Gå til innhold

Oppgradere Harddisk - Dell Inspiron6000


Kenny000

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en 2 år gammel Inspiron 6000 hjemme som begynner å bli farlig treg synes jeg. Jeg merker at harddisken jobber særdeles hardt til tider og lurer på om det har noe for seg å oppgradere denne. Jeg tenker da på å oppgradere til en 7200 RPM harddisk som jeg har sett ikke koster så mye.

 

Makinen sliter i dag nemlig litt med ytelse og litt med plass på hdd..

 

Vil dette ha betydning for ytelsen?

 

Hvor vanskelig er det å oppgradere dette? Har ikke oppgradert bærbare maskiner tidligere..

 

 

Specs:

Intel Centrino (mono-core) 1,6 GHz

1GB RAM

Ati X300 128MB (tror jeg)

60GB 5400 RPM HDD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis sitter du i dag med en 5400 RPM disk som har lite cache. Ja, det vil definitivt ha betydning for ytelsen.

 

Det er ikke noe spesielt vanskelig å skifte ut en harddisk. Men det varierer litt fra laptop til laptop.

 

Husk å ta bilder, masse bilder. Det er alltid kjekt når du skal skru noe nytt! Så vet du hvor du skal putte delene etterpå.

Lenke til kommentar

Toppers!Håper ikke maskinen kommer til å slite for mye med varmeutvikling da :roll:

Å oppgradere til for eksempel 100GB 7200rpm vil nok gi bedre ytelse, men om maskinen har blitt gradvis tregere vil nok også en ganske enkel formatering gi ett løft i ytelse.
Har vært noe gradvis. Formaterte den sist i julen 2006. Tanken er bare om jeg skal formatere den igjen er det kanskje greit å gjøre "det lille ekstra" samtidig. Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er:

 

Kjør Crap Cleaner å se hva som er fylt opp av temporære filer.

Kjør en Tree Size Free for å se hva som fyller opp disken

Kjør en Defragmentering av disken.

Sjekke hva som egentlig skjer i startup av Windows. start -> kjør -> msconfig

Kanskje kjøre en regcleaner for å kvitte deg med overflødige filer, og rense opp i registeret.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg har kjørt cccleaner, ad-aware og litt annet..

 

Har bestilt ny disk nå med express pakke, så den skal kommer i morgen. Greit å fikse slikt i helgen ;)

 

 

For de spesielt interessert ble det en Hitachi 100GB 7200RPM med 8MB Cache. Få håpe det blir mer fart på sakene nå :D

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...