Gå til innhold

Fullversjon, oppgradering eller OEM?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker nå XP og vurderer å gå over til Vista. Ser da at det er ulike typer og prisklasser av de forskjelige "modellene". Fullversjon sier seg selv, men hva er OEM? Og om jeg velger å kjøpe en oppgradering, må jeg legge den "oppå" XP, eller kan jeg formatere og installere Vista fra bunnen av?

OEM skal egentlig BARE legges inn på nye PC-er som selges.

 

Jeg tror vis jeg ikke er helt rar at du kan legge vista inn på nytt fra bunn av, men er egentlig ikke sikker i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Hei. Noen som kan bekrefte dette? En kan kjøre en clean-install ved kjøp av oppgraderings-versjonen?

 

Du kan fint få kjøpt OEM utgave uten og handle en pc, eneste kravet er at du må handle hardware ved siden av, f.eks en billig mus holder fint. Jeg har handlet dette før uten at det har vært noe problem, se her f.eks

 

Windows Vista Basic

 

 

Du kan kjøre en clean install av VISTA hvis du oppgraderer XP nøkkelen din, det som skjer er at nøkkelen du har til XP ikke lenger vil fungere til XP men kun for VISTA.

Så neste gang du skal legge inn vista så går den inn direkte uten og måtte inn med XP først.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil så trenger man ikke kjøpe hw for å kjøpe oem versjonen av vista, med en vista oem "binder" du lisensen til maskinvaren, slik at du kun kan bytte et visst antall deler før lisensen er brukt opp. Leste litt på dette før vista kom, men har ikke no link dessverre

Lenke til kommentar

Kjøper du OEM må du huske på at du kun kan bruke lisensen på den maskinen du innstallerer den på.

 

Og når du har endret innholdet mange nok ganger, må du også skaffe ny lisens.

 

Har du XP lovlig fra før (full versjon, ikke OEM), kan du kjøpe oppgradering.

 

Velger du fullversjonen kan du bruke den så mange ganger du vil på forksjellige PC-er. (Bare en maskin pr. lisens.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...