Gå til innhold

Klima krisen! Politikerne må slutte å drive spill for galleriet


Anbefalte innlegg

Øke bensin og diesel avgiften i Norge

Få folk til å kjøre kollektivt

Max en sydentur i året.

Økte kraftpriser

Osv

 

Dette er eksempler på ting som IKKE fungerer, hvis alle i Norge slutter og kjøre bil. Så reduserer vi Norges klimautslipp med 2%.

 

Hvis alle slutter og fly, under 1%.

 

Og i internasjonal målestokk snakker vi 0.001 promille. Det spiller INGEN rolle, og hvis denne klimakrisa virkelig er så alvorlig må vi ta tak i ting som fungerer. Og ikke redusere på goder som vi har bare fordi det er den etiske riktige tingen og gjøre.

 

I en slik livsviktig situasjon så går man rett på det mest effektive.

 

For eksempel investere 10 Milliarder i U-land eller nye Industri land som slipper avgassene rett uti atmosfæren uten så mye som et støv filter på.

 

1kr investert en slik plass hjelper så ufattelig mye mer enn 10kr investert i Norge.

 

 

Nytter ikke og bable om moral i en slik situasjon, vi må gå etter sakens kjerne for og kunne gjøre noe effektivt, hvis vi skal ha noen som helst mulighet til og stoppe krisa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du virkelig så trangsynt at du tror at det ikke hjelper?

 

Det setter et eksempel for andre land. Samtidig som vi etterhvert har begynt å PRESSE andre land. Og selvsagt må det gies bistand for å hjelpe i utviklingen, men pr dags dato er det viktig å gjøre det vi faktisk kan gjøre noe med.

 

Og det eneste vi vanlige dødlige egentlig KAN gjøre er å kjøre kollektivt, fly mindre, fise mindre, dø tidligere og spare strøm. Alt hjelper.

Lenke til kommentar
Er du virkelig så trangsynt at du tror at det ikke hjelper?

 

Det setter et eksempel for andre land. Samtidig som vi etterhvert har begynt å PRESSE andre land. Og selvsagt må det gies bistand for å hjelpe i utviklingen, men pr dags dato er det viktig å gjøre det vi faktisk kan gjøre noe med.

 

Og det eneste vi vanlige dødlige egentlig KAN gjøre er å kjøre kollektivt, fly mindre, fise mindre, dø tidligere og spare strøm. Alt hjelper.

 

 

Vil faktisk påstå at det er du som er trangsynt, som heller bare vil følge flokken med hyklere, isteden for og gjøre noe som faktisk har en effekt, og kan hjelpe!

 

du skriver også "Alt hjelper"

 

Helt enig, alt hjelper!, men det hjelper ikke nok, det hjelper faktisk så lite at det ikke er noe poeng i og mase og tulle med! det er hele poenget mitt.

Endret av chil
Lenke til kommentar

Klart vi må gjøre noe større, men hva kan vi - innbyggerene - gjøre utover De overstående punktene?

 

Det er helt klart at det er noe staten må ta tak i, og det gjør de da virkelig? CO2-rensing på det nye gasskraftverket, for eksempel. Det er et kjempesteg i riktig vei, og det gjør oss kjent med teknologi som senere kan brukes i resten av verden.

Lenke til kommentar
Klart vi må gjøre noe større, men hva kan vi - innbyggerene - gjøre utover De overstående punktene?

 

Det er helt klart at det er noe staten må ta tak i, og det gjør de da virkelig? CO2-rensing på det nye gasskraftverket, for eksempel. Det er et kjempesteg i riktig vei, og det gjør oss kjent med teknologi som senere kan brukes i resten av verden.

De gjør litt, men ikke nok. Langt i fra nok til kravene. 

 

Global oppvarming? Skummelt. Nei, det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Opp til politkerne!

*stemme på politikere som ikke gjør noe*

Faen for noen drittsekker. Det er fremdeles ikke vår skyld. Det er politikernes skyld.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
De gjør litt, men ikke nok. Langt i fra nok til kravene. 

 

Global oppvarming? Skummelt. Nei, det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Opp til politkerne!

*stemme på politikere som ikke gjør noe*

Faen for noen drittsekker. Det er fremdeles ikke vår skyld. Det er politikernes skyld.

Du feiltolker meg. Jeg sier at vi skal gjøre vår del - Det vi kan gjøre. Gjøre hverdagen vår mer miljøvennlig. Og dersom du som privatperson tror du kan revolusjonere hele Kina sin industri, så ser jeg helst du går i gang med en eneste gang. Det ville hjulpet svært.

 

Det jeg mener er at det HJELPER IKKE dersom vi privatpersoner bare sitter og tenker at "Faen as, dette er bare piss. Jeg gidder ikke ta buss, for det hjelper ikke i det hele tatt."

her er det ingeniører og politikere som MÅ på banen.

 

Vi har forøvrig et problem med flere politikere her i verden, som nekter å godta Kyoto-avtalen. USA, Kina, Russland...

Lenke til kommentar

Menneskeskapt, global oppvarming er en myte. Det er propaganda fra start til slutt. Temperaturene har gått opp og ned på jorda lenge før menneskene kom hit, så folk som virkelig tror at menneskene har skylda er ganske så naive.

 

Selvfølgelig så påvirker vi oppvarmingen i den grad at det blir fortere varmt enn om vi ikke hadde eksistert, men våre utslipp er en dråpe i havet. Menneskene skaper ikke større utslipp i løpet av ett år enn det en middels vulkan gjør, så ta med dere propagandaen deres hjem i deres egen stue - ikke prøv å tving meg til å puste mindre.

 

Edit: Tenkte kanskje at jeg skulle slenge med noen linker for å underbygge mine synspunkter.

 

http://www.globalresearch.ca/index.php?con...;articleId=5086

http://www.ourcivilisation.com/aginatur/prog1.htm#suspend

http://www.ourcivilisation.com/aginatur/pointlss.htm

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Man sier at Norge skal gå fram som et godt eksempel.. er det noen andre land som ser ut til å bry seg om alle disse "gode eksemplene" vi har i Norge?

 

Nei. Klimahysteriet i Norge er ren politisk propaganda for å sanke stemmer fra folk. Uansett hvor lite Co2 vi slipper ut vil de ha ingenting å si for Norge eller verdenssamfunnet. Vi skyter oss ganske enkelt i foten og gjør bare livet vanskligere for folk som bor utenfor byene.

Lenke til kommentar
Menneskeskapt, global oppvarming er en myte. Det er propaganda fra start til slutt. Temperaturene har gått opp og ned på jorda lenge før menneskene kom hit, så folk som virkelig tror at menneskene har skylda er ganske så naive.

 

Tull. Ja vi har sett klimaendringer før i jordens historie. Men de vi har nå skjer mye raskere. Selv med disse tidene da det faktisk var varmere enn det det er nå, var nok gjennomsnittstemperaturen lavere enn den vi har nå. Det vi hadde i Europa "her om dagen", var likt det vi hadde det nå. 

 

27% av vår CO2 som er i atmosfæren nå er menneskeskapt. Er det en dråpe i havet? Desuten blir det 0,5% mer hvert år.

 

Maskinen er ikke naturlig. Maskinen inngår ikke i kretsløpet. Når vi puster er det en naturlig prosess der det alltid er en plante eller en alge som tar seg av CO2-et. Vi har ingen ting som tar seg av CO2-et fra maskinen.

 

 

Global oppvarming er ikke vitenskap? Uprofesjonelle? Mangelfulle?  Ta deg en bolle, dette orker jeg ikke å høre på. Noen andre får ta denne. :roll:

 

joaesp: Du feiltolker meg og. Jeg prøver å gjøre alt jeg kan, når jeg har muligheten til det. Det er ikke jeg som tenker som jeg skrev.

 

Redigert: Den nekter å la meg sitere flere personer, så dere får bare gjette dere fram hvem jeg snakker til.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Tull. Ja vi har sett klimaendringer før i jordens historie. Men de vi har nå skjer mye raskere. Selv med disse tidene da det faktisk var varmere enn det det er nå, var nok gjennomsnittstemperaturen lavere enn den vi har nå. Det vi hadde i Europa "her om dagen", var likt det vi hadde det nå.

*snipp*

 

Hvis du hadde brydd deg om fakta og lest de artiklene jeg linket til så ville du sett dette:

 

"The amount of warming from 1881 to 1993 is 0.54° C. Nearly 70 percent of the warming of the entire time period — 0.37° C —occurred in the first half of the record — before the period of the greatest buildup of greenhouse gases."

 

Hva er det som er vanskelig for folk å forstå her? Temperaturen har altså økt mer før drivhusgassene enn etter. Merksnodig at menneskene skal ha hovedskylda her gitt. I så fall så er det av helt andre årsaker enn drivhusgasser min gode mann eller dame.

Lenke til kommentar
Tull. Ja vi har sett klimaendringer før i jordens historie. Men de vi har nå skjer mye raskere. Selv med disse tidene da det faktisk var varmere enn det det er nå, var nok gjennomsnittstemperaturen lavere enn den vi har nå. Det vi hadde i Europa "her om dagen", var likt det vi hadde det nå.

OK, hvilken graf er det du har sett? FN sin "hockeykølle"-graf der temperaturene er kjempelave før de plutselig bykser opp mot år 2000? Det har vært mulig å dyrke appelisiner i Norge før, og Grønland var faktisk grønt en gang i tiden. Dette krever mer enn bare en dag med høyere temperaturer enn idag, den krever en høy gjennomsnittstempereatur. Det finnes utrolige mange grafer som viser gjennomsnittstemperaturen gjennom de siste århundrer, men ingen vet hvilken av de man skal tro på. Det finnes grafer som viser temperaturer mye høyere enn idag rundt år 1200, og det finnes grafer for viser mye lavere enn idag. Selv velger jeg å tro at et graf som viser en del høyere temperatur enn idag rundt middelalderen, er mer riktig enn en "hockeykølle"-graf.

 

27% av vår CO2 som er i atmosfæren nå er menneskeskapt. Er det en dråpe i havet? Desuten blir det 0,5% mer hvert år.

Hvem har fortalt deg dette? Al Gore? Av alle gassene i atmosfæren er ca. 1% CO2, og samtidig er ca. 0.03 prosent av CO2 menneskeskapt igjen. Det er isåfall en almenn påstand, og hvor du har fått din fra vet ikke jeg. Dessuten har det vært mye mer CO2 i atmosfæren tidligere, opp til 12 ganger mer, og samtidig som det har vært skyhøye CO2-nivåer, så har det vær kaldere enn noensinne på Jorda. Forklar den du.

 

Maskinen er ikke naturlig. Maskinen inngår ikke i kretsløpet. Når vi puster er det en naturlig prosess der det alltid er en plante eller en alge som tar seg av CO2-et. Vi har ingen ting som tar seg av CO2-et fra maskinen.

Maskinen er like naturlig som alt annet. Mennesket har skapt den, akkurat som mennesket har skapt alt annet her i verden. Hadde vi ikke laget noenting i det hele tatt, hadde vi fortsatt vært tilbake i steinalderen.På samme måte vil klimatroerne holde oss tilbake i utviklingen.

Lenke til kommentar
Hvem har fortalt deg dette?

http://www.agu.org/pubs/crossref/1996/95JD03410.shtml

 

Forklar den du]

Det er rett, men ikke relevant. Men det har ingenting med vår tids problem å gjøre. For 120.000 år siden var klimaet 2C varmere enn det vi har nå. For 1000 år siden hadde vi en periode der det kanskje samme temperatur som i dag. For 100 millioner år siden var det 16-17 grader høyere enn i dag. Konsekvensene av dette er mye større i dag, en det var før. Vi kan til og med få en ny istid, selv om det kanskje er usansynlig. Siden dette er menneskeskapt og dermed går mye raskere enn det gjorde før vil vi få problemer siden evelusjonen ikke henger med. Bare så du vet det er vi fremdeles i et kresløp selv om vi er på toppen av næringskjeden.

 

Det finnes miljøvennlige maskiner og vet du.

Lenke til kommentar

Flott, enda flere linker til "vitenskapelige" bevis på ditt og datt.

 

Men for å kommentere utsagnet "hva Norge gjør er uviktig siden vi er så små" vil jeg trekke en parallell til norske smelteverk. Da disse ble bygget spydde de ut røyk som besto av ekstremt fin silica. Dette ble etterhvert et stort problem for lokalmiljøene. Myndighetene bestemte derfor at denne røyken skulle renses. Silicaen ble så filtrert vekk og ga bedre luftkvalitet i nærmiljøet. Men nå hadde man et deponeringsproblem. Dette satte i gang en stor prosess i et industriselskapet Elkem som etter en del år fant ut at avfalls-silikaen egnet seg meget godt som tilsats i betong. Per i dag er dette big business for Elkem.

 

Men hva vi gjør i Norge har ingenting å si siden vi er så små ikke sant? Vel, gjett hvem kineserne har kontaktet for å rense sine egne (og veldig mange) smelteverk.

 

Så får vi se om ikke kanskje historien gjentar seg når Mongstad får på plass CO2-renseanlegg (eller mer korrekt, CO2-lagring).

 

Mulig dette var litt off-topic men det viser at strenge miljøkrav i Norge kan ha en positiv effekt på lang sikt.

Endret av Leviath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...