre kvadratmeter store føtter kunne vi også ha spurt hvorfor alt var så flott og perfekt, og hvordan vi ble akkurat sånn vi ble. Så grunnen til at alt er sånn det er er vel egentlig 'fordi det ble sånn'. Og det kan man si uansett hvordan det virkelig ble.

Lenke til kommentar

ja... noe grønt og stykt hadde jeg fårstått meg bedre på.... men tenk på det... vi var en gang usle små og stygge bakterier..... bakteriene vokste seg sammen og etterhvert ble det en ape? eller noe annet rart... som etter en tid begynte å tenke selv.... dvs begynte og skaffe seg næring....vidre får den/det armer og bein og utvikkeler sev mer og mer til og bli ett meneske som er i stand til og spørre seg selv om saker og ting og være nyskjørrig...... ikke bare dette men bare tenk på alt det andre for eksempel all kjærligheten..... kjærligheten eksisterer..... uten kjørlighet ville det ikke ha vært liv, derfor er det ikke så rart men det er hele denne utvikkelingen som forundrer meg..... ok jeg og VET at ikke denne kristene gud existerer, men det er bare EN sannhet... Jeg var en gang en "ikke existens" plutselig ble det liv i meg gitt :) .... mærkelig er det også når man tenker kunne det ha vært annderledes..... jeg tenker litt og finner fort ut at ja, det kunne da det, det behøvde da ikke og være noe ;) det jeg mener er at jeg syntes det hadde vært mye mere sansynelig at det ikke hadde existert liv..... Men en ting MÅ det da være.... det er nokk ingen gud etter min tro men det må da være noe.... en skaperkraft kansje??

Lenke til kommentar

Grunnen til at negre er brune i huden, afrikanere nesten sorte i huden, vi i nord er hvite i huden, afrikanere hardere hud under beina enn oss og alle andre forskjeller man kan se mellom raser har en grunn.

 

Vi utvikler oss, ja. Og vi utvikler oss hele tiden til noe bedre. Hvorfor har afrikanere hardere hud under beina enn oss? Jo, fordi vi har de siste 1000 årene brukt skotøy, mens det fortsatt er mange "stammer" (tillat meg å kalle det for stammer) som går barføtt rundt i skoger.

 

I land som selger perler har folket gjennomsnittlig større lungekapasitet enn oss i Norge. Hvorfor? Jo fordi de har drevet med perledykking veeeldig lenge, og utvikler seg.

 

Alle utvikler seg. Det går litt sakte, ja, men vi utvikler oss.

 

 

 

 

 

 

... okey apene ble sikkert utvikklet fra noe di også, men jeg begynner med di...hvordan kan det ha seg at apene kunne ha utvikkelet seg så jævelig velykket hele veien slik at vi ble mennesker som kan snakke lage øl, kjøre biler osv, å hva med kjønnsorganet? Vårt skjønne instrument! som er "plantet" i mine øyne på et heelt pefekt sted(hadde jo vært litt kjedelig om den skulle sitte fast nedi halsen helder no:)... høhø...

 

eller????? WHAT THE FUCK IS IT???? WHAT THE FUCK IS THE TRUTH???

 

Er det bare GRISEFLAX at vi er her eller har det en årsak?

Du bør skrive litt mer seriøst når du starter en så seriøs tråd som dette, synes jeg.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg nevnte kjærligheten er fordi jeg tror man kunne fint klart seg uten, (men hvem hvil vel det?) og uten hat..... vi kunne da for f. klart og formere ogg fordet? kunne vi ikke? da hadde det helder ikke for noen vært noe problem for noen og godta forkjeller i sammfundet eller noe... live ville ha blitt ganske tørt, men hva spiller vel det for noen rolle? vi hadde da overlevd uansett, hadde vi ikke? uansett anser jeg det som noe rart... det kan jo hende at vi ville ha utryddet oss selv da siden vi ikke hadde brydd oss om noen andre samfunn eksempel irak eller afganistan... vi ville ikke hatt noe broblem med og bombe dem og drepe både våksne og barn, ikke det at jeg er spesielt bløt og kjærlig, men uansett forundrer det meg at ting enkelte ganger er så inteligent konstruert vi er med alle mulige overlevelses instingter.... er det da ingen som tenker på dette...... eller finnes det svar? jeg finner bare latterlige svar i lattelige relgioner.... og det irriterer meg. men uansett vil jeg si jae er glad i livet... jeg er ingen trist ateist:) for jeg vet at det finnes spenning, damer og mange andre interisange ting her i verden.... men jeg syntes nå ivertfall det er underlig..

 

underlig er det ogsa hvorfor folk i hele norden og ellers i verden for densak skyld baserer seg nærmest på EN relgion.... nemmelig den kristene tro... skal jeg tro eller skal jeg ikke tro... dette anser jeg som noe spesielt fordi det handler bare om en gudsfrykt, men hvordan kan noen ha den frykten når det er bare eventyr. Hele kristendommen hører til historiens verdens største løyner, og vi folk er ikke vankelig og be, vi tror på hva det enn skal være uansett hva det skal være.... uansett.... hvor kommer fantasien i fra da? fantasi finnes også, god fantasi også, dette er også ett spørsmål som jeg ønsker og få ett svar på.... for vi hadde da fint klart oss uten den og...... hadde vi ikke.... vi hadde vell klart og formere oss fordet om ingen fantasi hadde eksistert, man kan jo også spørre seg om hvor bra det er at vi har den.. eks, kristendommens og dens destruktive og vemmelige adferd og mye mere... vi hadde da strengt tatt klart oss uten..... da sier sikkert noen til meg at: ser du... ikke alt er ferfekt... da sier jeg bare at jooo det er det og nettop fordi man med fantasien kan skape ikke bare vont men kan også skape mye med fantasien som gjør livet mye mere verd og leve... derfor er også fantasien inteligent...... Er VI kansje guder? ;)

Lenke til kommentar

sorry jimmy....det fristet meg bare litt.... du skjønner sikkert hva jeg mente med det.... hvis ikke kan jeg gi ett annet eksempel.... hvorfor har vi ørene på begge sider av hodet... dette er et dumt spørsmål men det er da noe og undre seg over, det er grunner for at de er der... og det er nettop fordi det er den mest inteligente plassen.... hadde vært rart om vi hadde blitt født med ørene under armene.... lite gunstig hadde det vært også.... derfor: atter en gang hvorfor er ting så meget vellplasert og inteligent gjennomført som det er?? selvføgelig her det sine naturlige årsaker men hva er di??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Darwins (w eller v?) teori går jo ut på at de(n) sterkeste i hvert kull eller hver gruppe overlever. Den sterkeste er ikke alltid den fysisk sterkeste, men den som er best utrustet til å bo akkurat der.

 

Hvis det i ett kull hadde blitt født 2 unger. En med ett bein og en med to. Hvem ville klare og skaffe mat og dermed overleve så lenge at han/hun kunne få barn? Han/hun med to bein, selvfølgelig.

 

Den som har 2 bein har litt andre gener enn den som bare har ett. Og et barn arver jo genene av sine foreldre. Dermed er det mindre sjanse for at de som har 2 bein får et barn med 1 bein enn de som har ett bein.

 

Du kan jo dra den med alt: Hvis det i ett kull hadde blitt født 2 unger. En med fantasi og en uten, and so on.

 

 

 

Darwin kom jo på denne tanken da han dro på tur rundt jorda, tror jeg. Han var i Sør-Amerika og tegnet fugler. Så dro han til noen øyer ute i stillehavet. Der fant han fugler som lignet veldig på de han så inne på fastlandet, men de var ikke helt lik. De hadde tilpasset seg.

 

 

 

 

I Manchester i England var det noen voldsomme fabrikker rundt 1850. De spydde ut svart røyk og det var en veldig forurensning. Det ble faktisk så forurenset at de hvite trærne rundt der ble sorte!

 

Det var masse sommerfugler i der som hadde hvite vinger. Disse var hvite og kunne glatt gjemme seg vet å sette seg på et hvitt tre. Da ble de ikke så lette å se, lenger.

 

Men når disse trærne ble sorte, så det dårlig ut. De skillte seg ut fra fargen på treet og det ble vanskelig å gjemme seg.

 

Så begynner det:: De i et kull med mørkest vinger overlever lengst og kan få flest barn. Av disse barna igjen, overlever igjen de med mørkest vinger. Etter 50 år var sommerfuglene helt svarte - det hadde utviklet seg en ny rase.

 

 

 

Vi er med andre ord som vi er fordi at de med for eksempel ører på hodet overlever - og kan få flere barn - enn de med ører under armene.

 

-Mikka

Lenke til kommentar

ja du sier noe... men jeg får det ikke helt til og gå opp fordet.. hmm jeg skjønner egentlig ikke hvorfor,.. for det du sier; burde jo ha sakt det meste om saken.

Men drømmer og fantasier??? & so on...

Det er greit nokk at ting tillpasser seg til det beste i naturen og altid lager noe som er anderledes slik at noe kan eventuelt overleve hvis det skulle skje noe.... Slik som det sikkert har gjort en del milliarder ganger.... derfor syntes jeg det hele er ganske spesielt. Kan det ikke tenkes at det finnes noe annet enn oss selv? noe som er inteligent eller som styrer... som værken består av godt eller vont.. men som eksisterer og får det hele til og leve vidre? eller blir det abbsurd?? om det er helt abbsurd.... hvorfor??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Klare poeng som alltid...
vår "forståelse" er som et par farva brilleglass som vi ser verden igjennom.

 

Liber Al, II 32: Also reason is a lie; for there is a factor infinite & unknown; & all their words are skew-wise.

 

Kunnskap tilhører den falske sephiroth Daäth, barn av Chokmah og Binah i ett aspekt, men også det tomme og strukturløse forhold i Choronzon.

For å si det helt spesifikt så er ikke kunnskap definitivt, det er en illusjon. Alt kan forklares, men også bortforklares. Jeg forakter ikke av den grunn vitenskapen, men for meg er det bare et redskap.

Lenke til kommentar

Jeg bare spør:

Kan den velskapte kroppen vår og den velskapte naturen kommet av et smell?

Tenk f.eks på naturen...alt det fagre som spirer og gror. Friske trær, blomster som lukter nydelig og fuglene som synger under den lyseblåe himmelen. Kan virkelig en sammenvokst støvsky som sprang bli til alt dette?

Og tenk på menneske-kroppen. Hver del og ting i kroppen samarbeider, og gjør hele kroppen så heftig genial!

Lenke til kommentar

jeg har tenkt tanken.... og det er nesten nokk til og få meg kristen igjen.... men det er så mye annet som tilsier at ikke gud i bibelen eksisterer, derfor er det vanskelig... men jeg har litt troen på at det kan finnes en ekstrem inteligens av et fenomen som skaper liv.... men ikke på den hevnende Herren!..... om skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
jeg har tenkt tanken.... og det er nesten nokk til og få meg kristen igjen.... men det er så mye annet som tilsier at ikke gud i bibelen eksisterer, derfor er det vanskelig... men jeg har litt troen på at det kan finnes en ekstrem inteligens av et fenomen som skaper liv.... men ikke på den hevnende Herren!..... om skjønner du hva jeg mener?

Var du kristen før?

Lenke til kommentar
jeg har tenkt tanken.... og det er nesten nokk til og få meg kristen igjen.... men det er så mye annet som tilsier at ikke gud i bibelen eksisterer, derfor er det vanskelig... men jeg har litt troen på at det kan finnes en ekstrem inteligens av et fenomen som skaper liv.... men ikke på den hevnende Herren!..... om skjønner du hva jeg mener?

 

Kan du utdype litt nærmere hva du mener med den hevnende Herren?

Leste nettopp noe om dette som jeg tror det ligger endel i:

 

Korset blir for den troende evangelium, nåde og Guds kjærlige selvmeddelelse. For den vantro blir det krav, lov og dom. Den åpenbare Gud er derfor den skulte Gud for den som ikke tror.

 

Er man inne på noe her?

Lenke til kommentar

Var du kristen før?

 

Ja jeg har vært kristen ja!

 

 

tunefish det står:

En nidkjær og hevnende Gud er Herren, ja, Herren tar hevn og er full av harme. Hvem holder stand mot hans harme, hvem holder ut hans brennende vrede?

 

boken er desuten stappfull av motsigelser...

-så var det dette da:

 

Herren som lovgiver:

 

derfor ga jeg dem lover og forskrifter di ikke kunne leve med

Gud (Esek. 20:25)

 

Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven skal falle bort.

Jesus (Luk. 16:17)

 

 

Regeler for slavehold:

 

 

Slaver bør ikke slås for brått i hjel.

Dødsstraff for ustyrlige og trassige sønner. - (ad/hd barn?)

Dødsstraff for en brud som ikke kan vise fram et blodig laken.

Dødsstraff for voldtektsofre som ikke får ropt om hjelp.

...med mindre piken ikke er forlovet; da er straffen livsvarig ekteskap.

Å være prestedatter er en skjerpende omstendighet.

Dødsstraff for samleie under menstruasjonen.

Dødsstraff for homofili.

Dødsstraff for ikke å være omskåret.

Dødsstraff for å arbeide på helligdagen.

Dødsstraff for ikke å følge visse ritualer.

Dødsstraff for å slakte fe uten å la guden(i praksis prestene)få smake.

Dødsstraff for å gjøre narr av Herren.

Dødsstraff for ikke å feire påske.

Dødsstraff for å konvertere til annen religion.

Hvis dine nærmeste ikke deler din religion skal du slå dem i hjel.

Dødsstraff for innbyggere i byer der man har lokket med fremmede guder.

Brenning av hekser!

Påbud om menneskeofring.

Dødsstraff for å forbanne sine foreldre.

 

 

Herrens veier er uransakelige:

 

...drikk også du og vis din forhud frem!

 

Hab. 2:16

 

Til profeten Hosea uttaler Herren:

 

Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp.

 

Hos. 14:1

 

Exidiez: Grøss! Er dette den gode guden du tror på?

 

 

-ser du hvorfor jeg ikke lenger tror?? -det er ganske synelig for meg at denne "gud" er bare et farlig våpen brukt av mennesker som hadde en skikkelig trang til og styre andre menneskers liv...... Grusomt spør du meg!

Lenke til kommentar

tunefish det står:

En nidkjær og hevnende Gud er Herren, ja, Herren tar hevn og er full av harme. Hvem holder stand mot hans harme, hvem holder ut hans brennende vrede?

Gudsbildet må ha rom for at Gud kan reagere sterkt mot synd og ondskap: Det er helt nødvendig dersom troen på Gud skal gi mennesker håp i en umenneskelig livssituasjon. Der vi sier at Gud elsker torturisten like mye som offeret, uten samtidig å si at Gud reagerer med vrede mot de onde handlinger som offeret blir gjenstand for, er gudsbildet verken i overensstemmelse med Bibelens, eller i stand til å sette klare grenser mot synden.

Dette skal heller ikke utelukke at Guds vrede kan ramme synderen som identifiserer seg med synden!

 

De versene du plukket ut må jo sees i sammenheng med resten av skriften! Rett etter ditt utdrag står det:

"Herren er langmodig.

Men hans kraft er stor,

og han unnlater ikke å straffe."

 

Guds kjærlighet viser seg dermed i at Han reagerer mot alt som hindrer hans skaperverk i å nå sitt mål. Konkret betyr dette at vi bare kan snakke om Guds vrede på bakgrunn av hans kjærlighet til skaperverket.

Guds vrede er ikke en egenskap ved Gud i og for seg. Den er en reaksjon som skyldes at skapningen som han elsker og gjør alt for, går bort fra hans livgivende gaver og nærvær.

 

 

boken er desuten stappfull av motsigelser...

-så var det dette da:  

 

Herren som lovgiver:

 

Derfor ga jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve med.

(Esek. 20:25)

 

 

 

Videre står det:

 

"Men jeg holdt min straffende hånd tilbake. Jeg grep inn for mitt navns skyld, for at det ikke skulle bli vanæret blant de folkene som hadde vært vitne til at jeg førte israelittene ut. 23 Så løftet jeg hånden der i ørkenen og sverget at jeg ville spre dem blant folkeslagene og strø dem ut i landene. 24 For de levde ikke etter mine lover, men ringeaktet mine forskrifter og vanhelliget mine hviledager; og øynene deres hang ved fedrenes avguder. 25 Derfor gav jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve ved. 26 Jeg lot dem bli urene ved offergavene sine, når de lot alle de førstefødte gå gjennom ilden. Det gjorde jeg for å slå dem med skrekk, så de kunne sanne at jeg er Herren."

 

Men det vi må huske på i denne sammenheng er at vi lever ikke under loven slik de gjorde den gangen.

Siden du har vært kristen før, så vet du sikkert hvorfor?

 

 

Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven skal falle bort.

Jesus (Luk. 16:17)

 

Dette sies av Jesus til fariseerne som fortsatt satte sin lit til sine lovgjerninger. Og loven som er endel av Ordet skal dermed aldri heller forgå. Men det som er så digg er at Jesus kjøpte oss fri fra loven da Han døde på korset, sånn at det ikke lenger var opp til våre gjerninger om vi skulle bli frelst eller ikke. Vi fikk den istedet som gave!

 

 

Regeler for slavehold:

Slaver bør ikke slås for brått i hjel.

Dødsstraff for ustyrlige og trassige sønner. - (ad/hd barn?)

Dødsstraff for en brud som ikke kan vise fram et blodig laken.

Dødsstraff for voldtektsofre som ikke får ropt om hjelp.

...med mindre piken ikke er forlovet; da er straffen livsvarig ekteskap.

Å være prestedatter er en skjerpende omstendighet.

Dødsstraff for samleie under menstruasjonen.

Dødsstraff for homofili.

Dødsstraff for ikke å være omskåret.

Dødsstraff for å arbeide på helligdagen.

Dødsstraff for ikke å følge visse ritualer.

Dødsstraff for å slakte fe uten å la guden(i praksis prestene)få smake.

Dødsstraff for å gjøre narr av Herren.

Dødsstraff for ikke å feire påske.

Dødsstraff for å konvertere til annen religion.

Hvis dine nærmeste ikke deler din religion skal du slå dem i hjel.

Dødsstraff for innbyggere i byer der man har lokket med fremmede guder.

Brenning av hekser!

Påbud om menneskeofring.

Dødsstraff for å forbanne sine foreldre.

 

Nå kan jeg ikke akkurat si at du siterer Bibelen men...

Påbud om menneskeofring?

Og dette er også fra den tiden de levde under loven, og må også sees i sammenheng med HVORFOR Gud påla dem dette:

Pga av sin kjærlighet til dem, og at Han ville det som var best for dem!

Alt dette henger sammen med det avsnittet jeg skrev øverst om Guds vrede.

 

Men uansett vil mennesket møte Guds krav som enten gode eller truende:

Dersom vi tror på og har tillit til Gud, kan det innebære en tillig til at Gud vil skape og fremme deg som er hans vilje gjennom oss. Men der vi tror mest på oss selv, og ikke vil la Gud være Herre, vil kravet til helhet og sammenheng være truende og vondt: Det vil avsløre at vi ikke er i stand til å oppnå dette med egne krefter.

 

Det er på denne bakgrunn vi må forstå lovens plass under vantroen: Gud holder fremdeles mennesket fast i livet under skapelsens lov, men så lenge det vender seg bort fra Ham, er den erfaring loven åpner for av Gud, bare i stand til å se Guds vrede. Tilliten til Gud, og det rette forhold til Gud er borte. Istedet har mistro og selvrettferdighet tatt plassen, og loven fungerer på dens betingelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...