Gå til innhold

Pioner 8 - slepebåt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Om et år eller 2 tenker jeg at en slepebåt blir noe jeg må ha slepenes bak snekka. Jeg har alltid hatt litt lyst på en Pioner 8 av en grunn. Hvordan er denne fartsmessig og stabilitet? Og hva tåler den av motor? Da tenker jeg både hva skiltet sier og hva dere har hatt på :dribble: ?

 

Har en drøm om å kanskje ha på min 20hk Johnson fra 1974 som veier 40kg på hekken men da ryker vel akterspeilet? :!:

 

El NetZor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Om et år eller 2 tenker jeg at en slepebåt blir noe jeg må ha slepenes bak snekka. Jeg har alltid hatt litt lyst på en Pioner 8 av en grunn. Hvordan er denne fartsmessig og stabilitet? Og hva tåler den av motor? Da tenker jeg både hva skiltet sier og hva dere har hatt på :dribble: ?

 

Har en drøm om å kanskje ha på min 20hk Johnson fra 1974 som veier 40kg på hekken men da ryker vel akterspeilet? :!:

 

El NetZor

9666677[/snapback]

 

Jeg har aldri satt i en pioner faktisk, selv om jeg har sett mange av dem rundtom på sjøen.

 

40kg motor på en båt med totalvekt 53kg høres ikke ut som et sjakktrekk. Du er i tilfelle avhengig av noen som sitter i bauen og hindre at hele greien tipper bakover. Jeg har en 20hk suzuki på min with 10fot som har dobbelt skrog og er en smule tyngre enn pioneren. Det går bra, men jeg har aldri gitt bånn gass i motvind uten ballast foran, det tør jeg ikke.

 

http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=1063929

Lenke til kommentar
Hei!

 

Om et år eller 2 tenker jeg at en slepebåt blir noe jeg må ha slepenes bak snekka. Jeg har alltid hatt litt lyst på en Pioner 8 av en grunn. Hvordan er denne fartsmessig og stabilitet? Og hva tåler den av motor? Da tenker jeg både hva skiltet sier og hva dere har hatt på :dribble: ?

 

Har en drøm om å kanskje ha på min 20hk Johnson fra 1974 som veier 40kg på hekken men da ryker vel akterspeilet? :!:

 

El NetZor

Vil fraråde deg å gjøre dette. I min dumme ungdom satte vi et 8 hk på en slik båt, gikk stygg fort, men problemet var at den vred seg over på siden og ville rundt på"rygg" når farten ble for stor. Ungikk så vidt dette, så dette er en liten ro-båt som bør ha minamalt med motor styrke. Planer så det suser med 4 hk(som er/var max tillatt motor)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Om et år eller 2 tenker jeg at en slepebåt blir noe jeg må ha slepenes bak snekka. Jeg har alltid hatt litt lyst på en Pioner 8 av en grunn. Hvordan er denne fartsmessig og stabilitet? Og hva tåler den av motor? Da tenker jeg både hva skiltet sier og hva dere har hatt på :dribble: ?

 

Har en drøm om å kanskje ha på min 20hk Johnson fra 1974 som veier 40kg på hekken men da ryker vel akterspeilet? :!:

 

El NetZor

 

Hadde en gang en pioner 8, uten motor... Syns den var ustødig, men vansklig og velte. En ting som er positivt med pioner er at den ikke synker.

 

Nå har jeg en River 290 med 8hk og jokey sete. Den er kjempe fin. Kjempe ustødig, men har aldri prøvd å velte den...

 

Som slepebåt til snekke hadde valgt river. Den er tyngere, men siden du ikke skal opp i noe stor fart, blir vel ikke det noe problem... :p

Lenke til kommentar

Gummijolle er den ultimate slepejollen. Kan ha litt motor, er fryktelig stabile(!), skader ikke båten på sjekta di (bortsett fra om du vipper opp motoren), grei å lagre om vinteren, går bra med små motorer, osv osv. Funker til en viss grad å fiske i dem også. Ihvertfall vanlig moderat fritidsfiske :)

 

Poiner er kos. Bestefar hadde det på hytta når jeg løp rundt i knebukser som liten gutt. Det var kos! :love:

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Gummijolle er den ultimate slepejollen. Kan ha litt motor, er fryktelig stabile(!), skader ikke båten på sjekta di (bortsett fra om du vipper opp motoren)

 

Det eneste er at da kan du ikke dra den opp på sandstender og fjell (hvis du ikke vil pungtere den da). Men hvis du har glassfider v-bund går det vel, men da blir vel gummibåten veldig stor før man kan få med det, eller?

Lenke til kommentar

Neida. Får vel gummijoller på tre meter med glassfiber. Men da mister du gleden av å kunne gjøre den så liten under opplag. Dessuten blir den tyngre. Men kjøreegenskapene blir jo bedre :)

 

Funker å dra den opp på strand om det ikke er for store og skarpe steiner. Dessuten kan en delvis løfte den opp om en er to og ikke gjør noe av å vasse litt. Men så klart; en glassfiberbåt gjør det jo bedre der.

 

Men nå skulle jo denne karen bruke den som slepejolle, og da er den kanskje ikke like ofte inne på strender. Vi gjorde/gjør iallfall ikke det veeeldig ofte.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg vil legge til er at det er mye større kjøreglede i en gummijolle enn med en plastbåt med lik motor og størrelse. Det er iallfall min mening, selv om andre sikkert vil være helt uenige med meg. Har vokst opp med gummijolle (bortsett fra noen få år med terjesen-jolle) og syns det er helt konge. Hadde først femhester, noe som fungerte greit når jeg var liten. Gikk tolv-tretten knop, elnz. Etterhvert fikk vi åttehester. Fordelen med den kontra 9,9 er at den er mye lettere. Det gjør at en lettere kan ta den med seg hjem dersom en ikke skal bruke motoren på en stund og er redd for tyveri. Også dersom en bruker en brakett bak på båten er det kjempegreit med lett motor som gjør at selv junior klarer å flytte over motoren.

 

Artig med 9,9, gjerne trimmet til 15 også. Det går unna! :D

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

gummibåt funker flott, jeg har hatt min i 5 år nå, først med 5 hk. johnson 4 takt 2002 mod. gikk vel 15 ca. planer med 3 (faktisk!) hvis man satt riktig merket man ikke mye forskjell fra 1 til 2 personer. bestevennen min hadde en zodiac 260 med yamaha 4 hk (1990) den slet å plane med 2 og gikk faktisk litt senere enn min...

vi kjørte dag ut og dag inn, båtene gikk aldri tom for bensin og ;) det var helt utrolig konge når vi kom begge to.

etterhvert ble jo det 10 hk på min og kameraten min sin far kjøpte en summerfun med suzuki 9,9, da ble det bare mer konge når folk vi kjente alltid maste om å få sitte på, kjørte rundt i byen sammen, noen ganger med flere båter og rånet som bare det :D da var vi kongene på havet;) (det er vi fortsatt da)

men skal du kjøpe en gummibåt burde du ha en på 10 fot da de har mye bedre plass, kan brukes til mer og tåler mer motor, kan ha den lengre og, bare fordel unntatt plasseen den tar da. men du kan jo også ha rib som er mye bedre sjøegenskaper, men nå som jeg er 14 blir 15 i mai, har jeg vokst ut av gummibåten, gummibåter hopper og slår forferdelig når bølgene begtnner å vokse, har sikkert ødelagt knærne mine på det her, men vet dere hva?

det er absolutt verdt det;)

Lenke til kommentar

Jeg minnes jeg hadde en steady 8 fot. Hadde en gammel tung 25 hk johnson jeg satt på den.. pangtongene lå delvis under vann pga tyngden, men det gikk greit. måtte ha bunnpluggen skrudd i! Var ordentlig moro å gi bånn gass på den! turte ikke svinge mye på full gass... aner ikke hvor fort det gikk, men det var fort! motoren var så bred at jeg bare fikk skrudd fast ene festeskruen... ;)

Lenke til kommentar

Var endel som kikket litt ja... måtte til stadighet øse den for vann pga bunnpluggen måtte stå i. 6 hk går da ikke fort! Steadyen var 8 fot og hadde solide 25 gamle hester.. planet på veldig lite gass da... så sikkert hyggelige forbrukstall.. men en 25 hester drar uansett mer suppe enn man klarer å få til med en mindre maskin..

 

drømmer forøvrig alltid om å kjøpe en liten båt igjen, med tre ganger så stor motor som man trenger... deilig å ha litt ekstra!

Lenke til kommentar

min første båt jeg hadde var en pioner 235. Hvis jeg ikke tar helt feil så er pioner 8 den nye modellen fra denne. Jeg var meget fornøyd med den. Hadde en 4hk Tohatsu på den. Det gikk som det suste bortover. Men vil anbefale en yamaha. OG HUSK AT DETTE ER SISTE ÅRET SOM DE SELGER 2-TAKTERE. SÅ NÅ SELGES DE TIL GI-BORT PRIS. Men du kan jo også kjøpe deg en river. Men de er jo også adskillig dyrere. Tror du klarer deg helt fint med en pioner. Den planer fint med 2 personer. (ikke for tunge) og er utrolig god i sjøen for å være en slik båt. Og så er den jo også laget for å være en slepebåt.

Lenke til kommentar
min første båt jeg hadde var en pioner 235. Hvis jeg ikke tar helt feil så er pioner 8 den nye modellen fra denne. Jeg var meget fornøyd med den. Hadde en 4hk Tohatsu på den. Det gikk som det suste bortover. Men vil anbefale en yamaha. OG HUSK AT DETTE ER SISTE ÅRET SOM DE SELGER 2-TAKTERE. SÅ NÅ SELGES DE TIL GI-BORT PRIS. Men du kan jo også kjøpe deg en river. Men de er jo også adskillig dyrere. Tror du klarer deg helt fint med en pioner. Den planer fint med 2 personer. (ikke for tunge) og er utrolig god i sjøen for å være en slik båt. Og så er den jo også laget for å være en slepebåt.

Dette er ikke siste året de selger 2-taktere, men det er første året med import-stopp av totaktere med forgasser....

men de fleste begynner vel snart og gå tomme for 2-takt med forgasser på lager snart..... Dessuten selges de ikke noe billigere en vanlig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...