Gå til innhold

mac eller pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge deler vil fungere godt. Fordelen med Mac er den kan være enklere å bruke hvis du ikke er sterk på data; ulempen er at Mac blir en del dyrere for samme ytelse sett i forhold til en PC.

 

Hvis du skal bruke datamaskinen til andre ting også, så kan PC være mer fornuftig; særlig hvis du ønsker å spille spill.

 

Du er mulig at du trenger litt programvare i tillegg. Jeg vil anbefale Photoshop Elements eller Paint Shop XII(?) hvis du har dårlig råd. Ellers så er det vel Photoshop CS3 som er greia...

 

Tom

Lenke til kommentar

Begge deler fungerer helt fint, PC-er er billigere, da du betaler en del for designet på mac, Skal du spille mye er det pc som gjelder(da med et godt skjermkort), anbefaler deg og google litt og lese om mac viss du ikke har brukt en før.

Endret av xertus
Lenke til kommentar

jeg kjøper meg nok en mac skal dere se

men jeg er litt usikker på om det er vært det?

spiller noe spill men har snakket med folk som har mac og de sier at det ikke er noe problem å kjøre windowsprogrammer på en mac hvis du bare åpner et windows vindu.

kan noe gi meg noen råd om hva jeg bør velge?

Lenke til kommentar

En ting du bør tenke på hvis du kjøper Macbook er at de kun kommer med glossy skjerm, hvilket ikke er ideelt med tanke på fargegjengivelse (den "booster" farger og kontrast).

 

Du bør kjøpe en maskin med matt skjerm, og da er det enten Macbook Pro eller Mac Pro som gjelder. De nye iMac'ene har (dessverre) kommet med glossy skjerm de også...

Lenke til kommentar
En ting du bør tenke på hvis du kjøper Macbook er at de kun kommer med glossy skjerm, hvilket ikke er ideelt med tanke på fargegjengivelse (den "booster" farger og kontrast).

 

Du bør kjøpe en maskin med matt skjerm, og da er det enten Macbook Pro eller Mac Pro som gjelder. De nye iMac'ene har (dessverre) kommet med glossy skjerm de også...

 

Ja, jeg tror dette er viktig å være oppmerksom på..

 

plz.

Lenke til kommentar

De fleste laptoppene har glossy skjerm, og hos apple kan du jo bare velge annen skjerm uten ekstra kostnad. Fargegjengivelsen på glossy skjermer har litt mere punch, men om skjermen er kalibrert feks med Spyder osv som henger utenfor skjermen da den holder på, blir jo det tatt med i målingene? Og det er uansett ikke utrolig mega stor forskjell. Flere fotografer jeg har truffet bruker macbook med glossy skjerm, feks Tomaszewicz som jeg så ett foredrag av for noen dager siden hadde det. Har glossy skjerm selv, er fotograf lærling. No problems so far, det jeg har skrevet ut ser bra ut, og fargene er ikke dårligere (bl.a på ett bilde med sterke rosa farger, og relativt sterke blå øyne osv).

 

Det er jo også det samme med hvilken type papir bilde eventuelt skal på senere osv, har du glossy tekstur får jo også bilde mye mere punch. Kanskje tilsvarende som det skjermen gir?

 

Om du ikke sitter på en pro lab er det neppe noe problem med glossy skjerm. Alt i alt liker jeg min glossy, og hadde nok valgt det igjen =) Flesteparten har vel også flere skjermer for redigeringen om de er på ett nivå der de føler glossy skjerm ikke gir riktig nok gjengivelse ;)

 

Mulig dette ble en rant som ikke ga noe mening, though, sitter og ser heroes atm mens jeg skriver ;O

Lenke til kommentar
Jupp, skal du drive med mer enn halvseriøs bilderedigering er glossy skjerm virkelig ikke veien å gå. Hvis du skal kjøpe MacBook, kjøp en ekstern skjerm i tillegg.
Helt enig. 13.3"'ern holder ikke i lengden - det blir for smått. Jeg vurderer sterkt å enten selge MacBook'en til fordel for en iMac, eller å kjøpe en ekstern skjerm. Vær også obs på at skjermkortet i MacBook'en er rimelig treige greier, så 3d-spill går stort sett for hakkete. Kanskje du kan kjøpe en 20" iMac istedet, og etterhvert oppgradere med en nr-2 ikke-glossy-skjerm? Da har du plutselig en svært bra løsning - som ikke er portabel. Men du har ikke diskutert portabilitet så vidt jeg kan se.
Det er jo også det samme med hvilken type papir bilde eventuelt skal på senere osv, har du glossy tekstur får jo også bilde mye mere punch. Kanskje tilsvarende som det skjermen gir?
Er det ikke dette egentlig rollen til fargestyringen? Å sørge for at det kommer ut rimelig makent i forhold til slik det var på skjermen?
Lenke til kommentar

Glossy skjerm gir deg farger som er friske, sterke, flotte, dype, vakre og fullstendig ikke til å stole på. Jeg ville aldri i verden brukt det til saklig jobbing med foto. Skjermene er i tillegg nesten klin umulige å kalibrere med f.eks spyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...