Gå til innhold

Installere vista uten cd/dvdrom?


Anbefalte innlegg

Min minipc har det slik at den har kun ekstern dvd-rom. Men siden jeg nå i lengre tid kommer til å være på ferie og borte fra min eksterne dvd tenkte jeg at jeg skulle prøve mine l337 skills på å installere vista uten å bruke dvd.

Har prøvd å googla temaet, men har enda ikke funnet noen gode "guider" eller noe lignende. Har i dag XP på disken. Har en 60gb partisjon. I tillegg til denne så har jeg en nyinnkjøpt WD 160gb ekstern. Ved hjelp av dette må det gå an å få gjort ett eller annet lurt. Men det må være av en forutsetning at jeg klarer å beholde et rescue image av den gamle disken min på den eksterne samtidig som jeg legger inn Vista.

 

Er det noen som har noen glupe forslag til hvor begynne? Jeg driver å tenker på om jeg enten skal prøve å boote fra den eksterne og legge image inn der, men går det an samtidig som jeg har backupen min inne på den eksterne WD disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må starte med å lage noe som du kan boote fra. Feks: usb memory stick.

 

-Kople stick til en Vista maskin

-kjøre diskpart fra CMD

-lage en primær partition

-merke den som active

-formatere i fat32

-assign.

 

Kopiere ...boot...folder fra din DVD plata inn i stick, si den er W:\

Lage en mape i root på den named ...sources....

Kopiere en Fil som du har i DVD plate \sources named ...boot.wim...inn til W:\sources (som du nettopp laget)

Kopiere en fil som du har i DVD plate named...bootmgr.. inn til W:\

 

 

Prøve å boote fra den. Hvis den booter ikke så er det fat32 uaktuelt for deg tenker.

Resten man må finne etter hvert. Men målsettning vil være at du bruker Usb boot, ta image fra C:\XP inn til externt og deretter apply Din Vista image til c:\ , som du har da på forhånd kopiert i det externt disken fra den DVD plata.

 

Jeg vet ikke, men har du tenkt å ha dualboot kanskje? XP og Vista?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har i utgangspunktet tenkt å erstatte xp med Vista. Men først lage totalkopi av den kjørende maskinen med Xp slik at jeg dersom Vista viser seg å være ukult ta en kjapp tilbakekjøring og ha maskinen slik den var før formatering. Vil en hvilken som helst minnepenn fungere til å boote fra? Såg et tilbud på en 2gb stick fra Clas Olson isted, det kan være kjekt å ha til å utvide minnet på min bærbar som i skrivende stund har 1.2gb, i Vista.

 

Prøvde å hive inn /boot mappe på den eksterne hardisken min, men den må vel formateres og få inn noen boot sektorer i seg for å kunne bootes fra?

Er det forøvrig mulig å ha flere partisjoner på den eksterne disken? Slik at jeg kan lagre mitt ghost image et sted hvor det blir liggende "trygt" på den eksterne disken?

Lenke til kommentar

Hei

 

Stick har man alltid behov for, så det er greit å ha en med litt mer kapasitet enn vi er vant med.

 

Men for bare å prøve du trenger ikke mer enn 200MB. Det er for å bekrefte at maskinen din kan boote fra Usb.

Du skal formatere i fat32 og prøve å boote, og hvis ikke det fungerer med fat32, skal du formatere i FAT og forsøke igjen.

 

Nå hvis det viser seg at det går bra med booting, så kan du vurdere om du skal investere til stick som er 4GB og ikke 2GB, nettopp fordi du da kan ha Vista i den, og ikke i harddisken. Dvs du installere Vista fra kun denne sticken.

 

Når det gjelder bootsector på den eksterne som du snakker om.

Når du partitionere for første gang(initialiserer) blir MBR skrevet på disken. Når du formaterer----blir bootsector skrevet i den.

Det er andre måter å gjøre det og, men da begynner man å miste litt kontroll over #feilmeldinger#. Dvs at man vet ikke nøyaktig hva er årsak til det og det andre når ting ikke fungerer som forventet.

 

(jeg vet ikke om du har en maskin med Vista)

For å formatere den eksterne med Vistas Verktøy, du kan boote din Vista DVD fra det DVD rom som du har---bruke repair consol---command prompt—diskpart osv.

 

 

Du nevner å”ghoste” din Xp installasjon. Jeg nevner å Image.

Jeg trodde at du skal prøve å ordne på alt dette med bare Vistas verktøy. Dvs at du bruker ikke noe #ghost# greie her, men at du bruker Vistas ImageX verktøy for å gjøre jobben.

 

I så fall kan du ha flerre partitioner på din eksterne disk, formatert i Ntfs (har da med read/write egenskaper å gjøre), men du må mounte tilbake til samme Volumet som du tok image fra.

 

Summarium, alt dette betyr:

 

-Det betyr og at du kan Image din Xp (ikke ghoste) og lagre image i den eksterne.

 

-Det betyr at du kan da Installere Vista med å bruke din ekstern DVD rom, for så å Image din Vista installasjon + alle progs du har installert og lagre i din ekstern

 

-Det betyr at du kan da bruke Usb stick for å mounte Image tilbake, enten XP eller Vista

 

-Det betyr at du skal prøve å installere Vista for første gang, med å ikke bruke DVD rom og dvd-plata, men å bruke Usb stick for å starte en Vista installasjon og hvor Installasjons filer er kopiert fra plate inn i en ekstern disk.

 

-Det betyr at du kan installere Vista for første gang, ikke fra plate men fra en USB stick, hvor du på forhånd har kopiert alle installasjons filer.

 

(ghost med annet prog enn Vistas ImageX--du kan ikke bruke ImageX for å mounte image som er laget med andre progs)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...