Gå til innhold

<ul><li> venstrejustert ved bruk av css

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har koden

<ul>
 <li>liste 1
   <ul>
     <li>a</li>
     <li>b</li>
   </ul>
 </li>
 <li>liste 2
   <ul>
     <li>a</li>
     <li>b</li>
   </ul>
 </li>
</ul>

og css:

ul{
margin: 0;
padding: 0;
padding-left: 4px;
}

li{
list-style-type: none;
padding-left: 4px;
margin-bottom: 3px;
text-indent: 5px;
left:5px;
}

Har prøvt litt forskjelling for å venstrejustere "liste 1" og "liste 2", men uten å lykkes - noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Være forsiktig med å floate UL. Har nettopp slitt masse med akkurat det. Var floatingen av UL som gjorde at menyen min ble fuck up i Opera. :blush:

Skrevet

Venstrejustering var *litt* upresist, men jeg vil gjerne at listen ikke skal ha det vanlige innrykket - skal prøve float i morgen.

Skrevet
Den må du gjerne utdype, kimthoma. Har aldri hatt noen problemer med det samme, ikke fordi jeg har floatet alene, i alle fall.

Tok det opp i webkaféen forleden dag. Er bilde av feilen også. Samt løsningen. Det kan dog være andre ting som slår inn. Som jeg har tenkt på i etterkant. Men som jeg faktisk ikke skjønner. Vil bare at han skal være oppmerksom når han floater ul. Mener også at float er riktig i denne situasjonen. Men kanskje med en div tag rundt. D

t siste er usikkert. 

Skrevet (endret)

du setter bare margin/padding = 0 på ul og ul li. Anbefaler å gjøre det innen en id - da kan påvirker du ikke ul andre steder på siden - evt. en klasse som du setter på hver ul/li, men det blir fort knotete.

html, f.eks:

<div id="myMenu">

<ul><li>.......

</div>

css:

#myMenu {...}

#myMenu ul, #myMenu ul li {

margin:0;

padding:0;

}

#myMenu ul li {

list-style-image:none;

}

Endret av pvp
Skrevet
Være forsiktig med å floate UL. Har nettopp slitt masse med akkurat det. Var floatingen av UL som gjorde at menyen min ble fuck up i Opera. :blush:

Ikkje noko problem å floate UL om du er klar over kva det inneber, UL er eit blokkelement på lik linje med for eksempel hN og div :)

Skrevet

Siden vi er inne på floating og menyer. Må bare digge den firefox buggen som gjør at hvis du har li floata left, også med blocklevel element inni som ikke er flota, så vokser elementet ved hover :wee:

Skrevet

noen ganger glemmer man det!

Og skal man ha dropdown meny, som er steder hvor dette problemet vanligvis oppstår, er det noe man ikke kan floate i ie, for da blir position feil, eller noe sånt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...